تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۶
جالب است ۰
ارزش سهام ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر از ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در مقطع واگذاری به ۱۱۰۵ هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال در حال حاضر رسیده که حدود ۴.۵ برابر رشد نشان می دهد.
ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهدی کاظمی اسفه با اشاره به اینکه طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال 1385 در کشور تصویب و در حال اجرایی شدن است گفت: بر اساس این طرح یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های مختلف از صنایع گوناگون میان بیش از 49 میلیون نفر از مشمولان توزیع شده است.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه در اصل سهام عدالت به‌صورت اقساط به مشمولان فروخته شده تصریح کرد: طبق قانون پس از 10 سال باید شرایط آزادسازی این سهام فراهم شده و از سال 1396 نیز سود سهام عدالت مشمولان به جای واریز به خزانه جهت تسویه اقساط باید به حساب آنها واریز شود.

وی افزود: هر چند سود این سهام سال گذشته به مشمولان پرداخت و امسال نیز میان آنها توزیع خواهد شد، اما هنوز خبری از آزادسازی این سهام نیست. کاظمی اسفه در خصوص زمان آزادسازی این سهام و فراهم آمدن شرایط خرید و فروش سهام عدالت توسط مشمولان گفت: آزادسازی این سهام در گرو تصویب لایحه ساماندهی سهام عدالت است که سال گذشته توسط دولت به مجلس ارائه شد، با وجود این به نظر نمی‌رسد امسال این اتفاق رقم بخورد.

وی در خصوص اظهار نظر معاون اول رییس جمهور در خصوص ارزش 14 میلیون تومانی سهام عدالت مشمولان نیز اذعان داشت: نگاهی به پرتفو یا سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در حال حاضر درصدهای مختلفی از سهام 49 شرکت در این سبد قرار گرفته که از این میان 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیربورسی هستند.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: بر این اساس به دلیل همگن نبودن سبد سهام عدالت، در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع برآورد دقیقی از ارزش سهام مشمولان سهام عدالت داشت، چرا که 14 شرکت از 49 شرکت حاضر در سبد این سهام غیربورسی هستند و ارزیابی و ارزش‌گذاری سهام آنها با مشکلات زیادی همراه بوده و موضوعی زمان‌بر است.

وی افزود: این موضوع در شرایطی است که اتفاقا یکی از مشکلات پیش روی آزادسازی سهام عدالت نیز حضور شرکت‌های غیربورسی در سبد این سهام است، این در شرایطی است که اصل 44 قانون اساسی بر اختصاص سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به سبد سهام عدالت تاکید دارد.

کاظمی اسفه اظهار داشت: از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد ارزش مقطع واگذاری 49 شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در سبد سهام عدالت 266 هزار و 363 میلیارد ریال است، که طبق برآورد سازمان خصوصی‌سازی، در حال حاضر با توجه به رشد اخیر شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای و نیز موضوعاتی همچون ارزش جایگزینی، ارزش روز سهام 49 شرکت حاضر در سبد سهام عدالت این روزها حدود 1105 هزار و 121 میلیارد ریال است.

وی گفت: این موضوع بیانگر این مطلب است که ارزش کل سبد سهام عدالت مشمولان سهام عدالت حدود 4.5 برابر شده است. بر این اساس به عنوان مثال ارزش سهام عدالت افرادی که یک میلیون تومان سهام دارند، در حال حاضر و در بهترین شرایط حدود 4 تا 5 میلیون تومان است.

این کارشناس بازار سرمایه افرود: نکته دیگر این که پیش‌بینی می‌شود با توجه به گرانی و تورم چشمگیر اخیر همانند سال‌های گذشته همه بازارها از جمله بازار سرمایه وارد فاز رکودی شود که این موضوع خبر خوبی برای پرتفوی مشمولان سهام عدالت نیست و می‌تواند ارزش آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین بیان ارزش سهام عدالت به ارزشی بیش از ارزش روز و واقعی این سهام می‌تواند توقعات و انتظارات نابجایی در مشمولان ایجاد کند. ضمن این که موضوع اولویت‌دار این روزهای سهام عدالت فراهم آوردن شرایط آزادسازی و خرید و فروش این سهام است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjatet.uqeayzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما