تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
جالب است ۰
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" تامین مالی ۲۰۰۰ میلیارد ریالی فولاد مبارکه در بورس کالا" ، " تولد شفافیت اقتصادی با راه اندازی بورس کالا "، " برنامه دولت برای مرجعیت بورس کالای ایران در قیمت زعفران جهان" ،" بازار PET به آرامش رسید" و "لزوم تمرکز معاملات زنجیره تولید در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مشاور عالی رئیس اتاق تهران گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای بورس کالا، ایجاد شفافیت در روند دادوستد کالاها، قیمت و میزان تولید محصولاتی است که در بورس عرضه می شوند؛ در واقع به واسطه تقویت بورس کالا و افزایش شمار شرکت ها و کالاهای عرضه در این بورس طی سال های اخیر، امروز فعالان صنایع و تولیدکنندگان به راحتی آمارهایی در اختیار دارند که به آنها قدرت پیش بینی و تصمیم گیری می دهد.

ابراهیم بهادرانی گفت: بررسی عملکرد بورس کالا در این دوران، بیانگر جهش های روبه جلو و ایجاد شفافیت مناسب در فعالیت شرکت های تولیدی است به عبارتی همین که اقتصاد ملی به دنبال وفق دادن خود با زمینه های شفافیت و اصلاحات است و شاهد افزایش کارکردهای بورس کالا در بازار کالای کشور هستیم، به عنوان یک موفقیت تلقی می شود.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران برخلاف دیگر کشورها به عنوان اقتصاد طبیعی و کاملا آزاد تلقی نمی شود و همیشه با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم کرده است، به طوریکه در شرایط مختلف شاهد نوعی از حاکمیت بحران در کشور بودیم، به همین دلیل نباید از نهادی همچون بورس کالا برای پیاده سازی اقتصاد بازار بدون توجه به وضع اقتصادی توقع داشت و در برهه هایی این بورس نیز خود را با شرایط اقتصادی وفق می دهد.با همه این تفاسیر، بورس کالا در این سال ها به شیوه ای مطلوب به وظایف خود همچون ایجاد بستری شفاف و عادلانه برای کشف قیمت کالاها عمل کرده و توسعه این بازار به نفع اقتصاد کشور است.

برنامه دولت برای مرجعیت بورس کالای ایران در قیمت زعفران جهان

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در آینده ای نزدیک، یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان، جمهوری اسلامی ایران و بورس بین المللی آن خواهد بود و در عین حال شاهد یک شفافیت کم نظیر در قیمت و کیفیت خواهیم بود؛ همچنین تلاش می شود از این پس، صادرات زعفران فقط با گواهی بورس کالا ممکن باشد.

حسین شیرزاد با بیان اینکه تاکنون 65 تن زعفران در بورس کالا فروش رفته و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است، بر ادامه برنامه دولت برای خرید حمایتی و عرضه صادراتی محصول زعفران تاکید کرد و گفت: باید به دنبال احیا و اصلاح این بازار باشیم.

وی تصریح کرد: در آینده با ایجاد و تجهیز بستر مناسب برای حفظ و نگهداری، زمینه تعادل (قیمت و بازار) این محصول را فراهم می کنیم تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان در خرید به موقع هنگام اوج برداشت محصول، منافع مصرف کنندگان را نیز در نظر گرفته و از طریق صادرات آن برای تقویت تراز تجاری قدم موثری برداریم.

معاملات زعفران در بورس کالا رضایت بخش بوده است

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اعلام اینکه عرضه و معامله زعفران در بورس کالا باعث دلگرمی کشاورزان و رضایت بخش بوده است، گفت: بورس کالا در کشف قیمت ها و کوتاه کردن دست واسطه ها از بازار پرسود زعفران نقش بسیار موثری داشته است.

حمید بنایی با بیان اینکه راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا قابل تقدیر است، گفت: با توجه به اینکه ایران از قدمت بالایی در کشت زعفران دارد، متاسفانه هنوز برنامه و استراتژی مدونی برای توسعه بازار این‌محصول تدوین نشده است اما با معامله زعفران در بورس می توانیم در بحث برندسازی ، صادرات و رسیدن کشاورزان به حق خود گام های بزرگی برداریم.

وی اظهار داشت: تردیدی نیست که اگر خرید و فروش آتی و نقدی زعفران در بورس  کالا انجام نمی شد، با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز امروز وضع بازار زعفران بسیار آشفته بود و ابزاری برای جلوگیری از جولالان واسطه ها وجود نداشت.

بازار PET به آرامش رسید

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد تعادل در بازار پت یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) پس از آزادسازی سقف رقابت قیمت‌ها در بورس کالای ایران خبر داد.

روح‌الله وحید کیانی گفت: آنچه بازار پت را ملتهب می کرد ناشی از دو عامل اصلی بود؛ اولین موضوع نرخ ارز و دومین عامل تقاضای فصلی این محصول بود.اما در شرایط فعلی نه این تقاضای فصلی وجود دارد و افزون بر این، سقف رقابت قیمت‌ها نیز باز شده است؛ بنابراین در حال حاضر قیمت کشف شده در بورس با قیمت بازار آزاد اختلاف قیمتی قابل توجهی ندارد و به همین دلیل التهابات اخیر نیز در بازار مرتفع شده است.

وی تاکید کرد: واقعی شدن قیمت ها، بهترین راهکار برای ایجاد تعادل در بازارهاست به طوریکه مشاهده می‌کنیم با تخصیص یارانه به هر بازاری، بعضا تقاضای کاذب ایجاد می‌شود. اما در شرایط فعلی که سقف رقابت قیمتی در بورس آزاد شده، هم بازار به تعادل کامل رسیده و هم ورود دلالان و قاچاقیان در بازار پت جذابیت ندارد. ضمن اینکه انتظار می‌رود اصلاحات قیمتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز انجام شده و بازار دوباره به شرایط سال گذشته و آرامش خود باز گردد.

تامین مالی 2000 میلیارد ریالی فولاد مبارکه در بورس کالا

در هفته گذشته تعداد 49 میلیون و 297 هزار و 510 قرارداد اوراق سلف موازی استاندارد کلاف گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ارزش 2000 میلیارد ریال در بورس کالای ایران عرضه شد که کل این اوراق طی 16 دفعه معاملاتی به قیمت پایانی 40 هزار و 570 ریال به فروش رسید تا تامین مالی این شرکت فولادی در بورس کالا طی مرحله اول فروش این اوراق با موفقیت به پایان برسد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کلاف گرم نوردیده ST37-HB شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نماد «عفولاد» به تعداد 49 میلیون و 297 هزار و 510 قرارداد و با قیمت 40 هزار و 570 ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی انجام شد و با فروش کل این اوراق، این عرضه با موفقیت در مرحله اول به پایان رسید.

لزوم تمرکز معاملات زنجیره تولید در بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که اصلی ترین نیاز اقتصاد ایران در دوره تحریم های آمریکا که از ماه دیگر آغاز می شود، فراهم کردن زمینه شفافیت حداکثری در بازارهاست که در این زمینه لزوم تمرکز معاملات کالاها و مواد اولیه اساسی در بورس کالا بیش از گذشته تاکید می شود.

علی کاظمی بابا حیدری عنوان کرد: یکی از بهترین مسیرها به منظور ایجاد شفافیت، تقویت بازارهای رسمی در کشور است. بازارهایی که براساس قانون ایجاد شده اند و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می دانند که حضور آنها در این بازارها براساس قواعد اقتصادی و شفافیت است.

وی تاکید کرد: در ماه های اخیر به دلایل افزایش قیمت ارز و دست های پنهانی که وجود داشت، شاهد رفتارهای سوداگرایانه و احتکار مواد و افزایش قیمت ها بودیم، اما اگر زنجیره تولید محصولات برای مثال فولاد، به طور کلی در بورس کالا عرضه شود می توان به راحتی از ماده اولیه تا محصول نهایی که به دست مردم می رسد را در بستری شفاف و واقعی رصد و معامله کرد.

استناد به آمارهای بورس کالا در تشریح اوضاع بازارها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت این یک اتفاق مثبت و مبارک در اقتصاد است که به واسطه شفافیت آماری بورس کالا، میزان عرضه و تقاضای صدها تولیدکننده و مصرف کننده در بورس کالا به شیوه شفاف ثبت می شود و فعالان اقتصادی با استناد به این آمارها از کمبود یا فزونی عرضه و تقاضا سخن می گویند.

احمد انارکی محمدی گفت: اگر می خواهیم در زمان اعمال فشار تحریم ها بر اقتصاد ایران، شاهد آرامش را در بازارهای مختلف باشیم و مواد اولیه مهم و تاثیرگذار بر زندگی مردم، براساس عدالت و به دور از دلالی به دست تولید کننده پایین دستی و مصرف کننده نهایی برسد، راهی جز انجام معاملات در بستری شفاف به نام بورس کالا نداریم.

وی گفت: اگر عرضه کل محصولات از مواد اولیه تا محصول نهایی همگی در بورس کالا معامله شود، دیگر شاهد دغدغه صنایع پایین دست به منظور تامین مواد اولیه شان نخواهیم بود؛ از طرفی خرید مواد اولیه با قیمت واقعی و مناسب اما فروش محصول نهایی با نرخی گران به مردم نیز برچیده می شود که از این رو اطمینان خاطر به وجود آمد با تمرکز معاملات در بورس کالا حتی در شرایط سخت تحریم نیز برای اقتصاد مفید خواهد بود.

فعالان بازار آلومینیوم در انتظار استمرار عرضه‌ها در بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه مجدد آلومینیوم در بورس کالا از هفته گذشته، خبری خوش برای فعالان این صنعت بود که بدون شک استمرار عرضه‌ها می‌تواند وضعیت بازار آلومینیوم را بهبود ببخشد.

علی صادقین افزود: در شرایطی که شاهد عرضه‌های منظم عمده محصولات مهم حوزه فلزات و پتروشیمی در بورس کالا و تامین نیاز صنایع پایین دستی هستیم، اما عرضه‌های آلومینیوم با وقفه‌هایی روبه رو شده است که این موضوع تعادل بازار این محصول را برهم زده است.

وی افزود: در صورت عرضه‌های منظم آلومینیوم در بورس کالا و پاسخگویی به نیاز صنایع پایین دستی، شاهد تعادل در حجم عرضه و تقاضا و تعادل قیمت‌ها خواهیم بود که این انتظار از تولیدکنندگان آلومینیوم کشور وجود دارد.

او با تاکید بر آنکه در حوزه کامودیتی‌ها با عرضه کل زنجیره تولید محصولات، بورس کالا به تنها مرجع قیمت‌ها مبدل می‌شود، گفت: با نگاهی به تجربیات جهانی متوجه می شویم که راهی جز اعتماد به مکانیسم بازار و کشف قیمت ها براساس نظام عرضه و تقاضا وجود ندارد، از این رو باید به سمت عرضه کلیه محصولات در بورس کالا و رشد شفافیت اقتصادی قدم برداریم.

کشاورزان از قیمت‌های واقعی زعفران در بورس مطلع می‌شوند

مسئول امور گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با راه اندازی معاملات آتی و همچنین عرضه نقدی و گواهی سپرده زعفران در بورس، کشاورزان در برداشت سال جاری می‌توانند از قیمت‌های واقعی مطلع شوند و به صورت مستقیم نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

علی مرادی بهجو در خصوص ابراز نگرانی برخی افراد از افزایش قیمت زعفران اظهار کرد: طبیعی است با کشف قیمت زعفران در بورس و حرکت بازار به سمت واقعی شدن قیمت‌ها که ناشی از واقعیت‌ های اقتصادی و نوسان نرخ ارز است، تاجران دیگر نمی‌توانند محصول کشاورز را به قیمت دلخواه خود خریداری کنند. از این رو به مخالفت با افزایش قیمت زعفران و همچنین انتقاد از عرضه زعفران در بورس می‌پردازند و ادعای گرانی این محصول به واسطه ورود آن به بورس را مطرح می کنند.

وی در خصوص روند قیمت ها در بورس گفت: با راه‌اندازی معاملات آتی و همچنین عرضه نقدی و گواهی سپرده زعفران در بورس، کشاورزان در برداشت سال جاری می‌توانند از قیمت‌های واقعی مطلع شوند و به صورت مستقیم می‌توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند. البته تبدیل شدن این بازار به مرجعیت قیمتی جهانی نیاز به گذشت زمان بیشتری دارد؛ ضمن اینکه باید به این معاملات تداوم بخشید.

مزایای ورود محصولات فولادی و پتروشیمی به بازار مشتقه

مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان گفت: به دلیل نوسانات قیمت کالاها در کشور که ناشی از تغییرات نرخ ارز است، راه اندازی و توسعه بازارهای مشتقه برای محصولات مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی می تواند به فعالان این بازارها قدرت برنامه ریزی و پش بینی دهد.

بهادر شمس گفت: در بورس کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، معامله کالاهای بورسی عمدتا به صورت قراردادهایی از نوع آپشن و آتی انجام می شود که این امر به تعادل و ثبات بازارها کمک شایانی می کند. گسترش این ابزارها در بورس کالای ایران نیز زمینه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش قدرت نقدشوندگی و نیز قدرت برنامه‌ریزی بلندمدت را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: همچنین، پوشش ریسک برای تولیدکنندگان، بنگاه‌های اقتصادی و نیز فعالانی که قصد دارند از این کالاها استفاده کنند، یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی این نوع از قراردادها است؛ چرا که این افراد می‎ توانند پیش بینی کنند که با توجه به قیمت‌ها در بازار، سرمایه‎گذاری خود را کاهش یا افزایش دهند؛ همچنین مصرف‎کنندگان کالاهایی که در بورس عرضه می‎شود، می‎توانند با استفاده از این ابزارها نسبت به تأمین مواد اولیه و همچنین میزان تولید خود پیش‎بینی سه ماهه، شش ماهه یا حتی یک ساله داشته باشند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccpeq1.2bq1e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما