تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
جالب است ۰
تحلیلگر بازار سرمایه :

حرکت صعودی در بازار سرمایه

نیمه دوم سال جاری نکات مثبت و منفی خود را دارد، ولی یک بررسی کلی نشان می دهد کفه ترازو در سمت مثبت سنگین تر بوده و انتظار افزایش سود آوری شرکت ها، بیش از نیمه اول سال وجود دارد.
حرکت صعودی در بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی حاجی کرم، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: انتظار می رود بعد از یک اصلاح کوتاه مدت و همچنین پایان یافتن دوره تسویه اعتباری ها بار دیگر حرکت صعودی در بازار را شاهد باشیم.

حاجی کرم در پاسخ به این سوال که با توجه به رشد مقداری فروش، روند صنایع کوچک و بزرگ را در آستانه انتشار گزارش های 6 ماهه ابتدای سال چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در نظر گرفتن افزایش مقدار فروش به خودی خود شاید به نوعی نگاه تک بعدی به قضیه باشد؛ زیرا همزمان با افزایش مقدار فروش، بهای تمام شده هم متعاقبا افزایش خواهد یافت؛ آنچه در این بین حائز اهمیت است، نرخ های فروش و خرید مواد اولیه است.

وی توضیح داد: همان طور که در گزارش سه ماهه دیدیم افزایش نرخ ها در بسیاری از شرکت های صادرات محور همچون فولادی ها (که برخی از مواد اولیه خود مانند الکترو گرافیتی را از خارج از کشور تهیه می کنند) از آنجایی که فروش شرکت بر بهای تمام شده آن پیشی دارد ، به نفع آنها تمام می شود.

حاجی کرم ادامه داد:  هر چند در این بین باید به میزان صادراتی بودن محصولات شرکت و همچنین میزان تامین مواد اولیه آنها از بازارهای خارجی هم توجه ویژه کرد؛ چرا که این امر می تواند تاثیر کاملا عکس بر شرکت ها داشته باشد(با فرض این که نرخ های داخلی بر مبنای 4200 تومان نرخ گذاری شود).

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود:  از سوی دیگر با توجه به بحث تسعیر ارز فروش های صادراتی با نرخ های بازار ثانویه از اواسط مرداد ماه و در برخی موارد عدم تغییر نرخ های مواد اولیه مانند گاز مصرفی پتروشیمی ها یا نرخ های فروش محصولات در بورس کالا (که خود ماده اولیه برای سایر شرکت ها همچون روانکارها است، می توان انتظار رشد چشمگیر سود در گزارش های 6 ماهه شرکت ها به خصوص شرکت های بزرگ را داشت.

حاجی کرم با اشاره به وضعیت شرکت های کوچک اظهار داشت:  در مورد شرکت های کوچک همانند غذایی ها یا سیمانی ها شاید شاهد افزایش سود به نسبت کمتری باشیم، زیرا تقریبا نرخ مواد اولیه و نرخ فروش آنها به یک اندازه رشد کرده و آن فاصله ای را که در شرکت های بزرگ شاهد بودیم در این شرکت ها شاهد نباشیم و در نتیجه افزایش سود در این شرکت ها کمتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که باتوجه به جذابیت ویژه سهام در شرایط فعلی و  وجود ریسک های اندک این بازار ، وضعیت آتی شرکت ها را چگونه می بینید،  اظهار داشت: اینکه بگوییم ریسک های اندکی وجود دارد شاید خیلی دقیق نباشد؛ به عنوان مثال چند روز پیش در خبرها آمد که پی وی سی سازها به دلیل حمل مشکل کاتالیست از امارات در حال متوقف کردن تولید خود هستند به طوری که اگر کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اروند تامین نشود احتمال توقف خط تولید این شرکت ها در طی دو تا سه هفته آینده وجود دارد.

حاجی کرم در تحلیل عوامل موثر بر فروش و در نهایت سودآوری شرکت ها افزود: علاوه بر تامین مواد اولیه باید فروش و دریافت ارز حاصل از فروش را در شش ماهه دوم سال جاری در محاسبات خود قرار دهیم که تمامی این موارد می تواند بر فروش و در نهایت سودآوری شرکت ها تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نرخ دلار را نباید نادیده گرفت؛ به طوری که با تثبیت نرخ دلار در قیمت های فعلی (گرچه انتظار می رود در ادامه سال شاهد افزایش نرخ دلار باشیم) حتی با کاهش مقدار فروش در نهایت می توان حتی انتظار افزایش سود آوری در شرکت ها را داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از بحث های حائز اهمیت که خبرهای ضد و نقیضی تاکنون در مورد آن شنیده شده ، مربوط به نرخ گذاری محصولات بورس کالا و نرخ گذاری خوراک مصرفی شرکت ها است که با آزاد سازی این نرخ ها بازهم می توان انتظار افزایش سودآوری در شرکت ها را داشت.

حاجی کرمی سپس با اشاره به ضرورت پرهیز از رفتار هیجانی در شرایط فعلی و نقش حمایتی حقوقی ها برای حفظ تعادل بازار گفت: حقوقی ها به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در شکل گیری یا برهم زدن روند معاملات در بازار هستند به طوری که نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت.

وی افزود: در این بین با توجه به احتمال اینکه در نیمه دوم سال شاهد اخبار منفی چه در حوزه بین الملل (مانند خروج بیش از پیش شرکت هاغربی از ایران یا عقب نشینی اروپایی ها در حمایت از برجام) و چه در حوزه داخلی (مانند افزایش نرخ سود سپرده بانکی و یا تصمیمات خلق الساعه دولتمردان) باشیم انتظار می رود حقوقی هایی که در روزهای صعودی بازار از فروشندگان بزرگ بازار بودند و با عرضه های سنگین خود روند صعودی سهم را متوقف کردند، نقش حمایتی خود را به درستی ایفا کنند و در روزهای نزولی بازار با حمایت خود رفتار هیجانی سهامداران خرد را کنترل کنند نه اینکه خود به عنوان فروشنده ظاهر شوند و روند نزولی سهم را تشدید کنند.

حاجی کرمی در ادامه گفتگو با سنا، عدم وجود بازارگردان در سهم ها را حلقه مفقوده ای دانست که رفته رفته با گذشت زمان اهمیت و نقش آن در بازار سرمایه بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که هر سهمی برای عرضه اولیه آماده می شود باید دارای بازارگردان باشد.

وی تصریح کرد: وجود بازارگردان علاوه بر بالا بردن نقدینگی سهم و منطقی کردن روند حرکتی آن می تواند رفتار هیجانی در بازار را تعدیل کند و در روندهای نزولی در کنار حقوقی های بازار به حمایت از سهم های ارزنده بپردازد؛ به طوری که این امر باعث کاهش اثر رفتار توده وار در بازار می شود و در نهایت ریسک سرمایه گذاری در بازار را کاهش می دهد .

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbwgbf.rhbfwpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین