تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
جالب است ۰
بورس تهران طی ۴ روز معاملاتی هفته منتهی به ۲۷ شهریورماه، رفت و برگشت‌های متوالی را تجربه کرد.
پایان داغ تابستان برای حقیقی‌ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شرایطی که در نهایت به رشد حدود 5/ 1 درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در کانال 157 هزار واحدی منتهی شد. خالص تغییر مالکیت طی معاملات این هفته بورس تهران برای پنجمین هفته متوالی به نفع معامله‌گران خرد بازار و به ارزش 622 میلیارد تومان ثبت شد. در میان صنایع بورسی، گروه بانک شاهد بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بود. صنعت پتروشیمی‌ نیز مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. در مقابل اما بیشترین خرید حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه‌ فلزات اساسی و کانه‌های فلزی شکل گرفت.

افزایش سهم «فولاد» در پرتفوی حقوقی‌ها

اولین روز هفته گذشته با رشد 3058 واحدی شاخص کل بورس تهران (معادل 97/ 1 درصد) آغاز شد و این نماگر برای نخستین بار وارد کانال 158 هزار واحدی شد. در این روز خالص تغییر مالکیت سهام نیز برای نهمین روز متوالی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار به سبد سهام حقیقی‌ها جریان داشت. به این ترتیب روز شنبه 822 میلیون سهم به ارزش افزون بر 195 میلیارد تومان به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد.در این میان بیشترین خالص خرید ثبت شده از سوی حقیقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. در این میان نماد معاملاتی پتروشیمی پارس با خالص خرید بیش از 30 میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها در صدر قرار گرفت. در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با عرضه بیش از 11میلیون سهم از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی مواجه شد. نماد پتروشیمی آبادان نیز در این روز شاهد عرضه سهم از سوی سه سهامدار عمده بود. به‌طوری‌که یک میلیون سهم از سوی بیمه مرکزی ایران، یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین و حدود 900هزار سهم نیز توسط شرکت سهامی بیمه ایران فروخته شد. در نماد پتروشیمی جم نیز شاهد واگذاری بلوکی سهم میان سهامداران عمده بودیم. در حالی 95میلیون و 500هزار سهم (معادل یک درصد) از سهام «جم» توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین عرضه شد و این میزان سهم توسط موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خریداری شد. اما روند عرضه‌های صورت گرفته توسط «تاپیکو» در نماد «فارس» با حجم بالاتری ادامه یافت. به‌طوری‌که این حقوقی اقدام به فروش 465میلیون سهم مزبور کرد. این سهم که معادل یک درصد از سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود، درصد مالکیت «تاپیکو» را در این نماد به 56/ 1درصد رساند.

بانکی‌ها نیز در این روز مورد استقبال معامله‌گران خرد قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی 30 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. بیشترین خالص خرید ثبت شده در این گروه در نماد بانک تجارت مشاهده شد. بر این اساس روز شنبه 268 میلیون و 720 هزار سهم «وتجارت» به ارزش 22میلیارد و 600میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این روز 141میلیون سهم این بانک، توسط شرکت سرمایه‌گذاری سامان ایرانیان و 85میلیون و 600هزار سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه شد.خودرویی‌ها‌ سومین صنعت بورسی طی معاملات روز شنبه بودند که با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شدند. در میان نمادهای خودرویی واگذاری‌های قابل‌توجهی از سمت سهامداران حقوقی صورت گرفت. در این راستا دو لیدر گروه یعنی سایپا و ایران‌خودرو شاهد واگذاری سهم از سوی سهامدار عمده خود بودند. سایپا با عرضه 25میلیون و 300هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار مواجه شد. شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» نیز فروش 5میلیون سهمی در این نماد را رقم زد.شرکت قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ نیز طی معاملات روز شنبه شاهد تداوم عرضه سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند بود. این حقوقی در این روز، برای پنجمین روز متوالی اقدام به فروش کرد و 10میلیون سهم دیگر را فروخت. سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده در محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز فروش 400هزار سهمی را رقم زد. این حقوقی در نماد مهرکام ‌پارس‌ نیز بیش از 3میلیون سهم را عرضه کرد. این حقوقی طی 4روز قبل از آن نیز در مجموع حدود 15میلیون سهم «خمهر» را فروخته بود.در این روز گروه فلزات اساسی با محوریت «فولاد» در صدر توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت و حدود 17میلیارد تومان در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی شرکت فولاد مبارکه اصفهان جابه‌جا شد.
بانکی‌ها در صدر توجه حقیقی‌ها

روز یکشنبه، شاخ بارگذاری از رایانه ص سهام که توانسته بود با 21 کانال‌شکنی در شش روز متوالی، رونق محسوسی را تجربه کند، 2409 واحد (معادل 52/ 1 درصد) کاهش یافت. تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در این روز، همچنان در زمین سهامداران خرد قرار داشت. این دهمین روز غلبه حقیقی‌ها در سمت خرید سهام بود. به این ترتیب طی معاملات این روز، حدود 717 میلیون و 500 هزار سهم به ارزش 83 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بانک‌ها در این روز با خالص خریدی به میزان 53 میلیارد تومان در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشتند. بخش عمده‌ای از این جابه‌جایی‌ها نیز به خرید حقیقی‌ها در نمادهای بانک تجارت و ملت اختصاص داشت. بر این اساس روز یکشنبه، 306 میلیون سهم بانک «وتجارت» به ارزش 27 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به‌عنوان سهامدار 41/ 4 درصدی بانک تجارت، 20 میلیون سهم این بانک را واگذار کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز اقدام به فروش 85میلیون سهم بانک تجارت کرده بود.  بانک ملت نیز در این روز خالص تغییر مالکیتی به میزان 21 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کرد. در این نماد بانکی روز یکشنبه، 93میلیارد و 500میلیون سهم از سوی گروه مالی ملت و 30میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت فروخته شد. گروه پتروشیمی‌ از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز یکشنبه بود. خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 18میلیارد تومان رسید. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه نیز در نماد معاملاتی شرکت کربن ایران به ثبت رسید. «شکربن» در این روز شاهد جابه‌جایی بیش از 12 میلیون سهم به ارزش 15 میلیارد و 400 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. رصد فعالیت سهامداران عمده در این شرکت بورسی نشان‌دهنده خرید 9 میلیون سهم «شکربن» توسط دو سهامدار حقیقی این شرکت است. شرکت گسترش تجارت هامون به‌عنوان سهامدار 27/ 1 درصدی کربن ایران در این روز اقدام به عرضه 500 هزار سهمی کرده است. پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس، طی معاملات روز یکشنبه 25میلیون سهم «پترول» توسط شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایران فروخته شد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز حدود 12میلیون سهم این شرکت را عرضه کرده بود.

فلزی‌ها در این روز بار دیگر با بیشترین خالص خرید از سوی حقوقی‌ها همراه شدند. در این میان نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه با جابه‌جایی 31 میلیون و 400 هزار سهم به ارزش 16 میلیارد و 300 میلیون تومان در صدر خالص خرید حقوقی‌ها قرار گرفت. در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت بندرعباس شاهد خرید یک میلیون سهمی از سوی بانک رفاه کارگران بود. روندی مشابه در نماد مپنا با خرید 2میلیون و 200 هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا دنبال شد.

نمادهای دارویی نیز طی معاملات روز یکشنبه، با تحرکات بالایی از سوی سهامداران عمده مواجه شدند. در این میان داروسازی‌ فارابی شاهد فروش 2میلیون سهم از سوی شرکت پارس دارو بود. فروش 300هزار سهم داروسازی ابوریحان از سوی بانک رفاه کارگران، 125هزار سهم داروسازی زاگرس فارمد پارس و 300هزار سهم داروپخش توسط شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین از جمله عرضه‌های سهامداران عمده در نمادهای دارویی بود.
افزایش اقبال به سهام پتروشیمی‌

روز دوشنبه، پس از استراحت یک‌روزه، شاخص سهام مجددا افزایشی شد و با صعود 2362 واحدی به کانال 158 هزار واحد بازگشت. در این میان برای یازدهمین روز متوالی شاهد تداوم جابه‌جایی سهام به سمت معامله‌گران حقیقی بازار بودیم و یک میلیارد و 31 میلیون سهم به ارزش 209 میلیارد تومان به پرتفوی این گروه از معامله‌گران افزوده شد. در میان صنایع بورسی نیز گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با محوریت «وبملت» و «وتجارت» در صدر توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. بر این اساس حدود 159 میلیون سهم بانک ملت به ارزش 30میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد افزوده شد. در این روز، سه سهامدار عمده بانک ملت اقدام به عرضه سهام کردند. عرضه 100میلیون سهم توسط گروه مالی ملت، 33میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری صباتامین و 22میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله عرضه‌ حقوقی‌ها در این نماد بانکی بود. نماد معاملاتی بانک تجارت نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 134 میلیون سهم به ارزش 12 میلیارد و 400 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

گروه محصولات شیمیایی با خالص خرید 33میلیارد تومانی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد طی معاملات روز دوشنبه بود. در این گروه «تاپیکو» با خالص تغییر مالکیت تقریبی 13میلیارد تومان، بیشترین میزان جابه‌جایی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرد. در این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به‌عنوان فروشنده اقدام به واگذاری 810 میلیون از سهام مزبور کرد و درصد مالکیت خود در نماد مزبور را به 89/ 39 درصد کاهش داد. این سهام توسط موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خریداری شد. سرمایه‌گذاری صباتامین نیز دیگر سهامدار عمده «تاپیکو» بود که در روز دوشنبه، 25 میلیون سهم مزبور را به فروش رساند.

گروه خودرویی‌ از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در معاملات روز دوشنبه بودند. در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت خودرو به 28میلیارد تومان رسید. بخش عمده‌ای از این جابه‌جایی‌ها به نماد معاملاتی شرکت سایپا تعلق داشت و 161 میلیون سهم «خساپا» به ارزش افزون بر 21 میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد افزوده شد. در این روز سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار به‌عنوان سهامدار عمده «خساپا»، اقدام به عرضه حدود 20میلیون سهم کرد. در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو نیز 11 میلیون و 300 هزار سهم به ارزش 3 میلیارد و 300 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» در این روز اقدام به فروش 4 میلیون سهم مذکور کرد. این سهامدار عمده در نماد معاملاتی شرکت قطعات اتومبیل ایران نیز اقدام به واگذاری بیش از 7 میلیون سهم کرد.
رصد جابه‌جایی سهام در آخرین روز هفته

طی آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 27 شهریور ماه، شاخص سهام 743 واحد (معادل 5/ 0 درصد) افت کرد و در سطح 157 هزار و 329 واحد قرار گرفت. در این روز حدود 660 میلیون سهم به ارزش 133 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. این دوازدهمین روز متوالی غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام بود.روز سه‌شنبه، بار دیگر بانکی‌ها بودند که با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شدند. بیشترین جابه‌جایی سهام در این گروه به نماد معاملاتی بانک تجارت تعلق داشت. به این ترتیب روز سه‌شنبه 129 میلیون سهم «وتجارت» به ارزش 12 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در نماد معاملاتی بانک ملت نیز طی این روز معاملاتی، شاهد جابه‌جایی 60 میلیون سهم به ارزش 10 میلیارد و 700 میلیون تومان به سمت معامله‌گران خرد بازار بودیم. در مقابل اما «وبصادر» در این روز، شاهد جابه‌جایی 12 میلیون و 150 هزار سهم به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان به نفع حقوقی‌ها بود. گروه مالی سپهر صادرات در این روز 27 میلیون و 200 هزار سهم «وبصادر» را به پرتفوی خود افزود. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات نیز سهامدار عمده این بانک بود که 200 هزار سهم مزبور را طی معاملات روز سه‌شنبه خریداری کرد.  رایانه‌ای‌ها از دیگر نمادهایی بودند که روز سه‌شنبه مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفتند. در این گروه، نماد معاملاتی ایران ارقام، شاهد جابه‌جایی 29 میلیون و 600 هزار سهم به ارزش 12 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی در این روز اقدام به عرضه 20 میلیون سهم «مرقام» کرد. شرکت سرمایه‌گذاری سایه‌گستر سرمایه از دیگر سهامداران عمده این شرکت بود که روز سه‌شنبه 15 میلیون سهم «مرقام» را به فروش رساند. در نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان نیز روز سه‌شنبه شاهد عرضه 36 میلیون سهمی به‌صورت بلوکی از سوی شرکای سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس بودیم.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcguw9w.ak9wq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین