تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸
جالب است ۰
فرابورس ایران روز گذشته با تداوم تقابل عرضه و تقاضا روز کاری خود را شروع کرد. اما در میانه معاملات همزمان با انتشار خبری از سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر ایرادات و ابهامات وارد بر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم شاهد افزایش فشار فروش از سوی معامله‌گران خرد بودیم.
تداوم حرکت آیفکس در مسیر کاهشی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،وضعیتی که سبب شد تا بازار روند نزولی به خود بگیرد. به این ترتیب دیروز شاخص کل با افت بیش از 23 واحدی (معادل 2/ 1 درصد) در سطح 6/ 1984 واحدی متوقف شد. در آستانه عملی شدن دور دوم تحریم‌ها بیش از 892 میلیون سهم به بهای بالغ بر 475 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه مورد معامله قرار گرفت.

تداوم محافظه‌کاری فعالان بازار

پس از اعلام خبر اعطای معافیت نفتی آمریکا به هشت کشور وارد‌کننده نفت ایران، قدری از فشار حداکثری تحریم‌ها کاسته شد. اما موقتی بودن این معافیت هنوز پرده‌ای از ابهامات را بر جای گذاشته است. همچنین عباسعلی کدخدایی اعلام کرد که شورای نگهبان پس از بررسی‌های متعدد لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، آن را واجد ایراداتی دانسته است. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. امری که احتیاط عمل معامله‌گران خرد را تقویت و فشار فروش از جانب آنها را شدت بخشید. به نظر می‌رسد که روند محافظه‌کارانه‌ سهامداران تا پدیدارشدن اثر واقعی معافیت‌ها در جریان ورودی ارز به کشور و صورت‌های مالی بنگا‌ه‌ها و همچنین رونمایی بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام ادامه خواهد داشت.
رصد صنایع بازار اول و دوم

در جریان معاملات خرد دومین روز کاری هفته جاری 340 میلیون سهم به ارزش افزون بر 134 میلیارد تومان در بازار اول و دوم مورد داد و ستد قرار گرفت. نزدیک به نیمی از این نقدینگی در معاملات فلزات اساسی، هتل و رایانه به گردش درآمد. صنایع قند و شکر، سیمان و زراعت نیز از جمله صنایع پربازده دیروز بودند که رشد حدود 3 درصدی را به ثبت رساندند. در مقابل صنعت خرده‌فروشی به‌عنوان زیانده‌ترین زیرمجموعه دیروز معرفی شد. زیرگروه بانک نیز همچنان روز بدون معامله‌ای را گذراند و به این ترتیب از میان 24 صنعت فعال فرابورس، تنها 6 صنعت در پایان روز با رشد شاخص مواجه و باقی در مدار منفی مستقر شدند. تنها زیرگروه بزرگ فرابورس ایران که روز گذشته با رشد شاخص همراه شد، گروه فرآورده‌های نفتی بود. در مقابل اما نمادهای فلزی و پتروشیمی تحت فشار عرضه سهامداران افت قیمتی را تجربه کردند. همچنین غالب نمادهای نفتی مورد اقبال معامله‌گران خرد قرار گرفتند و تنها نفت پاسارگاد بود که با کاهش جزئی در قیمت خود، معاملات را به پایان رساند.
«ترین‌»های فرابورس

همچنان که اشاره شد، شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز افت بیش از 23 واحدی را متحمل شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و تولید نیروی برق دماوند که در صدر نمادهای مؤثر بر آیفکس بودند، در مجموع کاهش بیش از 14 واحدی آن را رقم زدند. ارزش معاملات سهامی ذوب آهن اصفهان که در مرز 25 میلیارد تومانی قرار گرفت؛ منجر شد که نماد مزبور به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شود. بیش از 95 درصد سهامی ذوب در میان معامله‌گران خرد دست به دست شد و بیشترین فشار فروش را نیز از جانب آنها تجربه کرد. نزدیک به 70 درصد نمادهای بازار اول و دوم طی خرید و فروش‌های دیروز وارد محدوده قرمز شدند و روزی منفی را سپری کردند.
تازه‌های بازار

روز سه‌شنبه، پانزدهم آبان سال جاری 33 میلیون سهم از سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «شبصیر» به روش ثبت سفارش و با قیمت 850 تومان، عرضه می‌شود. بخشی از ماده اولیه تولید شرکت از طریق بورس کالا و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود. مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر با اشاره به اینکه مواد اولیه شرکت برای یک سال آینده تهیه شده، تصریح کرد با توجه به اینکه تنها 20 تا 25 درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است و بقیه از طریق بورس کالا تامین می‌شود؛ بنابراین نگرانی بابت تحریم‌ها وجود ندارد. همچنین از سویی دیگر، شرکت سنگ آهن گهر زمین پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ دوازدهم آبان به‌عنوان یکصد و پنجمین نماد معاملاتی در بازار دوم در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

این شرکت اطلاعات مالی خود را منتشر کرد تا احتمال عرضه آن در هفته افزایش پیدا کند. این شرکت با نماد «کگهر» در حالی گزارش 6 ماهه حسابرسی‌شده را داده است که در 6 ماه 337 ریال را محقق کرده است که از مدت مشابه قبل 121 درصد بیشتر است. 148 درصد سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه و کنترل هزینه‌های مالی از نکات مهم سهم است. سهم باید گزارش 9 ماهه و چشم‌اندازی از سود سال 98 را نیز ارائه کند. داروسازی آوه سینا نیز به‌عنوان جدیدترین عضو فعال بازار دوم فرابورس، از ابداع روشی تازه برای جداسازی کامل ناخالص یک داروی خارجی و عرضه آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد. نماد مزبور دیروز با ارزش بیش از 9 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و تحت حمایت سهامداران حقوقی رشد بیش از چهار درصدی را رقم زد.
بررسی بازیگران فرابورس

با توجه به افزایش عرضه از سوی معامله‌گران خرد، معاملات فرابورس ایران با حمایت سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. نمادهای کوچکتر بیش از همه مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفتند و در صدر آنها سهام صنعتی بهپاک قرار داشت که تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد تومانی را به نفع این دسته از سهامداران رقم زد. سرمایه‌گذاری سرچشمه و همچنین دامداری تلیسه نمونه از دیگر ترجیحات معامله‌گران خرد شمرده شدند. البته گفتنی است که دو نماد نفتی «شرانل» و «شاوان» در میان سهام به مالکیت درآمده فعالان حقیقی بازار بودند. در مقابل مبین وان کیش با خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی سهامداران حقوقی در کانون توجه این دسته از سهامداران قرار گرفت. در ادامه اولویت‌های حقوقی‌ها، گروه صنایع کاغذ پارس و فولاد هرمزگان جنوب به چشم می‌خوردند. در انتهای معاملات روز گذشته، در مجموع نزدیک به 6 میلیارد تومان سهام از پرتفوی حقیقی‌ها کسر و به سبد حقوقی‌ها افزوده شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciyuap.t1ayr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما