تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱
جالب است ۰
ا وجود افت شاخص در دو دهه پایانی مهر ماه رقم خورد

بازدهی بورس همچنان بالای ۹۰ درصد

از دهم مهر ماه ورق در بورس اوراق بهادار تهران برگشت و با رکوردهای تاریخی روزهای قبل خود فاصله گرفت. تا پیش از آن شاخص کل بورس تهران بی‌سابقه‌ترین رکوردهای خود را در طول تاریخ ۵۰ ساله خود به ثبت رساند و با عبور از مرز ۱۹۵ هزار واحد بسیاری منتظر شاخص ۲۰۰ هزار واحدی بورس بودند.
بازدهی بورس همچنان بالای ۹۰ درصد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اما دردو دهه پایانی مهرماه شاخص به عقب بازگشت، به طوری که تا روز گذشته که شاخص به 185 هزار و 318 واحد رسید، شاخص حدود 10 هزار واحد افت کرد. با وجود این همچنان بازار سهام ایران درمیان بازارهای پربازده کشور قرار دارد. با رسیدن شاخص کل در روز نهم مهر ماه که این شاخص را به 195 هزار و 480 واحد رساند، بازده بورس تهران از 103 درصد هم گذشت. اما با وجودی که شاخص 10 هزار واحد عقب نشسته است هنوز بازده و سودی که تا روز گذشته برای سهامداران خود به ارمغان آورده است، 92.4 درصد است.

در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و 757میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ ارزش 1004میلیارد تومان در 166هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2460 واحدی در ارتفاع 185هزار و 318 واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی بانک ملت، پتروشیمی پارس و پتروشیمی خارک با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 716 واحد، کل (هموزن) 612 واحد، قیمت (هموزن) 432 واحد، آزاد شناور 3173 واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 2223 و 2910 واحد افت کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 727 میلیون ورقه به‌ ارزش 395 میلیارد تومان در 113هزار نوبت، آیفکس 2.7 واحد رشد کرد و در ارتفاع 2105 واحد قرار گرفت.
بازده 13 درصدی بهار
بورس تهران سال‌جاری را با تردید آغاز کرد و در ماه‌های ابتدایی بازدهی چندانی به همراه نداشت. در فروردین ماه شاخص کل از 96 هزار و 289 واحد به 95 هزار و 523 واحد رسید که 79 صدم درصد منفی بود. در اردیبهشت ماه نیز بازدهی منفی تکرار شد. دراین ماه بازدهی به منفی 30 صدم درصد رسید. اما درآخرین ماه فصل بهار شرایط برای بورس تهران تغییر کرد به طوری که به یکباره و براثر رشد شاخص به 108 هزار و 872 واحدی بازدهی آن به 14.3 درصد رسید. بدین ترتیب در مجموع بازده بورس تهران در فصل بهار 13 درصد ثبت شد.
روزهای داغ تابستان بورس
روزهای گرم سال برای سهامداران بورس داغ بود. دراین فصل درمجموع 47.4 درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران بازار سهام شد. هر چند در نخستین ماه تابستان یعنی تیر ماه بازده با 38 هزارم درصد منفی رضایت بخش نبود ولی در ماه مرداد این شرایط جبران شد و در یک ماه 25.8 درصد سوددهی برای سهامداران ثبت شد. در شهریور ماه نیز با بازدهی 17.2 درصدی روزهای پررونق بورس ادامه دار شد.
مهرماه تاریخی
در نخستین ماه فصل پاییز شاخص کل بالاترین رکورد تاریخی خود را به ثبت رساند. دراین ماه شاخص از میانه 195 هزار واحد نیز عبور کرد. هرچند که این اتفاق تنها در دهه اول این ماه رخ داد و در ادامه ماه شاخص نزولی شد. بدین ترتیب در روز پایانی مهر ماه شاخص روی عدد 187 هزار و 778 واحد ایستاد تا بازده این ماه 16.9 درصد برای سهامداران محاسبه شود.
بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه
درهمین زمینه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مختصات بازار ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام ایران به 800 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
شاپور محمدی در پنجمین همایش بورس، بانک و بیمه (اینوِکس 2018) افزود: ارزش معاملات بازار سهام در 7 ماهه امسال معادل 268 هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته که معادل 247 هزار میلیارد تومان بوده، با افزایش ملموسی روبه‌رو شده است.
وی با بیان اینکه میزان بازده معامله‌گران در بورس و فرابورس طی سال‌جاری به ترتیب به 95 درصد و 92 درصد رسید و از نظر تنوع شرکت‌های مختلف هم‌اکنون 590 شرکت در بورس و فرابورس درج یا پذیرش شده‌اند و در 40 رشته مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند.
محمدی با اشاره به تنوع معاملات در بورس کالا از جمله زعفران، گندم، ذرت و محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی گفت: با وجود معاملات آتی روی شمش طلا در کشورهای دنیا، اما معاملات آتی روی سکه طلا در اندازه‌های کوچکتر ویژگی و مزیت معاملات آتی در بورس کالای ایران است.رئیس سازمان بورس با اشاره به معامله برق در بورس انرژی عنوان کرد: بزودی در بازار نفت خام هم معامله خواهد شد و محصولاتی همچون نفت کوره، قطران و زغال‌سنگ نیز داد و ستد می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfmcdm.w6dteagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین