تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
جالب است ۰
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که"صادرات زعفران ایران برای نخستین بار بر اساس قیمت بورس کالا" ، " جایگاه روبه رشد بورس کالا در اقتصاد "، " افزایش کیفیت گندم در سایه انجام معامله در بورس کالا" و " معامله زعفران در بورس،بین المللی شود" از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهمترین رویدادهای هفته گذشته به شرح زیر است:

صادرات زعفران ایران برای نخستین بار بر اساس قیمت بورس کالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه گفت: امسال برای نخستین بار تعدادی از خریداران خارجی در شهرستان تربت حیدریه حضور پیدا کردند و بر اساس قیمت های بورس کالا زعفران را خریداری کردند که این رویداد آغاز اتفاقی مبارک در بازار زعفران بوده است.

مهدی عباسپور در پنجمین همایش ملی زعفران که در تربت حیدریه برگزار شد افزود :بورس کالای ایران به شدت در شفافیت قیمت زعفران کمک کرده و باعث شده است تا با کوتاه شدن دست واسطه ها از این بازار، همه از مزایای ورود زعفران به بورس بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه حضور بورس کالا در محصول زعفران به شدت در شفاف سازی قیمت این محصول کمک کرده و باعث شده است تا کشاورز و صادرکنندگان از این موضوع منتفع شود، اظهار کرد: به جرات می توان گفت که بورس در شفافیت قیمت این محصول تاثیر گذار بوده است زیرا در گذشته قیمت زعفران از سوی دلالانی که بازار دست آنها بود تعیین می شد ولی امروز دیگر این اتفاق رخ نداده و همگان از مزایای ورود زعفران به بورس بهره مند می شوند.

جایگاه روبه رشد بورس کالا در اقتصاد

عضو هیات عامل ایمیدرو گفت: بورس کالا طی سال های گذشته توانسته با طراحی ابزارهای مالی، زمینه تامین مالی صنایع را فراهم کند، اما اگر این بورس با همکاری بانک ها، شرایطی را به لحاظ عملیاتی و رسیدن آسان نقدینگی به سمت تولید ایجاد کند به طور حتم جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور، عمیق تر و مهم تر از قبل می شود.

اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه 11 سال از تأسیس بورس کالای ایران می گذرد و در آینده نقش و جایگاه این بورس در اقتصاد ملی ارتقا پیدا می کند گفت: بورس کالا بازاری قانونمند است که طی 11سال فعالیت خود توانسته با ایجاد مکانیسم های هدفمند، فرصتهای مناسبی را در اختیار صنعتگران قرار دهد.

وی اظهار داشت: ایجاد شفافیت در روند کشف  قیمت ها و همچنین نحوه دادوستد محصولات از جمله مزایای بورس کالا در این سال ها بوده است به طوریکه این بورس با فراهم کردن سیستم های عملیاتی برای بنگاه ها و واحدهای تولیدی باعث شده تا آنها به طور مستقیم با مشتریان خود در یک مکان مشخص ارتباط پیدا کنند و این مهم به شفافیت اقتصادی کشور کمک کرده است.

رقابت بیشتر در اقتصاد با تقویت بورس کالا

نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران معتقد است که هر چقدر نقش بورس کالا در اقتصاد کشور تقویت شود، زمینه رقابت بیشتر را در تولید و صنعت کشور ایجاد کرده ایم؛ از طرفی شفافیت افزایش می یابد، مالیات ها پرداخت می شود، امکان نظارت لحظه ای فراهم شده و سود واقعی تولید به تولیدکننده می رسد.

سید حسین سلیمی عنوان کرد: شفاف‌‍ سازی باید در تمام بخش‌های اقتصاد کشور وجود داشته باشد و بورس کالا نیز به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، نقش ایجاد شفافیت در اقتصاد را با هدف حذف زمینه های سوء استفاده و رسیدن سود به واحدهای تولیدی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد بورس کالا با وجود همه شرایط بحرانی چندماه اخیر قابل قبول بوده است، عنوان کرد:هر چقدر نقش بورس کالا در اقتصاد کشور تقویت شود، زمینه رقابت بیشتر را در تولید و صنعت کشور ایجاد کرده ایم؛ از طرفی شفافیت افزایش می یابد، مالیات ها پرداخت می شود، امکان نظارت لحظه ای فراهم شده و سود واقعی تولید به تولیدکننده می رسد.

افزایش کیفیت گندم در سایه انجام معامله در بورس کالا

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور، یکی از نکات مثبت عرضه گندم در بورس را مبرا کردن کشاورزان از اتهام ناخالص بودن گندم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه قبل از عرضه گندم در بورس، کیفیت محصول توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ می‌توان ثابت کرد که گندمکاران از ادغام گندم با خاک مبرا هستند.

علیقلی ایمانی یکی از الزامات موفقیت عرضه گندم در بورس را توجیه خریداران عنوان کرد و گفت: باید خریداران گندم را که عمدتا کارخانه‌های آرد هستند، برای خرید از طریق بورس کالا مجاب کرد. زیرا یکی از موانع حضور گندم در بورس کارخانجات آرد هستند.

وی عرضه گندم در بورس را به شرط مهیا بودن پیش‌نیازهای لازم، به نفع کشاورزان دانست و گفت: با فروش گندم از طریق بورس، بخش اعظمی از پول گندم توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود و کشاورز ظرف 72 ساعت به پول خود خواهد رسید و دولت نیز راحت‌تر مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند.

معامله زعفران در بورس،بین المللی شود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است که مسوولان باید شرایطی را مهیا کنند که یا خریداران خارجی زعفران ایران به مسیر بورس کالا هدایت شوند و یا زعفران با نرخ های درج شده بر تابلوی بورس به خارجی ها فروخته شود، چراکه با این اتفاق ایران به مرجع قیمت زعفران دنیا تبدیل می شود دیگر شاهد ارزان خری زعفران از کشاورزان و سود بردن عده ای واسطه نخواهیم بود.

سهراب شرفی گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، علاوه بر اینکه قیمت ها براساس واقعیت ها کشف می شود، تولیدکنندگان از نظر بازاریابی نیز شرایط بهتری پیدا می کنند که در نتیجه امروز شاهد رونق معاملات زعفران در بورس کالا هستیم.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نه تنها زعفران بلکه باید کلیه محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا مورد معامله قرار دهد که ظرف مدت کوتاهی تمام فعالان بازار به دلیل آنکه این اقدام، منطقی ترین شیوه برای مبادلات است از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین بورس کالا باید بستر معاملات تمامی کالاها باشد تا شاهد شفافیت حداکثری از بازار کالای کشور باشیم.

استاندارد و کیفیت زعفران ایران با عرضه در بورس کالا، تضمین می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند به دلیل انجام آزمایش‌های اولیه و ثبت مشخصات آنها توسط کارشناسان، شناسنامه‌دار بوده و از کیفیت های لازم برخوردار هستند. این در حالی است که در فروش زعفران به روش سنتی ممکن است کالا به دلیل ذخیره غیر اصولی دچار مشکلات بهداشتی شود.

مجتبی مزروعی مزیت عرضه زعفران در بورس را کاهش دامنه نوسانات قیمت عنوان کرد و گفت: بورس باعث می‌شود محدوده قیمت زعفران در بازار مشخص شده و شاهد قیمت‌های گوناگون با تفاوت‌های بسیار در بازار نباشیم.

وی اظهار کرد: اگر یک محصول دارای ارزش بازرگانی و صادراتی باشد، ‌تولیدکننده می‌تواند متناسب با میزان این ارزش ها، تولید خود را برنامه ریزی کند و این امر تنها زیر سایه بورس اتفاق خواهد افتاد.

با ورود زعفران به بورس دلالان نمی توانند منافع کشاورزان را به تاراج ببرند

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است تنها راهی که تولیدکننده می تواند به منافع واقعی خود دست یابد ایجاد یک زنجیره زعفران است که بورس کالا یکی از حلقه های مهم آن است.

سیدرضا نورانی با اشاره به این که ورود زعفران به بورس کالا گامی مهم و مثبت برای این حوزه محسوب می شود،عنوان کرد: با ورود زعفران به بازارسرمایه دلالان دیگر مانند گذشته نمی توانند تمام منافع کشاورزان را به تاراج ببرند و با فروش مستقیم در بورس کالا سود اصلی عاید کشاورزان می شود.

وی ادامه داد: ورود زعفران به بورس به این روند کمک زیادی می کند، چراکه کشف قیمت واقعی این محصول به کمک مکانیسم معاملاتی حاکم بر بورس می تواند باعث تقویت این بازار شود؛ ولی تشکل های کشاورزی باید برای برندسازی و بسته بندی دست به کار شوند و با به خدمت گرفتن تکنولوژی روز دنیا کاستی های گذشته را جبران کنند.

اطمینان خاطر کشاورزان با بورسی شدن زعفران

یک صادرکننده نمونه زعفران عنوان کرد: عرضه و معامله زعفران در بورس کالای ایران موجب اطمینان خاطر کشاورزان و ممانعت تعمدی قیمت ها در زمان برداشت محصول دانست.

مسعود صباغ زاده اظهار کرد: عرضه زعفران در بورس به دلالان این اجازه را نداده که قیمت ها را در زمان برداشت به صورت تعمدی پایین بیاورند. اما تحت تاثیر شفاف سازی قیمت ها در بورس برای کشاورزان، همه فعالان بازار از قیمت های مبنا که در مکانیسم بورس تعیین شده، مطلع هستند و کشاورزان نیز حاضر نیستند محصول خود را به قیمت های ناچیز به دلالان بفروشند.

وی ضمن ابراز خوشحالی از بورسی شدن زعفران، اظهار کرد: با عرضه زعفران در بورس قیمت های واقعی کشف و معاملات آن شفاف شده است؛ به این ترتیب، کشاورزان می توانند با سپرده کردن محصول خود در انبارهای بورس گواهی سپرده کالایی دریافت کرده و محصول خود را به صورت مستقیم بفروشند.

مزایای توسعه ابزارهای مالی بورس کالا برای صنایع

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و افزایش عمق و تعداد بازیگران این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

سید حمید میرمعینی گفت: بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت ها به طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به کارکرد ابزارهای متنوع بورس کالا تشریح کرد: بورس کالا ابزارهای کاربردی زیادی دارد که باید توسعه یابد؛ با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

"بورس کالا" معمار شفافیت در بازار کالای کشور

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد بورس کالا و نقش آن در اقتصاد گفت: بورس کالا در این سالها کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته و حضورش در اقتصاد مزیتهایی را به دنبال داشته که منجر به شرایط امروز و موضع گیری عمومی در برابر کنترلهای قیمتی شده است.

عظیم ثابت با تأکید بر اینکه به دلیل اقتصاد غیرشفاف ایران، همواره افرادی هستند که قصد دور زدن قانون را دارند، گفت: به همین منظور راه اندازی یک بازار شفاف و قانونی برای مبادله کالاها ضروری بود که امروز با گذشت 11 سال از تاسیس بورس کالا، نقش های مثبت این بازار بر اقتصاد غیر قابل انکار است؛ در واقع بورس کالا به عنوان یک بازار رسمی در میان صنایع جا افتاده و معامله گران با قبول و استقبال از مکانیسم عرضه و تقاضا در آن فعال هستند.

وی گفت: بورس کالا طی سالهای گذشته برای ایجاد بستری عادلانه برای کشف قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی، عملکرد قابل دفاعی داشته و به طور حتم دایره اختیارات و فعالیتهای این بازار در راستای توسعه شفافیت اقتصاد کشور و همچنین با توجه به توسعه ابزارهای مالی نوین و ارائه خدمات متنوع تر به فعالان صنایع، افزایش مییابد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcenz8x.jh8foi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما