تاریخ انتشار :جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
جالب است ۰
توزیع عادلانه سهام عدالت از مسیر نهادهای مالی

توصیه خرید سهام هلدینگ‌ تخصصی برای سرمایه‌گذاری خرد

مدیر عامل پیشین بورس تهران با تاکید بر نقش موثر هلدینگ‌ها در رشد و توسعه سهامداری و به روز رسانی اقتصاد گفت: یک نهاد مالی واسط مثل هلدینگ باید ما بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت قرار بگیرد.
توصیه خرید سهام هلدینگ‌ تخصصی برای سرمایه‌گذاری خرد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، حسن قالیباف اصل مدیر عامل پیشین بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که هم‌زمان با برگزاری نخستین همایش ارزش آفرینی هلدینگ‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده علاوه بر تبیین نقش مؤثر این نهادهای مالی بزرگ بر توزیع عادلانه سهام عدالت از طریق نهاد مالی تاکید کرده است.

قالیباف اصل دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است و پس از یک دهه سکانداری بورس تهران هم اکنون ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا(س) را بر عهده دارد.

*این روزها هلدینگ ها در تأمین مالی و یا تجهیز منابع با مشکلات مختلفی مواجه هستند.آیا هلدینگ‌ها می‌توانند همچنان در اقتصاد سنتی ایران ارزش آفرین باشند؟

قالیباف اصل :در دنیا شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی معظم که اغلب با هلدینگ ها شناخته می‌شوند، همچون سامسونگ یا میتسوبیشی و غیره در شفاف شدن اقتصاد کشورها به ویژه در رقابتی شدن آن‌ها از جایگاه موثری برخوردار هستند.

بالاخره شرکت‌ها با بزرگ شدن اقتصادها بزرگ می‌شوند. بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت نمی‌تواند به طور مستقیم در شرکت‌ها سرمایه گذاری کند، قدر مسلم سرمایه‌گذاری‌ها توسط بنگاه‌های بزرگ مثل هلدینگ‌ها باید انجام شود.

در شرایط جدید به ویژه بعد از اجرای اصل 44 قانون اساسی و همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، هلدینگ‌ها با کارکردی که در اقتصاد دارند، از جمله در توسعه پایه سهامداری ، توسعه تأمین مالی ، سرمایه گذاری‌های بدون کمک دولت می‌توانند کمک‌های موثری داشته باشند و در عین حال برای توسعه و اجرای پروژه‌های جدید می‌توان وظایف بیشتری را به آن‌ها محول کرد.

هم اکنون صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهام عدالت باید فرایند تکمیلی خود را طی کنند اما قدر مسلم یک نهاد مالی واسط ما بین این شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت باید قرار بگیرد.

* آیا هلدینگ‌ها می‌توانند در باز کردن گره‌های کلاف سردرگمی به نام سهام عدالت نقش موثری بازی کنند؟

قالیباف اصل :هلدینگ های موجود در کشور اغلب وابسته به تأمین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که سهامدار آن‌ها به نوعی بیمه گزاران آن‌ها و یا وابسته به بانک‌های هستند که آن‌ها نیز در بورس حضور دارند که در نهایت سهام آن‌ها در دست مردم است.بنابراین اگر هلدینگی در جایی سرمایه گذاری می‌کند، بطور غیر مستقیم باید گفت عموم مردم در آنجا مایل به سرمایه گذاری هستند.

در مورد سهام عدالت نیز در زمان توزیع آن، یکسری شرکت‌های سرمایه گذاری استانی دیده شده بود که مردم به عنوان سهامدارآن شرکت‌ها تلقی می‌شدند و به تبع آن درراستای سیاست‌های اصل 44 سهام شرکت‌های سودآور و ممتاز بورس به این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده می‌شد.

اینکه یک نهاد مالی بزرگ در مورد سهام عدالت داشته باشیم، نیز پذیرفته شده و در مورد آن بحث شده است.هم اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام عدالت باید فرایند تکمیلی خود را طی کنند، اما قدر مسلم یک نهاد مالی واسط ما بین این شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت باید قرار بگیرد.

*امروز با هلدینگ‌هایی مواجه هستیم که عنوان می‌شود ناتوان شده‌اند یا با بحران مواجه هستند. از طرفی انحلال و یا ادغام برخی از آن‌ها از جمله گروه مدیریت سرمایه گذاری امید یا سرمایه گذاری غدیر شنیده می‌شود.چگونه می‌توان به کارکرد هلدینگ ها همچنان امیدوار بود؟

قالیباف اصل :قدر مسلم سرمایه گذاری امید در حوزه‌های مختلفی از صنعت و به طور اخص در سنگ آهن و معدن فعال است و در دنیا مشابه آن وجود دارد و یا سرمایه گذاری غدیر به طورویژه در صنعت پتروشیمی فعال است.

چنین هلدینگ هایی در دنیا وجود دارند و به سادگی نمی‌توان گفت که چنین شرکت‌هایی هلدینگ نیستند و یا نیازی به وجود آن‌ها نیست. در دنیا سرمایه گذاری به شکل غیر مستقیم از سوی هلدینگ ها راهبری می‌شود و چنین نهادهایی را تقویت و سرمایه‌های خرد مردم تجمیع می‌شود تا در نهایت به فعالیت‌های مولد اقتصادی تخصیص یابد، ضمن اینکه در آن‌ها دانشی اندوخته شده به راحتی نمی‌توان گفت منحل خواهند شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjxtet.uqeatzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما