تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷
جالب است ۰
معاون رئیس‌جمهور:

ارقام و جداول لایحه بودجه یکشنبه آینده نهایی می‌شود

پیش‌بینی ۲۰ درصد افزایش حقوق در بودجه سال ۹۸
معاون رئیس‌جمهور گفت: ارقام بودجه در قالب لایحه تفصیلی به دولت ارائه شده تا در جلسه یکشنبه آینده، ارقام و جداول نهایی می‌شود و در صورت تصویب، لایحه بودجه دولت برای تقدیم به مجلس نهایی است.
ارقام و جداول لایحه بودجه یکشنبه آینده نهایی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمدباقر نوبخت در پایان نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین اخبار مربوط به بودجه سال 98 گفت: خوشبختانه در جلسه دیروز هیات دولت، کار رسیدگی به 24 تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای لایحه 98 تصویب شد و با تصویب این تبصره‌ها، احکامی که برای اجرای قانون بودجه لازم داریم، از نظر هیات دولت نهایی کردیم تا به مجلس تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه محدود به احکام نیست و ارقام هم مهم است، اظهار داشت: این ارقام در قالب لایحه تفصیلی به دولت ارائه شده تا در جلسه یکشنبه آینده، ارقام و جداول نهایی می‌شود و در صورت تصویب، لایحه بودجه دولت برای تقدیم به مجلس نهایی است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه براساس قانون محاسبات، برنامه‌ای یکساله برای پیش‌بینی منابع درآمدی، مصارف یکساله و مصارفی که ما به اهداف‌مان می‌رساند، است، تصریح کرد: سال 98، سال ویژه‌ای است. سالی است که ما به قول امریکایی‌ها، در یکی از بی‌رحمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌ها باید کشور را اداره کنیم. سایه تحریم در منابع، مصارف و اهداف ما می‌افتد. هنر ما این است که از تجارت و منابع‌مان قبلی‌مان، شرایط تحریمی را دور بزنیم.

نوبخت ادامه داد: تیمی در امریکا وجود دارد که می‌خواهد راه‌های جدید ما را شناسایی کند و به همین خاطر نمی‌توان به صورت ریز و شفاف برخی از مسائل را بیان کنم.

وی با بیان اینکه بودجه ما یکی از بودجه‌های شفاف است و صندوق بین‌المللی پول بودجه ایران را از نظر شفافیت تحسین‌برانگیز توصیف کرده است، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم منابع را به دقت انتخاب کنیم و منابع غیرواقعی را در بودجه پیش‌بینی نکنیم. در این چارچوب، این عدد با توجه به اینکه بخش قیمت نفت نهایی نشده، روز دوشنبه آن را اعلام می‌کنم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان دولت هم ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های این بودجه مسئله توجه به معیشت مردم و به ویژه کارکنان دولت است. بودجه دخل و خرج دولت است. خوشبختانه بر اساس 20 درصد افزایش حقوق در حال عمل کردن هستیم و امیدواریم همه برنامه‌ها را ضدتحریمی دنبال کنیم که این خود حدود یک پنجم افزایش حقوق محسوب می‌شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه حقوق جزو بخش پرداخت‌های جاری بودجه است، بیان کرد: در بخش‌ عمرانی، هدف‌مان رشد تولید و کاهش فقر است و از دو روش، دنبال افزایش تولید و اشتغال و مقابله با فقر هستیم. برای این کار، یکی استفاده از منابع دولتی برای طرح‌های عمرانی دولت است که 70 هزار میلیارد تومان ترجیح داده‌ایم به این بخش اختصاص دهیم. در این کار، اولویت‌بندی کردیم تا بخش عمده‌ای از طرح‌هایی که در سال 98 افتتاح می‌شوند، تخصیص اعتبار به آنها در اولویت قرار بگیرد. همچنین طرح‌های مورد تصویب در سفرهای رهبری و رئیس جمهور پرداخت‌هایشان در اولویت است تا اشتغال‌مان در این سطح پایدار باشد.

وی افزود: یک راه دیگر استفاده از منابع بانکی و صندوق برای واحدهای بخش‌های خصوصی است که بخشی به صورت کمک و وام بلاعوض و کم‌سود به واحدهای تولیدی داده می‌شود تا به این تریبت به آنها کمک شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه واحدهای تولیدی خاص واحدهای صنعتی نیست و مربوط به بخش‌های کشاورزی و خدماتی و گردشگری هم می‌شود، یادآور شد: هر دستگاهی تلاش می‌کند بیشترین منابع را در بودجه بگیرد. مثلا برای گندم، اگر قرار بود منابع ما فقط در اختیار گندمکاران قرار گیرد، شورای اقتصاد به جای 1470 تومان، 2400 تومان را تصویب می‌کرد ولی فقط کشاورزی و بودجه ما گندمکاران نیست؛ دانشگاه‌ها به دنبال دریافت منابع‌شان است، بازنشستگان به دنبال همترازی خود هستند و باید به صندوق‌ها نیز رسیدگی شود.

نوبخت با بیان اینکه من واحدها را از تحریک برحذر می‌دارم، عنوان کرد: من از رسانه‌ها می‌خواهم برخی از افراد بخش‌ها را برای مطالبه بیشتر تحریک نکنند. ما برای اینکه پول کشاورزان را زودتر بدهیم، سه هزار میلیارد تومان با سود 20 درصد قرض گرفتیم تا پول گندمکاران زودتر داده شود. همه بخش‌ها باید حساسیت کشور را متوجه باشند و اگر کسی به دنبال تحریک باشد، رسالت اجتماعی خود را درست انجام نداده است. اگر کسی خواستار پول بیشتری باشد، ما باید آن را از آموزش و پروش، درمان و دانشگاه‌ها کم کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر کاهش فقر مطلق است، گفت: طی یکی، دو سال اخیر مستمری افراد تحت پوشش را سه تا پنج برابر بیشتر کرده‌ایم. این کار در بودجه سال آینده ادامه می‌یابد و افراد مستحق یارانه می‌گیرند و بسته‌های حمایتی نیز پرداخت می‌شوند. البته این کار در قالب بودجه نیست. تلاش ما این است که به شکل شایسته‌ای از شرایط تحریمی عبور کنیم.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcamyne.49n0u15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما