تاریخ انتشار :شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶
جالب است ۰
خالص خرید خرد به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید

رکورد حقیقی‌ها در بورس تهران

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۱۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید.
رکورد حقیقی‌ها در بورس تهران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، این بازدهی خیره‌کننده در حالی رقم خورد که سهامداران حقیقی طی این هفته مشارکت بالایی در سمت تقاضا داشتند. ثبت خالص خرید 1400 میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در معاملات هفته گذشته یک رکورد تازه در کارنامه این گروه از بازیگران بازار بر جا گذاشت. مشارکت بالای سهامداران حقیقی در خرید سهام، نشانه‌‌ای از تداوم رونق نسبی در بورس است. امری که البته تحلیلی شدن فضای بورس را به‌عنوان تضمینی برای آینده می‌طلبد.

بازار سهام نخستین هفته مهرماه را با ثبت رکوردی جدید و کسب بازدهی 15درصدی آغاز کرد. در همین راستا مجموع خالص تغییرمالکیت‌ در این هفته نیز رکوردشکنی به ثبت رساند. به‌طوری‌که در مجموع این5روز شاهد جابه‌جایی‌ بیش از یک هزار و 400میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بودیم.این میزان خالص تغییر مالکیت رکورد تازه‌ای در بورس تهران به شمار می‌رود. تقاضای قابل‌توجه سهامداران خرد که در تمامی روزهای هفته با حجم نسبتا بالایی دنبال شد، جابه‌جا‌یی بی‌سابقه‌ای را در معاملات رقم زد. به‌طوری‌که نه تنها بازیگران حقیقی تا پایان روز چهارشنبه برای هفدهمین روز متوالی، تغییر مالکیت را در زمین بازی خود حفظ کردند، بلکه در مجموع هفته نیز رکوردی جدید را به ثبت رساندند. در مجموع هفته گذشته گروه پالایشی شاهد بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بود. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. در مقابل اما بیشترین خرید حقوقی‌ها در گروه تامین آب، برق، گاز و با تغییر مالکیت قابل‌توجه در نماد پتروشیمی مبین صورت گرفت.
نگاهی به تغییر مالکیت‌های هفتگی

سهامداران حقیقی معاملات نخستین روز کاری هفته گذشته را با ثبت خالص خرید 195میلیارد تومانی آغاز کردند. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه به بیش از 240میلیارد تومان رسید.هر چند در جریان معاملات روز دوشنبه روند جابه‌جا‌یی‌ها با حجم کمتری دنبال شد و در نهایت تغییر مالکیت 218میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی به ثبت رسید، اما این جابه‌جا‌یی‌ها در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی را تجربه کرد. به‌طوری‌که 427میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد بازار منتقل شد. در ادامه این مسیر پایان هفته با ثبت خالص خرید 360 میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی پایان یافت تا رکوردی جدید در کارنامه این گروه از بازیگران را شاهد باشیم.
پالایشی‌ها در صدر توجه معامله‌گران

همان‌طور که عنوان شد بیشترین خرید از سوی معامله‌گران خرد بازار در نمادهای گروه پالایشی بود.در این هفته بیشترین خرید صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی در گروه پالایشی و با محوریت پالایش نفت بندرعباس بود. به‌طوری که از خالص 200میلیارد تومانی به ثبت رسیده در این گروه، نیمی از این رقم یعنی 100میلیارد تومان به جابه‌جا‌یی سهام «شبندر» تعلق دارد. این نماد در مجموع هفته گذشته بازدهی بیش از 15درصدی را کسب کرد. خرید و فروش‌های سهامداران عمده این نماد قابل توجه است. در جریان معاملات روز شنبه بانک رفاه کارگران به‌عنوان سهامدار عمده و مالک 29/ 32 درصدی سهام «شبندر» اقدام به خرید یک میلیون سهم مزبور کرد. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با حجم خرید 21میلیون سهمی از سوی این سهامدار عمده دنبال شد. البته در این روز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بیش از 80میلیون سهم «شبندر» را واگذار کرد. صندوق مزبور عرضه‌های خود را در معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه داد و 100میلیون سهم دیگر را به فروش رساند.

«شبندر» در پایان هفته گذشته اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود کرد. براساس گزارش مزبور «شبندر» در دوره یک ماه منتهی به پایان شهریور ماه در مجموع بیش از 5/ 1 میلیون مترمکعب انواع محصولات را تولید کرده است که 97درصد از تولیدات یعنی بالغ بر 48/ 1 میلیون مترمکعب را به فروش رسانده است. همچنین با احتساب تولید و فروش‌ یک ماهه مزبور، میزان فروش «شبندر» در نیمه نخست سال به بیش از 890میلیون مترمکعب رسید که نشان از فروش 98درصدی تولیدات در این مدت دارد.

در ادامه روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقیقی در گروه پالایشی، تقاضا برای سهام پالایش نفت تهران قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شتران» به 36میلیارد تومان رسید. این نماد نیز در مجموع هفته گذشته بازدهی 25درصدی را به نمایش گذاشت.  خالص خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت تبریز نیز در هفته گذشته به بیش از 33میلیارد تومان رسید. «شبریز» نیز در حالی بازدهی بیش از 28درصدی را در هفته گذشته کسب کرد که در روز سه شنبه شفاف‌سازی درخصوص بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید را منتشر کرد. بر این اساس دو طرح تولید اختلاط روغن و روغن‌های روان‌ساز از جمله طرح‌های توسعه اعلام شده توسط «شبریز» بود. به این ترتیب در آخرین روز کاری هفته و بعد از افشای اطلاعات مزبور، بدون محدودیت نوسان بازگشایی شد و نوسان مثبت 10درصدی را تجربه کرد. در این نماد نیز شاهد عرضه‌هایی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بودیم. به‌طوری‌که فروش حدود 800هزار سهم در جریان معاملات روز سه‌شنبه و 10میلیون سهم در معاملات روز چهارشنبه توسط این حقوقی به ثبت رسید.
خریدهای پرحجم حقیقی‌ها در نمادهای بانکی

بازیگران حقیقی در جریان معاملات هفته گذشته به خرید سهام گروه بانکی نیز تمایل نشان دادند و در مجموع خالص خرید بیش از 140میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. رصد نمادهای مورد توجه در این گروه نیز، توجه سهامداران خرد به خرید سهام بانک سینا را نشان می‌دهد. بر این اساس در هفته مورد گزارش 53میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وسینا» جابه‌جا‌ شد.

در این مدت خرید و فروش‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده در این نماد تجربه کردیم. بر این اساس گروه توسعه مالی مهرآیندگان در معاملات روز یکشنبه بیش از 90میلیون سهم «وسینا» را به پرتفوی خود افزود. اما در مقابل مدیریت سرمایه‌گذاری کوثربهمن، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی بانک سینا در نقش فروشنده ظاهر شدند و در بیشتر روزهای هفته اقدام به واگذاری سهام این بانک کردند. به‌طوری که در مجموع بیش از 335میلیون سهم «وسینا» از سوی این سه سهامدار عمده به فروش رفت. از سوی دیگر خریدهای پرحجم و قابل‌توجه حقیقی‌ها در نماد «وسینا» سبب شد تا این نماد رشد قیمت بیش از 20درصدی را تجربه کند و در پایان معاملات روز سه‌شنبه متوقف شود.

پست‌ بانک ایران نیز از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه سهامداران حقیقی‌ها در این هفته بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد «وپست»‌ به حدود 36میلیارد تومان رسید. در این نماد نیز بخش عمده‌ای از عرضه‌‌ها از سوی صندوق بازارگردانی پست بانک ایران بود که در مجموع با حجمی بالغ بر 100میلیون سهم همراه شد. همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه دیگر سهامدار عمده «وپست» یعنی شرکت سهامی بیمه ایران نیز اقدام به واگذاری 10میلیون سهم مزبور کرد.

در این هفته بانک ملت نیز شاهد واگذاری سهام خود از سوی دو سهامدار عمده بود. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین و گروه مالی ملت دو حقوقی فعال در این نماد بودند که در بیشتر روزهای هفته اقدام به عرضه سهم کرده و در مجموع بیش از 170میلیون سهم «وبملت» را از پرتفوی خود خارج کردند.

در مقابل بانک خاورمیانه از جمله نمادهایی بود که با حمایت سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. در نهایت حقوقی‌ها توانستند خالص خرید 6/ 4میلیارد تومانی را در این نماد داشته باشند. «وخاور» در حالی معاملات روز یکشنبه را با عرضه بیش از 100هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی سپری کرد که در روز دوشنبه شرکت سرمایه‌گذاری سمند اقدام به خرید بیش از 11میلیون سهم مزبور کرد. در نهایت «وخاور» با ثبت بازدهی بیش از 20درصدی، در ابتدای معاملات روز چهارشنبه متوقف شد.
در گروه شیمیایی چه خبر بود؟

بررسی روند تغییر مالکیت‌های ثبت شده در گروه پتروشیمی نشان از آن دارد که سهامداران حقیقی با تقاضای قابل‌توجه در نمادهای این گروه، تغییر مالکیت را به سمت پرتفوی خود هدایت کردند. بر این اساس 140میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران خرد این گروه منتقل شد. هر چند بخش عمده‌ای از سهام این گروه با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد همراه شد، اما در نماد پتروشیمی پارس شاهد خالص خرید مثبت سهامداران عمده بودیم. بر این اساس بیش از 21میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارس» منتقل شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌عنوان سهامدار عمده و مالک 67/ 18 درصدی سهام «پارس» در معاملات روز سه‌شنبه اقدام به عرضه یک میلیون سهم مزبور کرد.

«تاپیکو» در حالی بازدهی بیش از 22درصدی را در این هفته کسب کرد که در پایان معاملات روز چهارشنبه نیز با صف خرید به کار خود پایان داد. این نماد در جریان معاملات روز شنبه شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی سهام میان سهامداران عمده بود. به‌طوری‌که بیش از 800میلیون سهم معادل 5/ 1درصد از سهام «تاپیکو» از سوی سهامدار عمده یعنی «شستا» عرضه شد و در مقابل موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر آن را خریداری کرد. روند مزبور در معاملات روز سه‌شنبه با فروش 255میلیون سهمی از سوی «شستا» ادامه یافت. البته در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین اقدام به خرید 90میلیون سهم کرد. این حقوقی معاملات روز چهارشنبه را فروش 10میلیون سهم «تاپیکو» به پایان برد.

در نماد «پترول» شرکت طراحان فرازسپهر به‌عنوان سهامدار عمده «پترول»، اقدام به عرضه 70میلیون سهم در معاملات روز شنبه کرد. این روند در معاملات روز یکشنبه با عرضه بیش از 150میلیون سهم از سوی مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و طراحان فرازسپه دنبال شد.
نگاهی به فلزی‌ها

رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در گروه فلزی در هفته گذشته نیز نشان می‌دهد که بیش از 125میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شده است. در این میان ملی مس ایران بیشترین رقم از جابه‌جا‌یی‌های مزبور را به خود اختصاص داد. به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فملی» به بیش از 65میلیارد تومان رسید. «فملی» در حالی هفته گذشته را با ثبت بازدهی بیش از 17درصدی به پایان برد که در شروع هفته شاهد واگذاری 5میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس بود. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز به روند عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و 600هزار سهم دیگر را نیز به فروش رساند. توسعه ومدیریت سرمایه صبا نیز دیگر حقوقی «فملی» بود که 6میلیون سهم را در معاملات روز سه‌شنبه به فروش رساند. در روز چهارشنبه نیز 10میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات به فروش رفت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgtt9w.ak9ww4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما