تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
جالب است ۰
معامله‌گران خرد بازار سهام طی ۹روز کاری متوالی با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص تغییر مالکیت را به سمت خود حفظ کنند. هر چند بورس در این ۹روز روند متوالی صعودی نداشت، اما از شنبه هفته گذشته جهش‌‌های قابل توجهی توسط این نماگر ثبت شد. این افت و خیزها در نهایت جهش بیش از ۲۴هزار واحدی و ۲۵کانال‌شکنی را در کارنامه شاخص کل بورس ثبت کرد.
هجوم پول‌های«حقیقی» به بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس تهران در 9 روز کاری اخیر به نفع معامله‌گران خرد بازار و به ارزش 960 میلیارد تومان بود. در این میان روز گذشته جابه‌جایی حدود 200میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی صورت گرفت. بررسی جزئیات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در این مدت نشان از آن دارد که در میان صنایع بورسی، محصولات شیمیایی‌ شاهد بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بودند. به‌طوری‌که بیش از 270میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران حقیقی این گروه منتقل شد. حذف سقف رقابت برای محصولات فولادی و امیدواری به آزادسازی قیمت کالاهای پایه پتروشیمی مهم‌ترین محرک‌های رشد سهام در این گروه بود.

در ادامه این روند سهامداران حقیقی به خرید سهام گروه بانکی تمایل نشان داده و خالص خرید 93میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد «وتجارت» به حدود 60میلیارد تومان رسید. البته در این میان حقیقی‌های بانک ملت نیز خالص خرید 35میلیارد تومانی را در این 9روز به ثبت رساندند. پالایشی‌ها نیز از دیگر صنایعی بودند که در این مدت مورد اقبال سهامداران خرد قرار گرفتند. در این راستا حذف سقف دامنه نوسان معاملات تمام فرآورده‌های نفتی در بورس کالا در خریدهای حقیقی‌ها بی‌تاثیر نبود. به‌طوری‌که در مجموع 75میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در گروه پالایشی منتقل شد. در ادامه این روند تمایل به جمع‌آوری سهام فلزات اساسی قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به 66میلیارد تومان رسید. صنایعی از جمله چند رشته‌ای صنعتی، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو و ساخت قطعات نیز خالص خریدی در محدوده 50 تا 60میلیارد تومان را تجربه کرده و در فهرست دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران خرد در این مدت قرار گرفتند.
حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نیز نشان از آن دارد که این گروه از بازیگران فعالیت چندانی در سمت خرید نداشته و تغییر مالکیت‌های محدودی را طی 9روز مزبور ثبت کردند. به‌طوری‌که در صدر تغییر مالکیت‌های صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها، تمایل به جمع‌آوری سهام گروه تامین آب، برق و گاز قرار داشت که با خالص خریدی بالغ بر 3/ 4میلیارد تومان روبه‌رو‌ شد. در این میان تمامی خریدهای صورت گرفته در نماد پتروشیمی مبین قرار داشت. «مبین» طی 9روز مزبور بازدهی 17درصدی را کسب کرد.  این در حالی است که نه تنها سهامداران خرد بازار به خرید سهام زیر مجموعه گروه فلزات اساسی تمایل نشان دادند، بلکه حقوقی‌ها نیز خریدهای پرحجمی را در برخی نمادهای این گروه ثبت کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد کالسیمین به 8میلیارد تومان رسید. این روند در نماد ملی مس ایران نیز با تغییر مالکیت بیش از 7/ 4 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد.
نگاهی به نمادهای مورد توجه بازیگران

بررسی‌های صورت گرفته در میان نمادهای مورد توجه سهامداران طی این 9روز نیز نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین میزان جابه‌جایی‌ را در این مدت تجربه کرده است. به‌طوری‌که حدود 70میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «تاپیکو» منتقل شد. در این مدت نماد مزبور توانست بازدهی بیش از 24درصدی را به ثبت رساند. البته این نماد در جریان معاملات روز گذشته (شنبه 24شهریورماه) با عرضه از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 70میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و 10میلیون سهم دیگر توسط شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین فروخته شد.  در این گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «فارس» به بیش از 28میلیارد تومان رسید. بازدهی این نماد نیز در 9روز اخیر به بیش از 13درصد رسید. در این مدت پتروشیمی خارک نیز با ثبت خالص خرید 6/ 22میلیارد تومانی توسط سهامداران خرد از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این مدت بود. همچنین در گروه شیمیایی بازیگران حقیقی در این 9روز به خرید سهام «پترول»، «شیران» و «جم» نیز تمایل نشان داده و خالص خریدی در حدود 20میلیارد تومان را در هرکدام از نمادهای مزبور ثبت کردند. در این میان «شیران» در جریان معاملات روز گذشته با واگذاری 5/ 3میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن مواجه شد.
در سهام پالایشی چه خبر بود؟

همان‌طور که عنوان شد بررسی روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی در بازه 9روزه مزبور نشان از تغییر مالکیت 75میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دارد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته به نماد پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. در حالی «شپنا» طی 9روز کاری مورد گزارش، بازدهی بیش از 32درصدی را به نمایش گذاشت که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به 52میلیارد و 300میلیون تومان رسید.  پالایش نفت بندرعباس نیز با خالص خرید بیش از 11میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.  این در حالی است که پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده بازار بود و در مجموع تغییر مالکیت 850میلیون تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد.
نگاهی به تغییر مالکیت هفتگی

در این میان بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که شروع هفته با جهش بیش از 1900 واحدی شاخص کل بورس و ثبت خالص خرید 5/ 65میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی آغاز شد. در این روز بیشترین حجم جابه‌جایی‌ها از سوی سهامداران حقیقی در نماد مپنا بود. به‌طوری‌که حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «رمپنا» منتقل شد. در این روز حقیقی‌ها به جمع آوری سهام ماشین‌سازی اراک نیز تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «فاراک» به بیش از 5میلیارد تومان رسید. تقاضای بالای سهامداران سبب شد تا سهامدار عمده «فاراک» اقدام به عرضه سهم کند. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، 50میلیون سهم مزبور را به فروش رساند.  اما در میان صنایع بورسی گروه شیمیایی با ثبت خالص خرید 17میلیارد تومانی، بیشترین میزان تغییر مالکیت را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد. در این میان معامله‌گران خرد بازار خریدهای قابل‌توجهی در نماد سرمایه‌گذاری صنایع‌ شیمیایی ‌ایران داشتند. به‌طوری‌که جابه‌جایی بیش از 5میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شیران» صورت گرفت. در این میان 12میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن به‌عنوان حقوقی فعال در «شیران» عرضه شد.
تشدید عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها

روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در بازار روز یکشنبه نه تنها همچنان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت، بلکه با حجم بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شد. به‌طوری‌که در معاملات روز یکشنبه شاهد خالص خرید 118میلیارد تومانی سهامداران خرد بودیم. در این بازار، سهامداران عمده بیشترین میزان جابه‌جایی را در سهام فولاد مبارکه اصفهان داشتند که با خالص خرید بیش از 8میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

در صدر خریدهای صورت گرفته حقیقی‌ها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین وجود داشت. به‌طوری‌که بیش از 20میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «تاپیکو» جابه‌جا شد. در این میان سهامدار عمده «تاپیکو» یعنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اقدام به عرضه قابل توجه بیش از 155میلیون سهمی کرد. در نماد پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز نیز بانک تجارت به‌عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه سهم کرد. به‌طوری‌که عرضه 5/ 3میلیون سهم در «شپدیس» و 5/ 5 میلیون سهم در «شیراز» توسط این سهامدار عمده صورت گرفت. این در حالی است که پتروشیمی خارک شاهد خرید 200هزار سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان بود. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پارس با خرید یک میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دنبال شد. تامین سرمایه امید از دیگر نمادهایی بود که عرضه‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که در این روز 50میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گنجینه امیدایران و 45میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری امیدایرانیان عرضه شد. این در حالی است که «فملی» شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بود؛ در این روز 5/ 2میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس و 200هزار سهم نیز از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری شد.
قدرت‌نمایی حقیقی‌ها در میانه هفته

شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی خود روز دوشنبه نیز توانست جهش 35/  3 درصدی را تجربه کند. در این روز 174میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بررسی روند مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران خرد در نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «وصندوق» به بیش از 25میلیارد تومان رسید. در این روز فولاد مبارکه و ایران ترانسفو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی بودند که هر کدام به ترتیب خالص خریدی در محدوده 14میلیارد تومان را تجربه کردند.
تداوم خرید سهامداران خرد

ادامه روند جابه‌جایی‌ها در جریان معاملات روز سه‌شنبه همزمان با کاهش سرعت رشد شاخص کل، با حجم محدودتر جابه‌جایی‌ها نسبت به دیگر روزها دنبال شد. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقیقی‌ها به 85میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به تغییر مالکیت ثبت شده در نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی تعلق داشت. بر این اساس در معاملات روز سه‌شنبه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وخارزم» معادل 6/ 26میلیارد تومان بود. همچنین فولاد مبارکه نیز در فهرست خرید حقیقی‌ها باقی ماند و جابه‌جایی 26میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فولاد» شکل گرفت. این در حالی است که سهامداران عمده بیشترین تغییر مالکیت را در نماد پتروشیمی پارس داشتند که با خالص خریدی در حدود 10میلیارد تومان همراه شد.
رکوردشکنی در پایان هفته

خالص تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در آخرین روز کاری هفته گذشته همزمان با ثبت رکورد تاریخی از لحاظ مقدار رشد شاخص در کارنامه بورس، با رشدی قابل‌‌توجه همراه شد. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از 690میلیارد تومان رسید. در این روز همچنان توجه بازیگران خرد به جمع‌آوری سهام «فولاد» معطوف شد. به‌طوری‌که خالص خرید 32میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در ادامه این روند، تغییر مالکیت «تاپیکو» و «بترانس» قرار داشت که هر کدام به ترتیب خالص خرید 17میلیارد تومانی و 16میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد بازار تجربه کردند. این در حالی است که بیشترین میزان خرید حقوقی‌ها در نماد بانک خاورمیانه بود که با خالص خرید 3/ 2میلیارد‌تومانی سهامداران عمده همراه شد.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcft0dm.w6dmmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما