تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۷
جالب است ۰
روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد ۷/ ۹ واحدی (معادل حدود ۶/ ۰ درصد) بر سطح ۱۶۹۶ واحد ایستاد. جهش نماگر بازار در دقایق ابتدایی معاملات دیروز، آن را از مرز سطح یک هزار و ۷۰۰ رد کرد. اما فشار فروش تعدادی از نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد.
استقبال فرابورس از دستورالعمل بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در نهایت انتشار دستورالعمل جدید بورس کالا درخصوص برداشتن سقف قیمتی محصولات فولادی منجر به افزایش تقاضای سهام مربوطه شد که اثر مثبت آن بر «آیفکس» محسوس بود.

بررسی بازار اول و دوم

روز گذشته، فشار فروش بر محصولات پتروشیمی و پالایشی، کاهش ارزش سهام آنها را به دنبال داشت. اثر کاهنده پتروشیمی مارون بر شاخص کل فرابورس بیش از سه واحد بود. پالایش نفت لاوان نیز افت قیمتی چهار درصدی را تجربه کرد و بیش از دو واحد از نماگر بازار کاست. به این ترتیب شاخص‌های صنایع محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی منفی شدند. در میان صنایع مثبت معاملات روز گذشته فرابورس ایران، گروه خرده‌فروشی صدرنشین شد. طی جلسه روز گذشته اتاق تهران، جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت خبر از احتمال برداشتن سقف رقابت محصولات فولادی سخن گفت. در نهایت نیز بورس کالا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز چهارشنبه، کلیه محصولات فولادی با دامنه نوسان قیمت باز معامله خواهند شد. امری که رشد بهای بیشتر نمادهای فلزات اساسی و تقاضای شدید سهامی ذوب‌آهن اصفهان را در پی داشت. بیش از 80 درصد دادوستدهای دیروز «ذوب» میان سهامداران حقیقی انجام شد.  اما روز گذشته فرابورس ایران میزبان چهارمین عرضه اولیه خود در سال جاری بود. بر این اساس تعداد 15میلیون و 6 هزار و 450 سهم معادل 15 درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم در نماد معاملاتی «نطرین» در بازار دوم فرابورس عرضه شد. قیمت هر سهم شرکت مزبور در سقف دامنه قیمتی یعنی 4914 تومان کشف شد. مشارکت سهامداران در این عرضه اولیه بیش از 138 هزار نفر بود. به این ترتیب به هر سهامدار حقوقی و حقیقی حداکثر 109 سهم اختصاص داده شد.
بازار از دریچه بازیگران فرابورس

در معاملات دیروز بازار اول و دوم، نقطه توجه سهامداران حقیقی به نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس معطوف شد. خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد نزدیک به 12 میلیارد تومان بود. استقبال این دسته از سهامداران از نماد مزبور، صف خرید حدود 5 میلیارد تومان را در پشت درهای بسته آن به انتظار گذاشت. پس از «چکاپا»، تمرکز معامله‌گران خرد روی سهامی ذوب‌آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بود. در مقابل، سهامداران حقوقی بیشتر به پتروشیمی زاگرس تمایل نشان دادند. صنعتی بهپاک و پاکدیس از اولویت‌های بعدی معامله‌گران عمده بود. در مجموع معاملات روز سه‌شنبه هفته جاری خالص تغییر مالکیت  به سهامداران حقیقی اختصاص داشت و بیش از 24 میلیارد تومان سهم از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران خرد افزوده شد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcezz8x.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما