تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰
جالب است ۰
در نشست تخصصی موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس مطرح شد:

تغییر حسابرس و بازرس قانونی با تایید سازمان بورس

به­ منظور بحث و تبادل نظر در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم جهت ایفای مناسب مسوولیت‌ های مقرر در قوانین و مقررات، پاسخگویی به نیازها و حساسیت‌ های بازار سرمایه و آگاهی بخشی بیشتر به موسسات حسابرسی، روز ۲۴ آبان ماه، چهارمین نشست تخصصی با حضور مدیران عامل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
تغییر حسابرس و بازرس قانونی با تایید سازمان بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در این جلسه که با حضور معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اعضای کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، موسسات حسابرسی به بیان نظرات خود در حوزه‌ های پذیرش، نظارت، طبقه‌ بندی موسسات، حق الزحمه‌ های حسابرسی پرداختند.

در این جلسه حسن امیری، عضو هیأت‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: همواره استقلال حسابرسان مستقل به عنوان مهمترین و اصلی‌ ترین بازوی نظارتی سازمان مدنظر بوده است، لذا در راستای حمایت از استقلال حسابرسان معتمد سازمان به موجب دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، مقرر شد از این پس، تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت‌ های بورسی و فرابورسی با تایید سازمان بورس صورت گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که شرکت یا سهامداران، قصد ارائه پیشنهاد تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی را، قبل از پایان حداکثر دوره تصدی سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی طبق «دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار»، دارند، باید مراتب را با ذکر دلیل به همراه نظر کمیته حسابرسی، حداقل 10 روز قبل از مجمع به اطلاع سازمان برسانند.

به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان پس از بررسی دلایل تغییر، تا 5 روز قبل از مجمع، نظر خود را در خصوص تایید یا عدم تایید اعلام می‌ کند و در صورت عدم تایید، باید از تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی خودداری شود.

به گزارش سنا، مسئولیت حسابرسان در خصوص خسارات وارده به سرمایه‌گذاران، به ویژه عرضه‌های اولیه از نکاتی بود که در جلسه مطرح شد. مطابق با قانون بازار، اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع یا مستندات جعلی را به سازمان یا شرکت بورس ارائه یا تصدیق کنند به عنوان متخلف شناخته می شود. این موضوع در عرضه‌های اولیه به طور خاص مد نظر قرار گرفته است به طوری که حسابرسان به همراه ناشر، شرکت تامین سرمایه و ارزشیابان مسئول جبران خسارت وارده به سرمایه‌گذارانی هستند که در اثر قصور، تقصیر، تخلف یا به دلیل ارائه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضه‌های اولیه که ناشی از فعل یا ترک فعل آنها باشد، متضرر شده اند.

در این جلسه، همچنین موضوع پذیرش موسسات حسابرسی و شرکای آنها و نظارت با توجه به انجام فرایندهای موازی در جامعه حسابداران رسمی مورد ایراد برخی از اعضا قرار گرفت.

در این خصوص باید توجه داشت که بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته، در برخی کشورهای جهان، اصول یازده­گانه مجمع بین ­المللی ناظر بر حسابرسی مستقل و همچنین اصول IOSCO، ساختار نظارت بر موسسات حسابرسی توسط نهادهایی که از استقلال لازم برخوردارند، اداره می­شود و مسئولیت نظارت بر حسابرسان سایر شرکت­ها به تشکل­های حرفه­ای واگذار شده است. همچنین در کشورهای مورد بررسی، نهادی که وظیفه حفظ بازار منصفانه و شفاف و کارا را داراست و بر بازار سهام و شرکت­های سهامی عام نظارت دارد، عهده­دار وظیفه نظارت بر موسسات حسابرسی­ مرتبط با آن شرکت­ها نیز است. لذا نظارت‌های خودکنترلی و صنفی با پژوهش‌های انجام شده و ساختارهای متناسب جهانی اصلا هماهنگی ندارد.

در ادامه جلسه، پورمعمار، رییس کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد، در خصوص نحوه ارزیابی متقاضیان، گفت: در کمیته بر أساس پارامترهای استانداردهای حسابرسی و ضوابط مرتبط، در خصوص ایرادات با اهمیت و فراگیر در صورت­های مالی، اظهارنظر مناسب، کیفیت گزارش حسابرسی و بازرس قانونی، حضور ذهن در مورد گزارش­های صادره، آشنایی با استانداردهای حسابرسی و حسابداری و ارایه پاسخ بر اساس آن، اخلاق عمومی و رفتار حرفه‌ای توسط هر یک از اعضای کمیته به طور مستقل ارزیابی موضع گیری مناسب می شود و این ارزیابی‌ها ملاک عمل کمیته قرار دارد.

یادآور می شود؛  در سال­ های گذشته چند نشست تخصصی با حضور کلیه موسسات حسابرسی برگزار شد که مورد استقبال شرکای موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. این نشست نیز در همین راستا برگزار شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciprap.t1ay52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما