تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
جالب است ۰
پرونده هفتگی بورس تهران با حمایت قاطعانه حقوقی ها بسته شد؛

درخشش صنایع کوچک زیرسایه حقیقی ها

بورس تهران امروز پرونده فعالیت خود در را در حالی بست که کماکان شواهد حاکی از غلبه رفتارهای هیجانی در معاملات برخی سهامداران است. با وجود اینکه در هفته قبل با اجرایی شدن تحریم های امریکا ، شاخص کل واکنش چندانی به این موضوع نشان نداد، کارشناسان انتظار داشتند در این هفته و به پشتوانه عوامل بنیادی مثبت، بازار با رشد تقاضا همراه باشد.
درخشش صنایع کوچک زیرسایه حقیقی ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بورس تهران در هفته ای که گذشت با افت بازدهی شاخص کل همراه بود. با این وجود این شاخص هم وزن بود که با بازدهی مثبت معاملات این هفته را به پایان رساند. رشد شاخص هم وزن طی روزهای معاملاتی اخیر از این جهت قابل توجه است که نشان از رشد تقاضا در نمادهای کوچکتر بورسی دارد.

از سوی دیگر یکی از نکات مهم معاملات این هفته، حمایت قاطعانه بازیگران حقوقی از بسیاری از سهام بازار است. تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران در حالی به نفع این گروه خاتمه یافت که عمده نمادهای مورد حمایت حقوقی ها، از صنایع بزرگ نظیر فلزی ها و پتروپالایشی ها بود.

روی خط رسانه های بورسی

بازار سهام در هفته قبل با عبور قاطعانه از تحریم های هسته ای، یکی از مهمترین ریسک های سیستماتیک این بازار را پشت سر گذاشت. با وجود آنکه دولت جمهوری خواه آمریکا از روزها قبل تهدیدهای جدی علیه اقتصاد ایران را آغاز کرده بود، اما عقب نشینی های اجباری ترامپ از مواضع خصمانه اش باعث شد تا تهدیدهای وی در بورس اثر چندانی نداشته باشد.

معافیت 8 کشور در خصوص واردات نفت از ایران و اظهارات خوشبینانه اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد کانال های همکاری مشترک تجاری با ایران از مهمترین دلایلی بود که ترامپ را از مواضعش به عقب راند.

از سوی دیگر رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر اقتصاد نیز خبر مهم دیگری بود که مورد توجه سهامداران قرار گرفت. بعد از انتصاب فرهاد دژپسند، بر مسند وزارت، در اولین جلسه مشترک مدیران اقتصادی با رییس جمهور، حسن روحانی در اظهاراتی صریح بر رونق بازار سرمایه تاکید کرد. حمایت روانی دولت از ورود بنگاه های اقتصادی به بورس طی یکسال اخیر شدت یافته و بار دیگر رییس جمهور در سخنانی از نقش مهم بورس و فرابورس در شرایط تحریم یاد کرد.

وی همچنین در اظهاراتی مهم تاکید کرد در شرایطی که بانک ها بر اثر تحریم ها، تا حدی کارایی خود را از دست می دهند، بازار سرمایه مسئولیت سنگین تری بر دوش دارد.

وزیر اقتصاد نیز در نخستین اظهاراتش بر توسعه بازار سرمایه تاکید کرد و برنامه های خود در خصوص تعمیق این بازار را شرح داد. از سوی دیگر وزیر وقت، این وعده را نیز داد که مشکلات ارزی در شبکه نیما بررسی شود تا  شرکت های صادرات محور بتوانند در محیط شفاف تری فعالیت داشته باشند.

خودرویی ها و بانکی ها در صدر تقاضا

طی 5 روز معاملاتی اخیر، عمده حجم معاملات سهامداران در نمادهای شرکت های خودرویی و بانکی بود. نمادهای این گروه ها در اکثر روزها بر اثر رشد تقاضا به صف خرید می رسیدند و رشد قیمتی محسوسی را شاهد بودند، با این وجود عرضه های مقطعی در این نمادها، شاخص این گروه ها را دستخوش تغییرات چندان جدی قرار نداد.

اطلاعات داد و ستدهای شرکت های بانکی در سه ماه اخیر نشان می دهد که میانگین حجم معاملات در 3 ماه گذشته  بانک ملت 221 هزار و 425 میلیارد ریال، بانک تجارت 292 هزار و 14 میلیارد ریال، بانک صادرات 71 هزار و 303 میلیارد ریال بوده است. همچنین از ابتدای آبان ماه تا کنون عمده تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در نمادهای "وبملت" و "وتجارت" بوده که این موضوع نشان از ورود بازیگران خرد به این نمادها دارد.

در گروه خودرویی، افزایش شایعات در زمینه افزایش نرخ انواع خودرو اثر قابل توجهی بر تصمیم سهامداران داشت. با وجود اینکه وزیر صنعت روز گذشته قویا این شایعات را تکذیب کرد اما کماکان سهامداران تحت تاثیر این خبرها به معامله پرداختند. در این گروه بیشترین حجم خرید طی 5 روز معاملاتی گذشته در نماد "خساپا" بوده است.

در هفته ای که گذشت ارزش معاملات بورس به طور میانگین در محدوده 800 میلیارد تومان بود. با این وجود حجم معاملات نسبت به هفته قبل از رونق بیشتری برخوردار بود و به محدوده 3 میلیارد سهم نیز رسید.

حقوقی ها با حمایت بیشتر آمدند

شاخص کل بورس طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه روند صعودی داشت و رشد تقاضا در نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای بزرگ دیده شد.

طی این روزها سهامداران علاوه بر توجه به دو گروه بانک و خودرو در گروه هایی نظیر لاستیک و پلاستیک نیز تقاضای قابل توجهی داشتند. این موضوع بیشتر در میان بازیگران حقیقی دیده شد. اما حقوقی ها در نمادهای "فولاد"،"فارس" و "فملی" حضور پررنگ تری داشتند.

در تمامی روزهای هفته تغییر مالکیت بازار در اختیار بازیگران حقوقی بود. به این ترتیب میانگین ارزش تغییر مالکیت هفتگی بازار به بیش از 50 میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

در روز چهارشنبه نیز در جریان معاملات آخرین روز هفته، حقیقی ها حمایت بیشتری از معاملات داشتند.

در جریان این معاملات بار دیگر حقوقی ها در گروه های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی تقاضای بیشتری داشتند و حقیقی ها نیز بیشترین خرید را در نمادهای خودرویی به ثبت رساندند.

صنایع کوچک با شتاب تر بودند

همانطور که گفته شد شاخص هم وزن طی مدت مزبور با رشد بازدهی همراه بود. در بررسی عملکرد هفتگی صنایع بورسی صنایعی چون منسوجات، ساخت دستگاه های ارتباطی، خودرو،مواد غذایی، قند و شکر و لاستیک و پلاستیک بیشترین رشد قیمتی را داشتند.

کوچ نقدینگی به صنایع کوچک در این هفته در حالی صورت گرفت که طی این مدت کامودیتی ها و نفت روند نزولی داشتند. با افت قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی سهامداران عمدتا به سمت نمادهای کوچک بورسی حرکت کردند. با این وجود به نظر می رسد طی روزهای آتی با عرضه اولیه سنگ آهن گهرزمین بازار شاهد ورود نقدینگی های تازه نفس باشد.

همچنین با توجه به اینکه نمادهای کگل (30 درصد)،وامید(27.5 درصد)،غدیر(22.5درصد)،ومعادن(20درصد) سهامداران عمده این شرکت به شمار می رود، انتظار تحولات جدید در این شرکت ها نیز وجود دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb58bf.rhbz9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما