تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
جالب است ۰
شاخص کل فرابورس روز گذشته نیز برای سومین جلسه معاملاتی متوالی با رشد همراه شد. آیفکس در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش ۱۱ واحدی در سطح حدود یک هزار و ۵۸۰ به کار خود پایان داد.
روز کوچک‌تر‌های فرابورس ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، معاملات فرابورس در روز چهارشنبه با احتیاط بیشتری نسبت به دو روز پیش از آن همراه بود. تاکید وزارت صنعت بر تداوم کنترل قیمت بر معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، باعث شد معامله‌گران با نگرانی بیشتری در گروه‌های کالا‌محور به خصوص فلزی‌ها حرکت کنند. این در حالی بود که رفع محدودیت‌ها از معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا، تمایل به سهامداری در این گروه را تقویت کرده است. همچنین در بازار روز گذشته جهش قیمت دلار در بازار آزاد بر معاملات فرابورس سایه انداخته بود.

در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل فرابورس با رشدی کمتر از یک درصد (72/ 0درصدی) به کار خود پایان داد. نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت لاوان بیشترین نقش را در رشد این متغیر داشتند. این در حالی بود که معاملات منفی «میدکو» و «ذوب» باعث شد آیفکس رشد بیشتری را تجربه نکند. دیروز یک نگاه معامله‌گران فرابورس به بورس کالا و یک نگاه آنها به تحولات بازار ارز و رشد پرشتاب قیمت‌ها در این بازار بود. علاوه بر اینها جهش سنگین قیمت‌ها در دو روز معاملاتی قبل باعث شد سهامداران فرابورسی با احتیاط و هیجان کمتری در بازار حرکت کنند. کاهش ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز گواهی بر این موضوع است. ارزش معاملات این دو بازار روز گذشته نسبت به روز سه‌شنبه با کاهش 21 درصدی همراه بود. دیروز 99 میلیارد و 100 میلیون تومان در بازارهای اول و دوم فرابورس معامله شد.
«ترین»‌های چهارشنبه

در معاملات روز چهارشنبه رشد قیمت حداکثری نماد شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، بیمه سامان، دامداری تلیسه نمونه، پالایش نفت شیراز، صنعتی بهپاک، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و معدنی کیمیای زنجان ثبت شد.

بررسی خبرهای پیرامون سهام مورد توجه معامله‌گران نشان می‌دهد «غگلپا» دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای از دریافت مجوز افزایش 12 درصدی نرخ فروش محصولات خبر داد. این در حالی است که شرکت در مرداد ماه نیز 17 درصد قیمت محصولات خود را بالا برده بود و روز گذشته مجددا از افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه خبر داد. این نماد با رشد قیمت 8درصدی و پایداری صف خرید به تعطیلات پایان هفته رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد دیروز همه نمادهای گروه غذایی و آشامیدنی در فرابورس با رشد قیمت و اقبال معامله‌گران مواجه بودند. بیمه سامان نیز دیروز با رشد قیمت حداکثری مواجه شد. این در حالی است که «بساما» روز سه‌شنبه در اطلاعیه شفاف‌سازی قیمت از عدم تغییر با اهمیت در وضعیت مالی خبر داد. با وجود این، نماد برای نهمین روز متوالی با رشد قیمت سهام مواجه بود. این نماد به تازگی با تغییراتی در ترکیب سهامداری مواجه شده است. «بهپاک» هم مجددا با رشد قیمت و صف خرید در فهرست بهترین‌های فرابورس قرار گرفت. همان طور که قبلا گفته شد این نماد در گزارش 6 ماهه خود از رشد 84 درصدی سود نسبت به سال مالی قبل خبر داده است. این نماد نیز در گروه مواد غذایی و آشامیدنی با افزایش قیمت فروش محصولات و افزایش درآمد مواجه است. «کشرق» با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات مدت‌هاست مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. صنعت کوچک استخراج زغال‌سنگ با سه نماد در فرابورس، مرکز توجه بازار است.
نگاهی به بازیگران فرابورس

در جریان معاملات دیروز، سرمایه‌گذاران حقیقی با افزودن بیش از 20 میلیارد تومان سهم به سبد خود برندگان بازار بودند.  سرمایه‌گذاران خرد دیروز بیشترین خرید‌ها را در نمادهای کوچک داشتند. «تبرک» از گروه مواد غذایی و آشامیدنی دیروز بیشترین بخش پرتفوی سهامداران خرد را به خود اختصاص داد. افزایش قیمت محصولات در این گروه باعث افزایش درآمد و توجه ویژه بازار به آنها شده است. «ذوب» هم در رتبه دوم خریدهای حقیقی قرار گرفت. «چکاپا»، «سمگا» و «زاگرس» از دیگر سهام مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد بودند. اما در سوی دیگر بازار، حقوقی‌ها تلاش کردند تا سهام «ارفع»، «میدکو»، «اوان» و «خدیزل» را به سبد خود اضافه کنند.
بهترین و بدترین‌های صنایع

در میان 25 صنعت فرابورس، دیروز صنایع کوچک و تک‌سهم‌ها عمدتا مثبت بودند. گروه غذایی و آشامیدنی با 9 نماد مثبت در مدار حداکثری قیمت به کار خود پایان داد. گروه زراعت نیز با افزایش 5درصدی قیمت سهام در 5 نماد زیر‌مجموعه‌اش مواجه شد. از دیگر صنایع مورد توجه بازار با رشد قیمت همه نمادهای زیر‌مجموعه باید به گروه رایانه، کانی غیر‌فلزی، قندی‌ها و استخراج زغال‌سنگ اشاره کرد. تک‌سهم‌های گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی، بانک، سیمان، خرده‌فروشی، خودرو و کاغذ هم در حالی به کار خود پایان دادند که مرکز توجه بودند. این در حالی بود که دیروز تک‌سهم «ولشرق» حاضر در گروه واسطه‌گری مالی و «حخزر» تک‌سهم صنعت حمل‌ونقل‌ آبی با بیشترین عرضه‌ها و افت قیمت مواجه شدند. در گروه حمل و نقل آبی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برای این صنعت، باعث شده تا تک‌سهم فرابورسی در روزهای گذشته با کاهش قیمت سهم و عرضه‌های سنگین همراه شود. گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با افت قیمت در اکثر نمادها مواجه شد.
کاهش نرخ سود در «اخزا»

ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت، اوراق تسهیلات مسکن و ETF ‌ها در پایان معاملات روز چهارشنبه به 231 میلیارد تومان رسید که 218 میلیارد تومان آن متعلق به اوراق با درآمد ثابت بود. دیروز اوراق اسناد خزانه اسلامی بیشتر از روزهای قبل مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت و نرخ سود موثر این اوراق با کاهش 6/ 0واحد درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به 7/ 25 درصد رسید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcew78x.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین