تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸
جالب است ۰
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برداشته شدن محدودیت سقف رقابت محصولات پتروشیمی، عرضه پرحجم و مستمر انواع محصولات فولادی در هفته آینده، قیمت های منطقی فولاد پس از بازگشایی سقف رقابت و راه اندازی قرارداد آتی «زعفران پوشال معمولی» در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در هفته گذتشته وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرو تصمیمات مورخ 22 شهریور ماه جاری ستاد اقتصادی دولت، طی نامه ای برداشته شدن سقف رقابت محصولات پتروشیمی را به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، لغو محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی را ابلاغ کرد.

در این نامه چهار موضوع مورد توجه قرار گرفته که از جمله اینکه محدودیت در سقف رقابت محصولات برداشته شود، قیمت پایه اولیه کماکان بر مبنای نرخ 4200 تومانی محاسبه و اعلام گردد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از هر بار عرضه منجر به معامله، قیمت پایه را بر اساس میانگین چهار هفته ای عرضه شده تعدیل و به بورس اعلام نماید و در نهایت شرکت های پتروشیمی مکلف به رعایت کف عرضه اعلام شده حداقل به میزان عرضه کالا در بورس، مطابق عرضه سال گذشته باشند.

عرضه پرحجم و مستمر انواع محصولات فولادی در هفته آینده

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران هفته آینده میزبان عرضه های پرحجم انواع محصولات فولادسازان کشور خواهد بود.

بورس کالای ایران پیرو هماهنگی با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای ساماندهی عرضه محصولات فولادی و تعادل بخشیدن به بازار تقاضای این محصولات، زمان بندی عرضه انواع گروه های فولاد را طی اطلاعیه ای اعلام کرد.

براساس این اطلاعیه مقرر شده طی روزهای شنبه شمش (بیلت) فولاد، روزهای یکشنبه آهن اسفنجی، روزهای دوشنبه انواع ورق و سه شنبه ها تیرآهن و میلگرد در بورس کالا عرضه شود.همچنین به دنبال صدور این اطلاعیه از سوی بورس کالای ایران، فولادسازان به منظور تعادل بخشیدن به بازار تقاضا و پاسخگویی به نیاز خریداران در نظر دارند هفته آینده حجم سنگینی از انواع محصولات تولیدیشان را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه کند.

قیمت های منطقی فولاد پس از بازگشایی سقف رقابت

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در خصوص آزادسازی سقف رقابت برای معامله محصولات فولادی در بورس کالا بیان کرد: پس از آزاد سازی سقف رقابت تا کنون، قیمت‌های کشف شده در بورس کالا منطقی بوده و سطح رقابت عادی است؛ بنابراین، تجربه نشان داده که با استفاده از مکانیسم بورس کالا، قیمت‌ها به تدریج به حالت تعادل می‌‎رسد و شرایط نرمال خود را پیدا می‌کند.

بهادر احرامیان افزود: با نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس کالا به قیمت های واقعی، تقاضاهای کاذب از بین رفته و به زودی شاهد تعادل کامل عرضه و تقاضا خواهیم بود.

وی تشریح کرد: قیمت فولاد در ایران به قیمت‌های جهانی و دلار وابسته است و روند قیمتی دلار یا بازارهای جهانی به هر سمتی که باشد، فولاد هم بر همان مبنا خود را در بازار داخلی تنظیم می‎کند. این در حالی است که فولاد ایران همیشه جزء ارزان ترین بازارها در دنیا بوده که با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار و توجه دولت به مکانیسم بازار، بدون شک بازار در مسیر آرامش و تعادل حرکت می‌کند.

ارزش بالای بورس کالا برای اقتصاد نمایان شد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که پس از اتفاقات اخیر در نوسانات ارزی و تنظیم بازار کالاها، ارزش بالای بورس کالای ایران برای اقتصاد کشور را بیش از پیش نمایان کرد به طوریکه دولت در پایان با تمرکز معاملات در بستر شفاف بورس، پاسخی قاطع به گروه های تک رویی بود که قصد خدشه و آسیب رسانی به فعالیت های بازار سرمایه را داشتند.

فریدون احمدی گفت: هر اقدامی که به شفافیت اقتصاد کشور کمک کند اقدام مثبت و موثری است. در این شرایط دولت و مسوولان اقتصادی به تجربه کشف قیمت ها در بورس کالا و ایجاد شفافیت اقتصادی رای دادند تا سرانجام محصولات با قیمتی واقعی و در بورس کالا کشف شود.

به گفته وی، امروز پس از چند ماه التهابات قیمتی و رفتن چند مسیر اشتباه به وضوح نشان داد که بورس کالا تا چه میزان برای اقتصاد کشور مفید است و در این بین اتفاق مثبت، پی بردن برخی از فعالان صنایع به مزیت های بورس کالا در مسیر قراردادن اقتصاد کشور در کانالی واقعی و اصولی بود.

آرامش بازارها با عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت معتقد است که با وجود همه رویدادهایی که طی چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارزی رخ داد، امروز باید به حمایت از زنجیره تولید از ابتدا تا انتها توجه شود، از این رو همین تجربه هفته های اخیر نشان داد که بهترین و کارآمدترین حمایت، واقعی بودن قیمت هاست؛ از این رو عرضه کل زنجیره تولید کالاها در بورس کالا به منظور واقعی بودن قیمت ها و شفافیت توصیه می شود.

محمد صادق مفتح عنوان کرد: باید با فرمول های اقتصادی و با استفاده از تجربیات فعالان صنایع نسبت به بهبود اوضاع حرکت کرد که به نظر می رسد پس از پیچ التهابی که در این هفته ها با آن مواجه هستیم، یکی از بهترین نسخه ها، عرضه کل زنجیره کالاها در بورس به منظور شفافیت کل تولیدات از بالادستی تا پایین دستی است.

وی اظهار داشت: بدون شک اگر بخشی از محصولات در طول زنجیره تولید در بورس کالا و بخش دیگر در خارج از بورس باشد، نمی توان شفافیت حداکثری را مهیا کرد و نسبت به حرکت در مسیری درست و حمایتی مطمئن بود. این در حالی است که بورس کالا برای ایجاد رقابت و شفافیت در فضایی عادلانه در اقتصاد متولد شد و امروز درمان اقتصاد غیرشفاف ما در بخش کالا، استفاده از این بازار است.

انسجام تولید با بهره گیری از بورس کالا

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت اقدامات وزارت کشاورزی برای حمایت از تولید و کشاورزی در حال انجام است که بهره گیری از بورس کالا برای کشف مناسب قیمت ها و حذف واسطه های غیر ضروری به منظور انسجام در تولیدات کشاورزی یکی از برنامه های این وزارتخانه است.

عباس کشاورز افزود: اگر برنامه ای چند ساله و با ایجاد فرهنگ سازی، کالاهای کشاورزی در بورس کالا عرضه شوند و کشف قیمت ها نیز به صورت عادلانه رقم بخورد، بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد حمایت خودجوش کل کشاورزان از بورس کالا و ورود منسجم تعاونی های این بخش در معاملات بورس خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه به طور حتم قیمت هر کالایی که وارد بورس کالا می شود به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود، افزود: بورس کالا تاثیر به سزایی را در حمایت از تولید و کالای ایرانی و بهبود معاملات بازار دارد و مسوولان و فعالان بخش های مختلف باید از این بستر شفاف برای ساماندهی به دادوستدهای سنتی استفاده کنند.

تالار نقره ای شفافیت را به بازار کالا آورده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی رویدادهای اخیر در حوزه نوسانات ارزی و تاثیر آن بر بازار کالای کشور را مورد ارزیابی قرار داد که به گفته این کارشناس، یکی از مهم ترین نکاتی که از نگاه رسانه ها دور مانده است، استناد همه فعالان بازار کالایی با هر نوع دیدگاهی به آمارهای شفاف بورس کالا در تشریح وضع بازارهاست.

حمید کاشانی افزود: عملکرد 15 ساله بورس کالا در اقتصاد ایران علیرغم تمام مشکلاتی که با آن مواجه بود جزو شفاف ترین ارگان هایی است که می توان بر آن استناد کرد؛ حالا پرسش اینجاست که اگر محصولات فولادی و پتروشیمی با این حجم بالا طی این سال ها در بورس معامله نمی شد، کدام آمارهای شفاف از میزان خرید و فروش وجود داشت و آیا زمینه برای معاملات پنهانی و زیرزمینی فراهم نمی شد؟

وی با بیان اینکه بورس کالا امروز به یک مکان امن برای تولیدکننده و مصرف کننده مبدل شده است، گفت: بسیاری از کارشناسان بارها عنوان کرده اند که با عرضه کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا، در واقع کل زنجیره را شفاف کرده ایم که با این رویداد شاهد استفاده از مکانیسم های بازار در کل فرآیند تولید از عرضه کننده به مصرف کننده نهایی هستیم.

راه اندازی قرارداد آتی «زعفران پوشال معمولی» در بورس کالا

بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه ای اعلام کرده از روز سه شنبه 27 شهریور ماه جاری قرارداد آتی زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) برای تحویل در آبان ماه سال جاری راه اندازی شده و تا تاریخ 1397.08.21 قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت 90 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت 11:30 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود، که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد. لازم به ذکر است دوره پیش گشایش در سایر روزهای معاملاتی غیر از روز اول به مدت 30 دقیقه خواهد بود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfemdm.w6dmxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین