تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲
جالب است ۰
سهامداران خرد به فروش‌های خود ادامه دادند

تداوم حمایت بزرگان از بازار سهام

نخستین هفته آذرماه در حالی با ریزش بی‌سابقه حدود ۷درصدی شاخص کل بورس آغاز شد که در این هفته بازیگران عمده به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و همچنان تغییرمالکیت را در زمین بازی خود حفظ کردند.
تداوم حمایت بزرگان از بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بر این اساس در هفته گذشته بیش از 250میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی منتقل شد و پنجمین هفته متوالی با خالص خرید مثبت حقوقی‌ها پایان یافت. بررسی خریدهای صورت‌گرفته از سوی بازیگران بورسی در نخستین هفته آذرماه نشان از آن دارد سهام کالایی بورس تهران در صدر خرید حقوقی‌های بازار قرار داشت. این در حالی است که صنایع کوچک‌تر بورسی همچون خودرویی‌ها مورد تقاضای معامله‌گران خرد قرار گرفت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی به بیش از 51میلیارد تومان رسید. این روند در معدنی‌ها با خالص خرید 43میلیارد تومانی، در فلزی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز هر‌کدام با خالص خرید 38میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در مقابل سهامداران خرد توانستند بیش از 11میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند.

جزئیات جابه‌جا‌یی‌ها

بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در هفته منتهی به 7آذرماه نشان می‌دهد در تمامی روزهای هفته، حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. به این ترتیب نخستین روز کاری هفته با تغییر مالکیت 5/ 14میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی آغاز شد. این روند در معاملات روز دوشنبه بعد از یک‌روز تعطیلی میان هفته، به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به 141میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با جابه‌جا‌یی 38میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت. همچنین خالص خرید بیش از 62میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه نیز سبب شد تا هفته‌ای کاملا حقوقی‌ به ثبت برسد.
آغاز هفته با خریدهای پرحجم در 3نماد

همان‌طور که عنوان شد، نخستین روز کاری هفته با تغییر مالکیت 5/ 14میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی آغاز شد. در این روز سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در 3نماد داشتند؛ در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت به حدود 7/ 2میلیارد تومان رسید که دو نماد گل‌گهر و ملی مس ایران نیز هر کدام با انتقال بیش از 2میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده روبه‌رو‌ شدند. در این میان نماد «وتجارت» شاهد خرید حدود 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران بود. شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه گل‌گهر نیز به‌عنوان سهامدار عمده در «کگل» اقدام به خرید 6میلیون سهم کرد. این در حالی است که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد سایپا داشتند که با خالص خرید 6/ 6میلیارد تومانی در این نماد دنبال شد.
توجه به نمادهای پالایشی

بازیگران عمده با حمایت‌های گسترده خود، استراتژی‌های تغییر مالکیت را در جریان معاملات روز دوشنبه همچنان در اختیار گرفتند. به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه حدود 300 میلیون سهم به ارزش 141 میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. بررسی جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار سهام نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی به‌ثبت رسید؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در پالایشی‌ها به 39 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود 13میلیارد تومان رسید. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر اقدام به خرید 4میلیون سهم کرد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 17 میلیون و 600 هزار سهم به ارزش 12 میلیارد و 700 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این روز گروه توسعه مالی مهرآیندگان به‌عنوان سهامدار عمده «شپنا» اقدام به خرید 500هزار سهم مزبور کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران نیز با خرید 8میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر دنبال شد.
چرخش توجه به سمت نمادهای معدنی

معامله‌گران حقوقی روز سه‌شنبه نیز با خریدهای پرحجم و حمایت‌های خود، توانستند جریان تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کنند؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات این روز به 38میلیارد تومان رسید. در این روز سهامداران عمده، توجه زیادی به جمع‌آوری سهام نمادهای معدنی داشتند به‌طوری‌که خالص خرید 3میلیارد تومانی در نماد توسعه معادن فلزات و 5/ 2میلیارد تومانی در نماد چادرملو به ثبت رسید. در نماد «کچاد» بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر بود که با جمع‌آوری 5میلیون سهم دنبال شد. در همین راستا سهامدار عمده چادرملو یعنی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز با خرید و حمایت از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به 24میلیارد تومان رسید. در نهایت خریدهای مزبور سبب شد بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی گروه معدنی جابه‌جا شود. این در حالی است که در روز سه‌شنبه فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس حدود 50میلیون سهم مزبور توسط هلدینگ مادرتخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا به فروش رفت. در مقابل نورد آلومینیوم‌ خرید 100هزار سهم از سوی مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین را تجربه کرد.

نمادهای پالایشی نیز در این روز همچنان با خرید و حمایت از سوی سهامدار عمده روبه‌رو‌ شدند. به‌طوری‌که پالایش نفت بندرعباس شاهد خرید حدود یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود. این صندوق به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز نیز خرید 600هزار سهم را ثبت کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران نیز با خرید بیش از یک میلیون سهمی توسط صندوق گنجینه زرین شهر دنبال شد. این در حالی است که پالایش نفت اصفهان با جابه‌جایی‌ بلوکی سهم میان سهامداران عمده روبه‌رو‌ شد؛ در حالی 100میلیون سهم «شپنا» از سوی سرمایه‌گذاری اهداف عرضه شد که در مقابل نفت سپاهان این میزان سهم را خریداری کرد.
پایان هفته در زمین بانکی‌ها

جابه‌جا‌یی‌های صورت گرفته در جریان معاملات روز چهارشنبه همچنان در زمین بازی حقوقی‌ها قرار داشت. بر این اساس 62میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید حقوقی‌ها در حمایت از نمادهای بانکی بوده است. به‌طوری‌که حدود 20میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صنعت بانکی جابه‌جا‌ شد. در این میان 5/ 13میلیارد تومان نقدینگی، مربوط به خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت بود. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران اقدام به جمع‌آوری بیش از 70میلیون سهم «وتجارت» کرد. همچنین در این گروه بانک ملت نیز با حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که بیش از 4میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» افزوده شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت با خرید 5میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم با خرید 3میلیون سهم، بیشترین خرید را در نماد «وبملت» داشتند.

در همین راستا سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز در مجموع 5/ 1 میلیون سهم بانک خاورمیانه را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید 3میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات تشکیل شد. افزون بر این حقوقی‌ها در کنار خرید سهام بانکی، به جمع‌آوری سهام گروه پالایشی نیز تمایل نشان دادند؛ بر این اساس حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این گروه منتقل شد. در این میان پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس بیشترین خرید را در بین دیگر نمادها تجربه کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از این دو نماد به بیش از 2میلیارد تومان رسید.پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود که با جابه‌جا‌یی بیش از 5/ 1میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شد. در این نمادها بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. به‌طوری‌که این صندوق بیش از یک میلیون و 200هزار سهم «شبندر» و 5/ 1میلیون سهم «شتران» را خریداری کرد.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcaeyne.49n0y15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما