تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
جالب است ۰
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار جدیدترین وضعیت پیوستن بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار را تشریح کرد.
از الحاق دو بندر به منطقه آزاد چه خبر؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عبدالرحیم کردی درباره جدیدترین وضعیت الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: الحاقیه مربوط به این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و پس از آن به شورای نگهبان ارجاع شده و در انتظار تاییدیه شورای نگهبان برای ابلاغ و تسری قوانین است.

وی با اشاره به این‌که موضوع یکپارچگی مدیریت صرفا مربوط به دستگاه‌ها نیست و کشور به یکپارچگی قوانین و مقررات در مناطق مختلف نیازمند است، گفت: اگر قرار باشد که برای فاصله دو تا سه کیلومتری از بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار، نیازمند رویه گمرکی و ترانزیتی باشیم تا محموله از بندر به منطقه آزاد بیاید؛ به طور حتم چنین مساله‌ای برای هیچ سرمایه‌گذاری به‌صرفه نیست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: برای سرمایه‌گذار خارجی که وارد منطقه آزاد شده است و با استانداردها و مقررات مناطق آزاد در دنیا آشناست و در ایران به تفاوت بین منطقه آزاد و بندر پی می‌برد، این بدان معناست که یک جای کار ایراد دارد و برای سرمایه‌گذار چنین موضوعی قابل فهم نیست و ترجیح می‌دهد درگیر چنین مسائلی نشود.

وی با بیان این‌که نباید برای سرمایه‌گذاری فعالان تردیدی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: این مشکل به طور حتم برای سرمایه‌گذاری تردید ایجاد خواهد کرد. چنین معضلی در منطقه چابهار طی تمامی سالیان گذشته وجود داشته و علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر به منظور یکپارچگی بندر و منطقه آزاد صورت گرفت، متاسفانه این موضوع با تاخیر طولانی مدنظر قرار گرفت و البته خوشبختانه در سال جاری در لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی برای ایجاد مناطق آزاد جدید، در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در تبصره‌ای که با توافق سازمان بنادر و دریانوردی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مدنظر قرار گرفت توانستیم تسری قوانین مناطق آزاد را در محدوده مناطق شهید بهشتی و شهید کلانتری داشته باشیم و این الحاق در دستور کار قرار گرفت و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر روند آن در حال سپری شدن است و در انتظار تصویب آن در شورای نگهبان و ابلاغ این الحاقیه هستیم.

کردی با تاکید بر این‌که الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار، نقطه عطفی برای یکپارچگی قوانین و مقررات و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: به طور حتم این اتفاق در جهت تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری بسیار اثرگذار است و مهمترین منفعتی که این الحاقیه در پی خواهد داشت؛ کاهش قیمت تمام شده محصول و سرعت بخشیدن به فرآیندهاست که قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و توجیه‌پذیری بالای فعالیت‌های اقتصادی را در چابهار به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به این‌که مهمترین کارکرد مثبت الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار چیست؟ تصریح کرد: یکسان‌سازی قوانین منطقه آزاد و دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری مهمترین اتفاقی است که در پی این الحاقیه رخ می‌دهد و باعث می‌شود بدون هیچگونه تشریفات و پرداخت هزینه‌ای، ورود کالا پس از ورود به بندر شهید بهشتی برای انتقال به کارخانجات تولیدی در منطقه آزاد چابهار انجام شود و نیازی به صرف زمان جهت اخذ مجوزهای قانونی و انجام قوانین گمرکی متعارف در کشور نیست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: علاوه بر این معافیت‌هایی که در حوزه ارزش افزوده و مالیات برای منطقه آزاد وجود دارد، در بندر نیز اعمال خواهد شد و قیمت نهایی محصول را کاهش می‌دهد و بندر را برای صاحبان بار از نظر اقتصادی جذاب‌تر می‌کند و همه این عوامل باعث می‌شود تا بندر و منطقه آزاد، توجیه‌پذیری اقتصادی بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و سرمایه‌گذاران بتوانند با رغبت در حوزه خدمات، تولید، حمل و نقل، انتقال و ترانزیت فعالیت کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchqinx.23nqwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین