تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افزایش سرعت افت شاخص بود؛ به گونه‌ای که در نهایت شاخص نزدیک به ۳درصد عقب‌نشینی کرد. در بازار دیروز کمبود نقدینگی و بی‌انگیزگی معامله‌گران در سایه کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین نگرانی نسبت به احتمال کاهش میزان صادرات شرکت‌های بورسی سبب شد تا بازار به‌رغم یک شروع متعادل، در میانه راه با ریزش شدید مواجه شود.
ریزش ۵هزار واحدی شاخص سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به این ترتیب در پایان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل بورس با عقب نشینی 5هزار و 262واحدی (معادل 94/ 2 درصد) به رقم 173هزار و 557واحد رسید. دیروز شاخص کل هموزن نیز 554 واحد افت کرد و به رقم 27 هزار و 752 واحد رسید.

دیروز نمادهای فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری امید، هلدینگ خلیج فارس، گل‌گهر، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو و سرمایه‌گذاری معادن بیشترین سهم را در افت شاخص به خود اختصاص دادند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی خبرگزاری تسنیم در گزارشی در رابطه با تعیین قیمت خودروها خبر از برگزاری جلسه‌ای با حضور خودروسازان، کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نمایندگان انجمن قطعه‌سازان خودرو داد. در این جلسه قرار شد دیدگاه‌های اعضای حاضر در جلسه بررسی شود که با بررسی این دیدگاه‌ها پیشنهاد 10ماده‌ای برای ارائه به وزیر صنعت و تصمیم‌گیری وی ‌روی این پیشنهادها ارائه شد. بر این مبنا تصمیم‌گیری لازم برای قیمت‌گذاری خودرو انجام خواهد شد.

در گروه فلزی، رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی با اعلام احتمال تولید بیش از 200 هزار تنی از توقف صادرات خبر داد و علت آن‌را تصمیم دولت مبنی بر تامین بازار داخلی اعلام کرد.

حسن حسینقلی با بیان اینکه بیش از 50 هزار تن روی در کارخانه‌ها دپو شده، از توقف صادرات این مقدار محصول خبر داد و به «ایسنا» گفت: توقف صادرات باعث شده کارخانه‌ها برای پرداخت حقوق کارگران و تامین مواد اولیه دچار مشکل شوند تا جایی که بعضی در شرف تعطیلی هستند.

وی افزود: مرداد سال جاری دولت تصمیم گرفت سرب و روی نیز در بورس کالا عرضه شود که این تصمیم با مخالفت تولیدکنندگان روبه‌رو‌ شد. چون فقط 16 واحد از مجموع 83 تولیدکننده فلز روی، عضو بورس کالا بودند و فرآیند عضویت هم حدود دو ماه طول می‌کشد.

این مقام مسوول ادامه داد: در نهایت واحدهای تولیدی بزرگ محصولات را در بورس عرضه کردند اما درپی جلسات متعدد انجمن سرب و روی با وزارت صنعت، واحدهای عرضه‌کننده سرب و روی در بورس کالا مجاز شدند که چهار برابر مقداری که در بورس عرضه دارند، صادر کنند.

حسینقلی با اظهار بی‌اطلاعی از صدور یا عدم صدور اجازه صادرات چهار برابر مقدار روی عرضه شده در بورس کالا،توضیح داد: در حال حاضر حدود2000 تن روی در بورس عرضه شده و چهار برابر آن معادل 8000 تن است، که در مقابل میزان تولید شده بسیار کم است.  وی کاهش قیمت جهانی شمش روی را نیز از ضرر‌های توقف صادرات در ماه‌های اخیر اعلام کرد و گفت: پیش از توقف صادرات سرب و روی، قیمت این محصول در بازار بین‌المللی 3400 دلار بود اما در حال حاضر قیمت آن حدود 2600 دلار است که حدود 800 دلار در هر تن به ضرر درآمد کشور شده است. وی با بیان اینکه در 12 سال گذشته واردات روی انجام نشده و هیچ مشکلی در تامین بازار داخل نیز وجود نداشته، ادامه داد: انجمن طی سال‌های گذشته قیمت روی را پایین نگه داشته تا واردات آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بازار پیش از تصمیم دولت تنظیم بود و نیازی به توقف صادرات نیست.

حسینقلی از احتمال تولید بیش از 200 هزار تن سرب و روی در سال جاری خبر داد و گفت: تولید سالانه روی در سال گذشته 180 هزار تن بود که حدود 25 هزار تن از آن در داخل مصرف شده است.  وی پیشنهاد داد صادرات روی آزاد شود و هر واحد تولیدی مجاز باشد حداکثر 80 درصد از تولیدات را صادر کند و انجمن هم متعهد می‌شود همچون سال‌های گذشته هیچ گونه کمبودی در بازار داخل رخ ندهد و قیمت این محصول نیز از قیمت جهانی بیشتر نشود.

در گروه بانکی، یک مقام آگاه بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: موضوع راه‌اندازی سامانه‌ پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت در حال پیگیری است و در این زمینه با برخی کشورها در حال همکاری هستیم. به گفته وی بانک‌های خارجی در حال اتصال هستند و یک به یک به این سامانه جایگزین متصل می‌شوند. در حال حاضر همه بانک‌های ایرانی به این سامانه متصل شده‌اند.

در اخبار پیرامونی بازار سهام نیز اعلام شد بر اساس ابلاغیه جدید بورسی سازمان مالیاتی، 30 شرکت با تایید سازمان بورس، فرابورس و همچنین بورس کالا مشمول بخشودگی مالیاتی ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم شده‌اند.

در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 747میلیارد تومان و در فرابورس به 451میلیارد تومان بالغ شد.

فرابورس نیز معاملات منفی را روز گذشته تجربه کرد و آیفکس با افت حدود 32 واحدی (معادل 65/ 1 درصد) یکی از روزهای ضعیف خود را پشت سر گذاشت. نکته قابل‌توجه در این بازار خودنمایی سهام تازه‌وارد بود. به‌طوری که دو نماد «شبصیر» و «کگهر» با صف خریدهای قدرتمند رشد حداکثری قیمت‌ها (5 درصد) را تجربه کردند.

به این ترتیب، پتروشیمی قائد بصیر با صف خرید بیش از 24 میلیون سهمی معاملات خود را به پایان رساند. سنگ آهن گهرزمین نیز که نخستین روز معاملاتی پس از عرضه اولیه را تجربه می‌کرد در پایان با صف خرید بیش از 177 میلیون سهمی همراه شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd5x0s.yt05k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما