تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۱
جالب است ۰
مقامات اروپایی به دنبال استفاده از بانک های مرکزی خود به منظور انتقال پول به ایران هستند.
استفاده اروپا از بانک‌های مرکزی خود برای انتقال پول به ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، متحدین آمریکا به دنبال ایجاد میان بر در ارتباط با تحریم های دونالد ترامپ علیه ایران هستند تا برجام را بدون ایالات متحده حفظ کنند. با شروع دور دوم تحریم ها که از ماه نوامبر علیه ایران اجرایی خواهد شد، مقامات اروپایی به دنبال حفظ روابط تجاری خود با ایران هستند.

در حال حاضر، اروپایی ها طرح نوآورانه ای را برای حفظ روابط تجاری خود با ایران در دست مذاکره قرار داده اند که از جمله آن ایجاد یک بستر جایگزین برای سوئیفت که مستقل از تاثیر آمریکا بمنظور انتقال پول از مکانی به مکان دیگر باشد، هستند.

از آنجایی که بانک های تجاری باید تراکنش خود با ایران را به دلیل مصون ماندن از تحریم ها متوقف کنند، اروپایی ها در حال برسی استفاده از بانک های مرکزی اروپا خود به منظور انتقال پول به ایران هستند و علت آن این است که معتقد هستند دونالد ترامپ بانک مرکزی متحد خود را تحریم نمی کند.

در حال حاضر برخی از دیپلمات های آمریکایی در حال کمک به اروپایی ها هستند تا برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط آنها بازار جایگزین ایران را پیدا کنند تا ضرر آنها جبران شود. در همین حال امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه هفته گذشته گفت: اروپا به خاطر امنیت خود دیگر به تنهایی نمی تواند وابسته به ایالات متحده باشد.

از طرفی هم «بریان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی اتحادیه اروپا را به دلیل پرداخت 21 میلیون دلاری به ایران مورد شماتت قرار داد و گفت: این موضوع پیام اشتباهی را در زمان اشتباهی مخابره می کند. اروپایی ها استدلال می کنند که پرداخت نشان می دهد اروپا به تعهد خود در مورد قرار داد هسته ای ادامه می دهد.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که استفاده بیش از حد از تحریم ها بویژه زمانیکه دیگر کشورها مخالف آن هستند باعث خواهد شد که جهان راه هایی را برای دور زدن آن پیدا کند که این موضوع می تواند به تدریج سلطه اقتصادی آمریکا را کاهش دهد. نگرانی این است که برخی از قدرت های اقتصادی مانند چین می توانند خود را به عنوان یک بازار جایگزین جذاب عرضه کنند؛ جاییکه شرکت های بین المللی می توانند در آنجا متمرکز شوند.

بسیاری از شرکت های در اروپا نیازمند بانک های کوچک یا بانک های مرکزی به منظور امور فاینانس با ایران هستند و این مسئله منجر به آن شده تا اروپایی ها استفاده از بانک های مرکزی خود را برای انتقال پول به ایران مورد بررسی قرار دهند. بر اساس این طرح یک بانک مرکزی اروپایی می تواند صدها یا حتی هزاران تراکنش را برای ارسال پول به ایران و باز توزیع آن به پذیرندگان در ایران انجام دهد.

بانک های مرکزی اروپا که اقدام به ارسال پول به ایران می کنند همچنان نقض همان تحریم هایی که بانک های تجاری انجام می دهند را مرتکب می شوند و می توانند جریمه شوند؛ اما اروپایی ها معتقد هستند که ترامپ تحریم های اقتصادی شدیدی را علیه بانک مرکزی متحد خود اعمال نمی کند.

از ماه نوامبر دسترسی ایران به سوئیفت قطع خواهد شد و از طرفی هم بریتانیا، آلمان و فرانسه به آمریکا پافشاری کرده اند که به ایران اجازه دهد تا در این سامانه بماند؛ اما انتظار می رود که ترامپ درخواست آنها را رد کند.

بر پایه این گزارش، پیش از این وزیر دارایی فرانسه گفته بود که خواستار این هستم که اروپا یک قاره پرقدرت باشد نه یک رعیت؛ ضمن اینکه «هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم از ایجاد یک سیستم جایگزین برای سوئیفت حمایت کرده بود تا از شرکت های اروپایی در مقابل تحریم ها محافظت کند؛ اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نسبت به آن مخالفت کرد و هشدار داد که این موضوع می تواند شفافیت سوئیفت را که کمک به از بین رفتن کلاهبرداری و فاینانس تروریسم می شود را تضعیف کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchxvnx.23nxwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما