تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸
جالب است ۰
تاثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های صادرات محور

لیدرهای بورس در ماه‌های آینده تغییر می‌کنند

یک تحلیلگر ارشد بازار سرمایه گفت: بر خلاف رویه‌ای که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته داشت و از طریق شرکت‌های صادرات‌محور، منتفع شد، در ماه‌های آینده این روند معکوس می‌شود و شرکت‌هایی که درگیر صادرات نیستند، رشد خواهند کرد.
لیدرهای بورس در ماه‌های آینده تغییر می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مجتبی معتمدنیا، در خصوص دور جدید تحریم‌های ایران و تاثیر آن بر وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها در بورس گفت: به نظر من در گزارش‌های 9 ماهه خواهیم دید که وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور، وضعیت مساعدی نخواهد بود. زیرا به دلیل شرایط تحریم‌ها این قبیل شرکت‌ها مجبور به «زیر فروشی» خواهند بود در نتیجه تاثیر آن را در تعدیل سود در گزارش‌های 9 ماهه خواهیم دید. طبیعتا وقتی هزینه شرکت‌ها برای صادرات افزایش یابد، حاشیه سودشان کاهش پیدا می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در نتیجه از جذابیت شرکت‌های صادرات‌محور کاسته خواهد شد. حتی اگر نرخ واقعی دلار در ماه‌های آینده به دلیل تحریم‌ها افزایش پیدا کند اما چون شرکت‌های صادراتی مجبور می‌شوند با کاهش قیمت، اقدام به صادرات کنند و ارز حاصل از صادرات نیز با دشواری در اختیارشان قرار خواهد گرفت در نتیجه تاثیر منفی این اتفاقات را حوزه شرکت‌های صادرات‌محور بورسی، شاهد خواهیم بود. در واقع افزایش قیمت ارز را نمی‌توان با ریسک سیستماتیک صادرات، پوشش داد.

معتمدنیا اظهار داشت: من متعتقدم بر خلاف رویه‌ای که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته داشت و از طریق شرکت‌های صادرات‌محور، منتفع شد، در ماه‌های آینده این روند معکوس می‌شود و شرکت‌هایی که درگیر صادرات نیستند، رشد خواهند کرد. به نظر من از این به بعد شرکت‌ها و تولیدکننده‌هایی که از وضعیت تورمی، متفع می‌شوند، تاثیر بهتر و مثبت‌تری در بورس خواهند دید و بازده سود بیشتری نسبت به شرکت‌های صادرات‌محور خواهند داشت.

وی در تشریح شرکت‌هایی که از وضعیت تورمی، سود می‌برند گفت: از جمله این صنایع می‌توان به صنایع غذایی، شرکت‌های دارویی، سیمانی‌ها و ساختمانی‌ها اشاره کرد. در خصوص شرکت‌های صادراتی همچون پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها نیز حداقل باید تا زمان ارائه گزارش 9 ماهه و وضعیت فروش‌شان در آبان و آذر ماه، درنگ کرد. البته باید اشاره کنم که عرضه اولیه‌هایی که سازمان بورس قصد انجام آن را دارد می‌تواند در پویایی بازار سرمایه موثر باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccxxq1.2bqm18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما