تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
جالب است ۰
گام‌های مستحکم بورس در اقتصاد ۹۷؛

اطمینان سرمایه گذاران به بورس جواب داد

از ابتدای پاییز تاکنون یعنی در چهار روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بورس تهران با بازدهی ۱۲.۵ درصدی همراه شده است .
اطمینان سرمایه گذاران به بورس جواب داد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،از ابتدای پاییز تاکنون؛ یعنی در چهار روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بورس تهران با بازدهی 12.5 درصدی همراه شده است. شاخص کل که پرونده عملکرد شهریور ماه را در سطح 160 هزار واحدی بست، هم اکنون و با تداوم رکوردشکنی‌های تاریخی، هم اکنون در محدوده 180 هزار واحد قرار دارد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال به بیش از 87 درصد رسیده است. راندمانی که به نظر می‌رسد بر محور جذب نقدینگی‌های فراوان و فضای امن سرمایه گذاری بازار سهام شکل گرفته است.

چرا بورس با اقبال همراه شد؟

از ابتدای سال تاکنون تحولات اقتصاد کلان تمامی بازار‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است. با این وجود بار‌ها دیده شد که مقامات ارشد کشور از جمله رییس جمهور، بازار سرمایه را محل اصلی جذب نقدینگی در کشور دانسته و مردم را به حضور در این بازار دعوت کرده اند.

به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با توجه به اینکه از ابتدای سال بازار‌های موازی با افزایش چشمگیر نوسان قیمتی همراه بوده اند، تقاضا برای سهام به عنوان دارایی امن سرمایه گذاری بی نظیر بوده است. تلاطم قیمتی در بازار‌های ارز و سکه باعث شد ریسک سرمایه گذاری در آن بازار‌ها بیش از قبل شود. این موضوع منجر به ضرورت انتخاب بازاری جدید میان سرمایه گذاران شد، بازاری که بتواند با پوشش ریسک مناسب، سودآوری معقولی به همراه داشته باشد.

در این زمینه کارشناسان بر این باورند، بازار سهام با توجه به شرایط مطلوب بنیادی بهترین گزینه سرمایه گذاری بوده و این موضوع اصلی‌ترین دلیل جذب قابل توجه نقدینگی‌های سرگردان از بازار‌های دیگر است. به عنوان مثال: بنابر آمار‌ها در 2 روز ابتدایی پاییز 653 میلیارد تومان نقدینگی از سمت حقیقی‌ها به بازار سهام وارد شده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

دلیل عملکرد موفق بنیادی بورس در شرایط فعلی اقتصاد

علاوه بر این موضوع چند عامل دیگر نیز وجود داشت، که هر یک تاثیر بسزایی بر کارنامه بسیار موفق بورس تهران داشت. عملکردی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، این بازار را به درخشان‌ترین بازار سرمایه گذاری در کشور بدل کرده است.

* اثر نرخ رشد ارز بر شرکت‌ها

بعد از تسریع رشد نرخ دلار در مسیر صعودی، اولین گروه‌های بورسی که از این رشد قیمتی منتفع شدند شرکت‌های صادرات محور بودند. با توجه به اینکه بیش از 65 درصد از ارزش بازار بورس تهران در اختیار این شرکت‌ها ست، طبیعاتا چشم انداز سودآوری آن‌ها اثر مستقیمی بر روند بازار سهام داشت.

* رشد قیمتی در کالا‌های ضروری

موضوع دیگر رشد نرخ تورم است، که شرکت‌های تولید کننده کالا‌های ضروری از آن متاثر شدند. به همین دلیل این شرکت‌ها از میانه‌های تابستان برنامه رشد قیمتی محصولات خود را اعمال کردند این موضوع در سودآوری این شرکت‌ها اثر مثبتی به وجود آورد و در نهایت چشم انداز سودآوری این گروه‌ها بار دیگر نقدینگی‌های جدیدی را به تالار شیشه‌ای وارد کرد.

حذف قیمت گذاری دستوری برای کالا‌های پایه

بعد از تغییر سیاست‌های ارزی و تک نرخی شدن دلار، موضوعی که کماکان تعیین و تکلیف نشده بود، نحو تعیین فرمول قیمت گذاری محصولات فلزی، پتروشیمی و پالایشگاهی بود. ابهامی که از سوی سیاست گذار باقی مانده و بورس کالا را وارد چالش جدی کرد. سرانجام بعد از جلسات متعدد و کش و قوس‌های فراوان وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفت که حذف سقف رقابتی قیمت‌ها برای محصولات فلزی، پتروشیمی و پالایشگاهی می‌تواند در زدودن فضای رانتی در بازار اثر قابل توجهی داشته باشد. سرمایه گذاران نیز با استقبال از شفاف سازی صورت گرفته درخصوص این گروه ها، بار دیگر تقاضای خود در بسیاری از این شرکت‌ها را افزایش دادند و موج جدیدی از جذب نقدینگی در بورس آغاز شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcci0q1.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین