تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹
جالب است ۰
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش doing business ۲۰۱۹ از وضعیت تجارت فرامرزی در ایران اعلام کرد شاخص سهولت تجارت فرامرزی ایران با اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی از رتبه ۱۶۶ به ۱۲۱ ارتقا یافته است.
جهش ۴۵ پله‌ای شاخص سهولت تجارت فرامرزی ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بر اساس گزارش جدید بانک جهانی از میان شاخص های ده گانه، شاخص سهولت تجارت فرامرزی با جهش بسیار عالی و از رتبه 166 در گزارش سال 2018  به رتبه 121 در گزارش سال 2019 رسیده است.

از مهم ترین اقداماتی که «بانک‌جهانی» برای بهبود سهولت کسب‌ و کار ایران مطرح کرده، در زمینه تجارت فرامرزی است. این اقدام مربوط به ارتقای سیستم «پنجره واحد تجارت فرامرزی» در گمرک است که منجر به سهولت صادرات و واردات کشور شده است.

ایران همچنین در عوامل مربوط به ارتقای وضعیت تجارت فرامرزی جزو کشورهایی معرفی شده است که با فراهم سازی امکان تسلیم اظهار نامه الکترونیکی صادرات و واردات و همچنین توسعه و بهبود نحوه بازرسی کالا در رویه های گمرکی و سرمایه گذاری بر آموزش پرسنل و ایجاد کارشناسی متمرکز ( expert pool) و آموزش فنی تکنیکی افرادی که مسئولیت ترخیص کالا را در پنجره واحد تجارت فرامرزی بر عهده دارند موجبات آسانتر شدن عملیات تشریفات صادرات و واردات را فراهم آورده است.

نتایج مقایسه ای فرآیندهای موثر بر شاخص تجارت فرامرزی در گزارش سال 2019 و 2018 بانک جهانی حاکی از آن است که زمان صادرات (انطباق اسنادی) 73 درصد و زمان واردات (انطباق اسنادی) 79 درصد در گزارش 2019 نسبت به گزارش 2018 کاهش یافته و همچنین هزینه های صادرات اعم از انطباق اسنادی و اعمال مقررات ارزی نسبت به اعداد و ارقام مدت مشابه گزارش قبلی به ترتیب 27 و 52 درصد کاهش یافته و هیچ یک از فرآیندهای تاثیرگذار بر شاخص تجارت فرامرزی افزایش نیافته و مجموع این عوامل باعث رشد 45 پله ای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccsxq1.2bqmi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما