تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
جالب است ۰
نیمه اول سال جاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر را در پیش داریم. طبیعتا براساس سوابقی که از دوره های انتخاباتی داشته ایم تقریبا بخشی از اقتصاد کشور تحت تاثیر انتخابات قرار می گیرد و بخشی از سرمایه ها هم به دلیل این که صاحبان سرمایه در انتظار سمت و سوی نتیجه انتخابات هستند ساکن باقی می ماند.
تمام فاکتورهای تاثیرگذار برای تحرک بیشتر اقتصاد در نیمه دوم سال مهیاست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،

با توجه به شرایط رکودی که در کشور وجود دارد، اتکای اقتصاد کشور به نفت و محدود بودن سرمایه گذاری به لحاظ عدم نقدینگی لازم، به نظر می رسد در شش ماه اول سال 96 نسبت به سال های گذشته اتفاق خاصی رخ ندهد. چرا که کماکان محرک جدی در بازار سرمایه و حوزه های دیگر در این ایام دیده نمی شود اما در شش ماه دوم حتما فضا، فضای متفاوت تری خواهد شد. باید دقت کرد که اصولا فعالیت فعالان اقتصادی حوزه بخش خصوصی متاثر از رویدادهای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری است، به این ترتیب تحرک اقتصادی و فعالیت آنها با این شرایط تنظیم خواهد شد.

به اعتقاد من در نیمه دوم سال رونق در اقتصاد جاری خواهد شد که البته این موضوع به مسایل مختلفی بستگی دارد، از جمله روشن شدن سرنوشت انتخابات. همچنین هم بیانات مقام معظم رهبری و توجه به تولید داخلی و حمایت از آن هم در اقتصاد حرکت ایجاد خواهد کرد. حمایت از تولید و توجه به آن در اشتغال هم نمود پیدا می کند.

از طرف دیگر در نیمه اول سال مجامع تمام واحدهای تولیدی که در بازار سرمایه حضور دارند برگزار می شود و وضعیت سوددهی آنها مشخص خواهد شد. به هرحال بازار سرمایه سال گذشته، سال خوبی را پشت سرنگذاشت و شاخص با افت مواجه شد. این مساله هم علی رغم رشد 6 درصدی بود که در اقتصاد تجربه کرده بودیم. نباید فراموش کرد که کشور با چالش های جدی در رابطه با رکود در بازار سرمایه مواجه است. اما پیش بینی ها این است که با برگزاری مجامع شرکت های صنعتی، قطع یقیین مشخص می شود که این شرکت ها سال 95 نسبت به سال 94 وضعیت سوددهی داشته اند. بنابراین تاثیر این سوددهی را در نیمه دوم سال 96 شاهد خواهیم بود.

اگر در حوزه بازار سرمایه بازدهی رخ دهد، توجه ها به سمت بازار پول بیشتر می شود و باعث می شود که نگاه ها به آن سمت تغییر کند. به نظر من با این وضعیت رشد بازار سرمایه و بازدهی آن را رقمی نزدیک به 10 درصد خواهد بود.

از طرف دیگر به اعتقاد من، نشانه های رونق در کشور تقریبا بعد از موفقیت تیم دیپلماسی دولت و موضوع برجام حل شد. اما تاثیر دیدگاه رییس جمهوری جدید امریکا در اقتصاد هم تا حدودی به آینده اقتصادی گره خورده است. فاکتورهای خارجی تاثیر گذار در اقتصاد هم قابل بررسی هستند. اظهارات اخیر سیاسیون امریکا و چرخش 180 درجه ای نظر آن ها در باب سوریه، تعدیل رفتارهای عربستان از جمله عوامل بین المللی تاثیرگذار در اقتصاد خواهند بود.

همچنین باید توجه کرد که ایران چندین سال در تحریم های مختلفی از جمله در حوزه بانک، نفت و حمل و نقل به سر می برد. در حال حاضر در حمل و نقل با توجه به قراردادهایی که در حوزه حمل و نقل زمینی و هوایی داشته ایم، باید گفت که تحریم ها در این حوزه کاملا خنثی شده است. در حوزه نفت هم با توجه به رشد قابل توجه صادرات که حتی بیش از زمان قبل از تحریم ها بوده است باید گفت در این حوزه هم مشکلی وجود ندارد. اما در حوزه بانکی هنوز آثار تحریم ها مشهود است. البته با توجه به موضع گیری های کشورهای اروپایی با توجه به مواضع رییس جمهور امریکا، زاویه جدیدی از مراودات باز شده است. همچنین هم با اینکه نظام بانکی کشور حدود 10 سال از ارتباطات بین المللی دور بوده است، اما در این فاصله توانسته است خود را تا حدودی تطبیق دهد.

به هرحال آنچه مشخص است، این است که در نیمه اول سال، تحت تاثیر انتخابات جهش خاصی در اقتصاد دیده نخواهد شد. اما تمام فاکتورهای تاثیرگذار برای تحرک بیشتر اقتصاد در نیمه دوم سال مهیاست.

نکته: 29 اردیبهشت ماه، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای اسلامی شهر هم برگزار می شود و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این وضعیت، فعالان اقتصادی معتقدند در نیمه اول سال، تا زمانی که تکلیف دولت مشخص شود و کابینه از مجلس رای اعتماد بگیرد و به طور رسمی دولت جدید مسئولیت را قبول کند، اتفاق خاصی در اجرای برنامه های اقتصادی کشور نخواهد افتاد.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.s0s2yt0fka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما