تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است دستورالعمل‌هایی که قیمت محصولات و کالاها را به‌ صورت دستوری تعیین می‌کنند در بازه زمانی بلندمدت پایدار نمی‌مانند.
تعیین دستوری قیمت‌ها در بورس پایدار نمی‌ماند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بیژن اکبری افزود: باز کردن دامنه نوسان در واقع نوعی تعدیل قیمت و سپردن بازار به مکانیزم عرضه و تقاضا است. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر دستورالعمل‌ جدید معاملاتی در کلان بازار سرمایه اظهار داشت: هرچند هرگونه سیاست دستوری همراه با کنترل بیشتر به طور قطع واسطه‌گری و رانت بیشتری را هم در پی خواهد داشت، اما این ابلاغیه اثر مثبتی بر روند دادوستدها در بازار سرمایه خواهد دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس نگاهی به معاملات بازار سهام در روزهای گذشته نشان می‌دهد معامله‌گران با توجه به تحولات اخیر مقرراتی در بورس کالای ایران، استراتژی خرید سهام خود را تغییر داده‌اند و روند معاملاتی بازار سهام نیز نشان می‌دهد تحت تاثیر دستورالعمل‌های بورس کالا، بیشتر نمادهای مرتبط با این دستورالعمل مورد اقبال قرار گرفته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تعیین قیمت‌ها به‌ صورت دستوری و خارج از ساز و کار عرضه و تقاضا، در هر بازاری از جمله بورس کالای ایران به طور قطع به دلیل اینکه قیمت‌های معاملات حاصل عرضه و تقاضا نیست، قابل قبول سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نخواهد بود؛ بنابراین این ساز و کار از فضای اقتصاد رقابتی و سالم به دور است.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌هایی که قیمت محصولات و کالاها را به‌ صورت دستوری تعیین می‌کنند در بازه زمانی بلندمدت پایدار نمی‌مانند گفت: تنها افرادی که از قیمت دستوری سود و نفع می‌برند واسطه‌ها و دلالان هستند و باید اجازه دهیم تا سازوکار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشند و اگر قرار است کسی نفع و سودی ببرد باید تولید کننده و مصرف کننده نهایی باشند، نه دلالان و واسطه‌گران.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازکردن دامنه نوسان و هرگونه سیاست دیگری نه تنها در بورس کالا و برای محصولات و کالاها بلکه در بازار سهام نیز در واقع نوعی تعدیل قیمت و سپردن بازار به مکانیزم عرضه و تقاضا است. در چند روز گذشته دستورالعمل‌ جدیدی در بورس کالای ایران مبنی بر معامله محصولات فرآورده‌های نفتی با سقف قیمت نوسان باز منتشر شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb98bf.rhbf0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین