تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تلاش برای تقویت بازار سرمایه ادامه دارد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: ورود شرکت های جدید به بورس به شرط اینکه بازدهی مناسبی برای سهام داران ایجاد کنند منجر به بزرگ شدن بازار سرمایه و افزایش عمق بازار سرمایه در اقتصاد کشور می شود. دکتر شاپور محمدی درباره ساز و کار جذب نقدینگی های خرد به بازار سرمایه، گفت:با توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار اوراق مالی که بازده بالا و جذاب دارند می توان شرایط را برای هدایت بخشی از نقدینگی به بورس فراهم کرد.

کلید بورس در قفل مشکلات اقتصاد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه‌های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید می‌گوید. او از عرضه نفت در بورس انرژی، بازار آتی سکه، بازار مشتقه ارزی و معامله‌پذیر شدن سهام عدالت نیز حرف‌هایی می‌زند؛ حرف‌هایی که تحقق آنها به اما و اگرهایی گره خورده اما دست یافتنی است. دکتر شاپور محمدی در خصوص راه‌هایی برای جذب نقدینگی سرگردان اظهار داشت: به‌جز ورود شرکت‌های جدید و توسعه بازار سرمایه، انتشار اوراق بهادار متنوع و با جذابیت کافی در دستور کار سازمان بورس قرار دارد. فعلا در حال عملیاتی کردن اوراق بیمه اتکایی هستیم. یکی از خاصیت‌های این اوراق این است که می‌تواند بازده بالاتری از اوراق موجود و قابل عرضه در مجموعه بازار سرمایه داشته باشد؛ زیرا منابع جذب شده از این محل در فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود و از آنجا‌ که کارمزد بیمه اتکایی نیز می‌تواند به این بازده کمک کند، سود نهایی این اوراق جذاب‌تر هم خواهد شد.

تصویب مقررات مرتبط با تاسیس و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، طی توضیحاتی، ضمن اعلام خبر مربوط به تصویب دستورالعمل و اساسنامه نمونه صندوق­ های سرمایه گذاری خصوصی(Private Equity Funds)، مهمترین ضوابط مرتبط با تاسیس و فعالیت این نهاد مالی را اعلام کرد. سعید فلاح‌پور افزود: جهت نهایی سازی این ضوابط، نظرات متقاضیان فعالیت در این حوزه و صاحب­ نظران اخذ و پس از بحث و بررسی در کمیتۀ تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار این دستور العمل نهایی و در هیئت مدیرۀ سازمان، مطرح و تصویب شد.

جزییات سازوکار ابزار مالی «وارانت» و یک چالش بانکی در بازار بدهی

دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و عضو شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی است که در گفتگو با خبرگزاری فارس پیرامون آخرین اقدام‌ها برای ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه و همچنین عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی سخن گفته است. به گفته حجت الاسلام سیدعباس موسویان، در حال حاضر ابزار وارانت اصلی‌ترین ابزار در حال پیگیری است که از نظر موضوع شناسی باید در جلسه کمیته فقهی مباحث مربوط به آن مطرح شود . سپس در مباحث فقهی باید چند تغییر رویه صورت گیرد والا اصل ابزار وارانت به احتمال قوی با چند تغییر خاص تصویب خواهد شد.

هدف عرضه نفت در بورس کسب مرجعیت قیمت گذاری در منطقه است

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به تداوم عرضه نفت در بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام از 6 آبان ماه با صدور اطلاعیه‌ای به طور رسمی صورت گرفت که در نهایت منجر به فروش 280 هزار بشکه به 3 خریدار شد. مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس تصریح کرد: این موفقیت پس از سال‌ها و در سومین دوره به دست آمد که به نظر می‌رسد رفع برخی محدودیت‌ها در این عرضه، رقم زننده این موفقیت بود. در این سری از فروش نفت خام در بازار سرمایه هر فردی که دارای توانایی مالی است می تواند نفت خام را خریداری و با نقل و انتقال پیش بینی شده به خارج از کشور فروخته و یا به مصرف داخلی خود برساند.

معاملات آنلاین در سال 97 رکورد زد/ توسعه فن آوری اطلاعات، کلید رشد بازار

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سرعت افشای اطلاعات، بهبود کیفیت اطلاعات، انواع مختلف دسترسی‌های اینترنتی، وب سایت‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تحلیلی و همچنین نرم افزارهای موبایل و معاملات آنلاین (دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات) که در بازار سرمایه نمود پررنگی داشته‌اند، همگی باعث افزایش حجم و ارزش معاملات، افزایش شفافیت بازار و اثربخشی و رشد بیشتر در بورس شده‌اند. مطهره مروج نسبت میزان معاملات آنلاین به کل معاملات را شاخص توسعه یافتگی دانست و اظهار داشت: موارد ذکر شده اثر خود را بر افزایش حجم، دفعات معاملات و ارزش معاملات آنلاین نسبت به کل معاملات در نیمه نخست سال جاری گذاشته است. از سال 90 تا 97 و در نیمه نخست سال 97، در هر سه پارامتر یاد شده، روند افزایشی مشاهده می‎‌شود و این افزایش در سه سال اخیر نیز مشهودتر بوده است و افزایش بالای 50 درصد را نشان می دهد.

تداوم رونق بورس با همکاری مشترک اروپایی ها

عضو هیئت مدیره شرکت بورس تهران عقب نشینی ترامپ از مواضع تحریمی خود را بر روند بازار سهام موثر دانست و بیان کرد، در روزهای اخیر آمریکا تحت فشار زیادی در این خصوص بوده است. وی همچنین تصمیمات ارزی دولت و وزیر اقتصاد جدید را در پیش برد برنامه های شرکت های صادرات محور مهم ارزیابی کرد. علی امین تفرشی با تاکید بر اثرات مثبت عقب نشینی ترامپ از مواضع تحریمی گفت: طی مدت اخیر چند موضوع توانست اثر تحریم های آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد. معافیت تحریم های نفتی برای چندین کشور از یک سو و تصمیم برای ایجاد کانال بانکی مشترک بین ایران و کشور های اروپایی از مواردی بود که تا حدی اثر اقدامات آمریکا را خنثی کرد.

عملکرد برتر سازمان بورس در ارزیابی کیفیت داده‌ها

به گفته مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار، در آینده نزدیک فایل فراداده (متادیتا) که شامل شناسنامه و تعریف اقلام آماری منتشر شده در گزارش های ماهانه است و همچنین قیمت های تعدیل شده بر اساس افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی ، روی سایت مرکز پژوهش سازمان بورس قرار خواهد گرفت. زانیار احمدی توضیح داد: بر اساس ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس استاندارد DQAF، سازمان بورس و اوراق بهادار بالاترین سطح استاندارد را در میان 10 نهاد مورد بررسی دیگر داشته است. این سازمان در اصول قابلیت استفاده، درستی و قابلیت اعتماد و نماگرهای شفافیت، شرایط و ضوابطی که تحت آن آمار گردآوری، پردازش و انتشار می یابد و در اختیار عموم قرار می گیرد، بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

توسعه ابزارهای قابل معامله؛ شاخص مهم توسعه بازار سرمایه

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، یکی از شاخص های بسیار مهم توسعه بازار سرمایه را توسعه ابزارهای قابل معامله دانست و گفت: توسعه ابزارها، هم به جذب نقدینگی در بازار و هم به مدیریت ریسک سرمایه گذار کمک خواهد کرد. شهاب الدین شمس اظهار داشت: فرهنگ سازی در خصوص بسیاری از ابزارهای بازار سرمایه همچنان چالشی است که پیش روی مجموعه توسعه دهنده بازار و علاقه مندان به آن وجود دارد و البته بازار هم اخیرا به این مساله به خوبی توجه کرده است.

تقویت بازار سرمایه راه حل مشکلات اقتصادی

یک تحلیلگر بازارهای مالی به نقش شرکت های تأمین سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: این شرکت ها ضمن ایفای نقش بانکداری سرمایه گذاری، می توانند منابع سرمایه گذاران را جذب کنند و از طریق ابزارهای مختلف بسته های تأمین مالی را به بنگاه های اقتصادی ارائه کنند. موسی احمدی با بیان اینکه سرگردانی در بازار ها با توجه به خصوصیات درصد ریسک پذیری افراد بعضا مشکلات فراوانی برای جامعه ایجاد کرد، گفت: نهادهای فعال در بازار سرمایه می توانند نقش های مختلفی را برعهده گرفته و هر یک بخشی از این مشکلات را در نظام تأمین مالی برطرف کنند.

استارت موج جدید تقاضا با گزارش های فصلی

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در خصوص عبور از ریسک های سیستماتیک در بازار سهام گفت: بازار سرمایه ایران از نظر تعداد سرمایه گذار حقیقی یعنی افرادی که معاملات روزانه مکرر انجام می دهند در میان پرتعدادترین سرمایه گذاران قرار دارد، همچنین حجم معاملات این گروه نیز در ابعاد و اندازه های بزرگ است. در این صورت طبیعی است تاثیر پذیری این بازار از این نوع ریسک‌ها زیاد باشد. علی اسلامی بیدگلی در ادامه افزود: تجربه نشان داده در بسیاری از موارد، تاثیرپذیری بورس از ریسک های سیستماتیک قبل از وقوع آن رخداد مشاهده شود. اگر به روند معاملات قبل از 13 آبان و انتخابات میان دوره ای آمریکا توجه کنیم، می بینیم با نزدیک شدن به تاریخ مد نظر، بازار عکس العمل خاصی به این موضوع نشان نداد، زیرا پیش از این اتفاقات بورس واکنش کوتاه مدتی به این رخدادها داشته است.

زهر تحریم ها پیش خور شده است/باید با تدبیر پیش برویم

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان، گفت: کاهش تعرفه ها به صورت کوتاه مدت اثر کمی بر تغییرات قیمت کامودیتی ها دارد و قیمت را وارد روند صعودی می کند، اما این عامل در میان مدت و بلند مدت نمی تواند اثرگذار باشد. عامل اثرگذار، بر روند قیمت در بلندمدت همان تقاضا در سطح جهانی است. بهزاد گلکار در خصوص نقل و انتقال پول در زمان تحریم افزود: با وجودی که هشت کشور می توانند نفت را از ما خریداری کنند، اما باید موضوع انتقال پول به داخل کشور حل شود، برای همین مساله، اگر سوییفت اروپایی حل شود، کمک خوبی به کشور می شود. به طور معمول چنین اتفاقاتی اثر خود را با فاصله سه تا 6 ماه نمایش می دهد.

مزایای توسعه ابزارهای مالی بورس کالا برای صنایع

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و افزایش عمق و تعداد بازیگران این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود. سید حمید میرمعینی درباره نقش بورس کالا در اقتصاد گفت: بورس‌های کالایی ماموریت‌های مختلف دارند، از جمله آنها می‌توان به دسترسی یکسان به محصولات، شفافیت قیمتی و کشف قیمت صحیح و منصفانه اشاره کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca66ne.49n0o15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما