تاریخ انتشار :جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
جالب است ۰
سرمایه گذاران آگاه کمر همت را بسته اند تا با تزریق نقدینگی به بازار نشان دهند که اقتصاد مجروح ما هنوز هم می تواند بر زانوی خود تکیه کند، بایستند، نفس بکشد، شانه ها را عقب بدهد و لبخند بزند.
سرافرازی بازار سهام در روزهای تحریم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،روزهای پاییز یکی یکی در حال طی شدن هستند . روزهای خوش طعمی که بوی خوش مدرسه و نارنگی های مانده در کیف میدهند. در حالی که طعم بازار سرمایه برای اهالی آن، مانند شهد خرمالو شیرین است.

پاییزانه بازار سهام با رنگ های قرمز و زرد همخوانی ندارد و سبزی خود را حفظ کرده و ثابت کرده است که پاییز برای ما، فصل برگ ریزان نیست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، بازار سهام که این روزها صعودهای پرهیجانی را پشت سر می گذارد آوازه ای به وسعت جهان پیدا کرده است.

تحریم های غرب هر روز سخت تر می شود اما بازار سهام هر روز با ثبت رکوردی دیگر نشان می دهد که ما مرد روزهای سختیم!

سرمایه گذاران آگاه کمر همت را بسته اند تا با تزریق نقدینگی به بازار نشان دهند که اقتصاد مجروح ما هنوز هم می تواند بر زانوی خود تکیه کند، بایستند، نفس بکشد، شانه ها را عقب بدهد و لبخند بزند.

شاخص تدپیکس، متغیری که توانسته در میان رقیبان دیگر قد علم کند و با پشت سرگذاشتن بازارهای دیگر، در صدر جدول بازدهی دنیا بایستند.

برترین متغیر معاملاتی در جهان در یک ماه گذشته

شاخص تدپیکس در یک ماه گذشته (شهریور) نسبت به دیگر رقیبان بزرگ خود در جهان بیشترین بازدهی را داشت و با 17.3 درصد بازدهی در رتبه اول نشست.

پس از تدپیکس، شاخص نیکی ژاپن با فاصله زیادی در رتبه دوم نشست و توانست بازدهی 6.8 درصدی را در یک ماه گذشته کسب کند.

پس از شاخص نیکی ژاپن، شاخص تاپیکس ژاپن توانست با بازدهی 6.2 درصدی در رتبه سوم بازدهی قرار بگیرد.

اما منفی ترین بازدهی در مدت مشابه به بورس بمبئی و شاخص BSE30 با بازدهی منفی 3.8 درصدی اختصاص یافت. پس از آن، بورس دوبی با بازدهی منفی 1.3 درصدی، رتبه دومین بازدهی منفی را در یک ماه گذشته به ثبت رساند و پس از آن نیز عربستان سعودی با بازدهی منفی 1.3 درصدی شاخص دی اف ام در رتبه سوم قرار گرفت.

 

تدپیکس، پر رونق ترین در سه ماه گذشته

شاخص تدپیکس در سه ماه گذشته منتهی به 31 شهریور 97 بازدهی بالغ بر 47.5 درصد داشت که در مقایسه با بورس های بزرگ دنیا از قبیل بازار امارات متحده، عربستان، ترکیه، آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، هلند، ژاپن، هند، هنگ کنگ، مالزی و چین توانست رتبه نخست بازدهی را کسب کند.

به این ترتیب، رتبه دوم بازدهی در این بازه زمانی با اختلاف فاحشی به شاخص داوجونز با بازدهی 9.3 درصدی تعلق گرفت.

سومین رتبه بازدهی در سه ماه گذشته منتهی به 31 شهریور 97 متعلق شاخص KLCI بورس کوآلالامپور بود که بازدهی 7 درصدی خود را در مقایسه با دیگر رقبا به ثبت رساند.

اما، در میان بازارهایی که بازدهی منفی را در این بازه زمانی به ثبت رساندند می توان به بورس دوبی با بازدهی منفی 5.6 درصدی، بورس عربستان با بازدهی منفی 5.3 درصدی و بورس هنگ کنگ با بازدهی منفی 4.6 درصدی اشاره داشت.

 

تدپیکس، پربازده ترین در یک سال گذشته

اما بیشترین بازدهی در میان بزرگ ترین بورس های دنیا از ابتدای سال جاری تا 31 شهریور ماه ، به شاخص تدپیکس بورس تهران تعلق گرفت که با رقم بازدهی معادل با 66.7 درصد توانست رتبه نخست را از آن خود کند.

دومین بازدهی را در این بازه زمانی بورس بمبئی با شاخص BSE از آن خود کرد که با رقم بازدهی 11.9 درصدی توانست ازدیگر رقبا پیشی بگیرد.

سومین بازدهی نصیب شاخص نزدک بورس نیویورک شد که با بازدهی 8.8 درصدی این بازه زمانی را پشت سر گذاشت.

در این بازه زمانی 6 ما هه،بیشترین بازدهی منفی به بورس استانبول تعلق گرفت. شاخص BIST100 در بورس استانبول با افت 15.1 درصدی 6 ماه گذشته را سپری کرد.

بورس شانگهای نیز در این بازه زمانی بازدهی منفی 14.7 درصدی را از خود به جای گذاشت و بورس دوبی در مقام سوم، بازدهی منفی 13.2 درصدی را از آن خود کرد.

تحریم های آمریکا بر علیه اقتصاد ترکیه و چین، بازار این کشورها را دچار سردرگمی کرد. اقتصاد ترکیه با افت شدید ارزش برابری لیر و ترکیه، روزهای پرتنشی را پشت سر می گذارد و چین نیز با تعرفه های جدید آمریکا رو در رو است و هر هفته با استرسی جدید از سوی آمریکا به استقبال بازار می رود.

 

کمترین تعداد روزهای معاملاتی، بیشترین درصد مثبت

بورس تهران در 6ماه گذشته با پشت سر گذاشتن 120 روز معاملاتی توانست 63 درصد از این روزها را در مدار مثبت طی کند. به این ترتیب بورس تهران با داشتن کمترین تعداد روزهای معاملاتی در مقایسه با بورس های بزرگ جهان، بیشترین حضور در کانال مثبت را داشت.

شاخص بورس آمستردام با پشت سر گذاشتن 132 روز معاملاتی توانست 59 درصد از این روزها را در مدار مثبت قرار بگیرد.

بورس نیویورک با شاخص اس اند پی با پشت سر گذاشتن 130 روز معاملاتی 57 درصد از این روزها را در مدار مثبت قرار گرفت.

با احتساب این آمار، بورس تهران نه تنها در میان کشورهای خاورمیانه، بلکه در میان بورس های برتر دنیا نیز بیشتر تعداد روزهای معاملاتی مثبت را از آن خود کرده است.

اقبال به صنایع بورسی

با بررسی صنایع پر بازده بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه سال جاری می توان به این نتیجه رسید که صنعت استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با بازدهی 206.3 درصدی از ابتدای سال 97 تا تاریخ 31 شهریور ماه، پر بازده ترین صنعت در بازار سرمایه قلمداد شده است و بیشترین اقبال خرید را از سوی سهامداران داشته است .

پس از آن، صنعت تولید محصولات چوبی با بازدهی 143.6 درصدی دومین صنعت مورد اقبال سهامداران بوده است.

صنعت استخراج کانه های فلزی نیز با بازدهی بالغ بر 113.5 درصد از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه، توانسته سومین صنعت مطلوب سهامداران معرفی شود.

بلوغ بازار در عبور از کانال 180 هزار واحد

بازار چهارشنبه در پی صحبت های دیشب رییس جمهوری در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و صحبت های مثبت اروپایی ها در خصوص همکاری با ایران، روندی مثبت را آغاز کرد. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، معدنی ها، فرآورده های نفتی، بانکی ها و سرمایه گذاری ها مورد توجه ویژه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.

شاخص کل بورس، با  ورود نقدینگی تازه به بازار سهام ، عرصه جدیدی را کشف کرد و توانست از کانال 180 هزار واحد عبور کند و اثری تازه از خود به جای بگذارد. بازدهی بازار سهام طی یک سال اخیر از 100 درصد عبور کرد. سرمایه گذارانی که به بازار سرمایه اعتماد داشته اند، حالا شهد شیرین این اعتماد را از بازار می نوشند.

بازار فرابورس نیز در چهارمین روز از مهر ماه سال 97 شمسی توانست با رشد 58  واحدی از 2070 هزار واحد نیز عبور کند .

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdfo0s.yt0ss6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما