تاریخ انتشار :جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
جالب است ۰
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: معامله در بورس کالایی، بازار های دیگر را شفاف می کند.
کمک بورس کالایی به شفافیت و تنظیم بازار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،روز گذشته حسین فهیمی در برنامه 18.30 شبکه خبر درباره بورس کالا و تنظیم بازار گفت: معامله در بورس کالایی به دیگر بازارها جهت می دهد و بازار را شفاف می کند.

وی با بیان اینکه بورس یک بازار سازمان یافته است، افزود: در بورس کالایی، نخستین اتفاق، تعیین قیمت بر اساس واقعیت هاست و بورس کالا سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت ها دارد.
وی با بیان اینکه در بورس کالایی نه قیمت ها بالاست نه پایین، تاکید کرد: به جای رویکرد قیمت گذاری دستوری باید از کارکردهای این بورس و مکانیسم بازار بهره برد.
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه در بورس، قیمت ها بر اساس واقعیت و مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود، گفت: به جای قیمت گذاری دستوری، می توان بیش از گذشته از کارکرد بورس کالا برای شکل گیری معاملات شفاف و براساس واقعیت های اقتصاد استفاده کرد تا شاهد شکل گیری رانت و سوء استفاده ناشی از قیمت گذاری نباشیم.
فهیمی افزود: تعیین قیمتی در بورس کالایی، از رانت جلوگیری می کند و در صورت بروز، زود جلوی آن گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه نقطه قوت بورس، شفافیت آن است، گفت: امکان نظارت همگانی در این بازار سازمان یافته فراهم است.
فهیمی درباره تنوع کالایی در بورس افزود: دو نوع بورس کالایی داریم؛ نخست بورس کالایی مربوط به بورس کالای ایران  که شامل بازار پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و پاره ای از محصولات شیمیایی است و بورس دیگر، بورس انرژی است.
وی در ادامه به دو نوع معامله در بورس هم اشاره کرد و گفت: در نوع نخست کالایی وجود دارد و خریدار و فروشنده همان کالا  را با قیمت مشخص و بر اساس نیاز خرید و فروش می کنند. نوع دیگر معاملات آتی  و مربوط به آینده است. قرارداد آتی به طور کلی، قراردادی است که در آن خریدار و فروشنده توافق می­ کنند، مقدار معینی کالای مشخص را با کیفیت مشخص، قیمت معلوم و در زمان مشخص معامله کنند.
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی به سرمایه گذاران معملات آتی توصیه کرد با دانش و تحلیل کافی وارد این معاملات شوند و گفت ذات بورس به شما می گوید که قیمت ها باید چگونه باشد؛ اگر این قیمت سرکوب شود، رانت به وجود می آید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb59bf.rhb8zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین