تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
جالب است ۰
رییس سازمان برنامه و بودجه :

اجرای برنامه‌های جبرانی تنظیم بازار ارز

۱۲ برنامه در یک مجموعه جامع برای مقابله با تحریم‌ها داریم که یکی از آنها تنظیم بازار ارز با مسئولیت بانک مرکزی است.
اجرای برنامه‌های جبرانی تنظیم بازار ارز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه اشتغال وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: در این برنامه پیش بینی شد که به طور متوسط سالیانه 750 هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم تا فرصت اشتغال بالا برود، اظهار داشت: برنامه ریزی کردیم تا بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شود، در بهار امسال 711 هزار نفر وارد بازار کار شدند و با اقدامات سال 96 و استمرار طرح‌های عمرانی 25 هزار میلیارد تومان بودجه صرف شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سال‌های گذشته بودجه‌ای که برای طرح های عمرانی اختصاص داده می‌شد، بسیار کم بود اما امسال توانستیم با وجود همه مشکلات این بودجه را افزایش دهیم.

نوبخت با اشاره به اینکه میزان اشتغال در دولت دوازدهم افزایش پیدا کرده است، گفت: باید با اقدامات متفاوت بتوانیم میزان اشتغال را افزایش دهیم و در تبصره امسال 14 برنامه برای افزایش اشتغال داریم.

وی درباره برنامه‌های اشتغال اظهار داشت: در تمام حوزه های سیاست‌گذاری نهایتا یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته‌ایم و 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده شد؛ برنامه ای را به صورت تخصصی تدوین کرده‌ایم و در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد و رقابتی میان استان‌ها بوجود می‌آید و هر استانی فعال تر باشد بودجه بیشتری دریافت خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره تحریم ها گفت: هماهنگ شده‌ایم تا به هر صورتی که شده تحریم ها را خنثی کنیم و اثرات آن‌ را از بین ببریم، اتاق فکر غربی‌ها به دنبال خنثی کردن اقدامات ما هستند اما ما روحیه خود را از دست نمی‌دهیم و تحریم ها را دور می‌زنیم.

نوبخت با بیان اینکه برنامه جامع تحریم از تیرماه آماده شد گفت: جز آنچه برای مقابله با تحریم داریم، برنامه‌هایی هم برای ساماندهی بازار ارز داریم و بسته های جبرانی باید برای مقابله با تحریم ها داشته باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: معتقد هستیم اقدامات ما در برنامه ششم به تحریم ها ارتباط ندارد، اما می‌دانیم که تحریم ها به برخی از صنایع لطمه وارد می‌کند و به همین دلیل پنج بسته جبرانی تهیه شده است.

وی گفت: برای اینکه در اجرای برنامه ها کمترین مشکل را داشته باشیم با دانشگاهیان جلساتی برگزار شده است، با کار آفرینان و متخصصان هم جلساتی برگزار شده تا با کمترین چالش و کاستی مشکلات را حل کنیم و بسته حمایت از تولید جزئی از این برنامه‌هاست. از یکسو باید برنامه‌های ایجاد فرصت شغلی را پیگیری کنیم و از سوی دیگر باید جلوی ریزش نیروی کار فعلی را بگیریم.

نوبخت با بیان اینکه برای انجام فعالیت‌ها به بودجه احتیاج داریم، گفت: با مجوز شورای هماهنگی سه قوه و تایید مقام معظم رهبری می‌توانیم یک میلیارد دلار ویژه برای حفظ اشتغال موجود و تلاش در جهت عملیاتی کردن تبصره 18 برنامه ششم تخصیص دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حمایت از واحدهای تولیدی یا انگیزه اشتغال برنامه ماست، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه وظیفه نظارت دارد و اجرای برنامه به دست  سازمان‌های متولی است و انتظار ماست که تمامی واحدها منابع مالی را در اختیار سازمان‌ها قرار بدهد.

وی گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که ظرفیت بزرگی را برای کشور ایجاد کردند و برای ایجاد اشتغال بودجه‌ای را در نظر گرفتند. نوبخت با بیان اینکه درست است که از سخنگویی دولت کناره گیری کرده‌ام اما باید به مردم جوابگو بود، گفت: برنامه‌هایی باید در نظر گرفته شود تا تا پاسخگویی لازم را در سطح سازمان برنامه بودجه داشته باشیم.

نوبخت همچنین در جمع خبرنگاران، گفت: ما در شرایطی هستیم که نه تنها به فرصت شغلی جدید برای مقابله با تحریم‌های صنعتی و کشاورزی نیاز داریم بلکه باید دقت کنیم تا شغل‌های قبلی نیز از بین نرود. به همین منظور بسته حمایتی با اعتبار ریالی یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود و کمک به واحدهای تولیدی داریم.

وی افزود:‌ امروز در دو عرصه ایجاد فرصت شغلی و جلوگیری از ریزش نیروی انسانی در دست داریم که اگر از واحدهای تولیدی حمایت نکنیم شغل‌ها را از دست می‌دهند. رییس سازمان برنامه و بودجه  گفت: 3 هزار میلیارد تومان در یک ردیف خاص و 20 درصد از اعتبارات طرح‌ةای عمرانی یعنی حدود 12 هزار و 300 میلیارد تومان برای این برنامه در نظر گرفتیم و علاوه بر این از منابع صندوق توسعه ملی نیز برخوردار می‌شویم.

نوبخت در پاسخ به سؤالی پیرامون چگونگی تنظیم بازار ارز، ‌اظهار داشت: 12 برنامه در یک مجموع جامع برای مقابله با تحریم‌ها داریم که یکی از آنها تنظیم بازار ارز است که با مسئولیت بانک مرکزی پیش می‌رود و دوستان‌مان در بانک مرکزی به خوبی آن را اجرا می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ نه تنها در راستای ثبات بازار فعالیت می‌کنیم بلکه وظیفه داریم تا برای ثبات نوسانات بازارهای دیگر نیز روش‌های جبرانی داشته باشیم که از این بسته‌ها و روش‌ها رونمایی و آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما در شرایط خاصی از اقتصاد هستیم که سیاست‌هایمان باید سنجیده باشد تا باری به کشور تحمیل نشود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdch6inx.23nxidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما