تاریخ انتشار :جمعه ۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
جالب است ۰
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

تخصیص بهینه و شفافیت دو کارکرد مهم بورس کالا، نقش بورس کالا در توسعه اقتصادی و انتشار ۲۰۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی تیرآهن در بورس کالا از مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای در هفته گذشته بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا نقش تخصیصی بسیار مناسبی را برای متقاضیان ایفا می‌کند. در این بورس در عرض چند دقیقه چندین معامله از طرف خریدار و فروشنده و با توجه به در نظر گرفتن همه الزامات قانونی انجام می‌شود، در نتیجه سرعت تخصیص کالا در بورس با جای دیگری قابل مقایسه نیست.

وی افزود: سه مولفه عرضه، تقاضا و قیمت بر مبنای رقابت، ذات بورس را تشکیل می‌دهند. به‌نظر می‌آید توسعه بورس کشور مسیر خیلی طولانی را در پیش داشته باشد. در چشم‌اندازهای دیده شده، مبادلات اوراق مبتنی بر کالا نیز قرار است تا به نحو مناسب‌تری در بورس عرضه شوند. چنان‌که در سال 1396 بازار اوراق مبتنی بر کالا، بزرگ‌تر از بازار کالا شد و از 117 هزار میلیارد تومان معاملات انجام شده، 67 هزار میلیارد تومان  به ‌وسیله اوراق مبتنی بر کالا بوده است. با توجه به تنوع موجود در اوراق مبتنی بر کالا، این بازار رشد بیشتری را شاهد خواهد بود.

به گفته ی سلطانی نژاد، تاکنون شرکت‌های بزرگی به ‌وسیله اوراق سلف و موازی در بورس کالا اقدام به تامین مالی کرده‌اند. چرا که ارتباط میان بازار مالی و تامین مالی و بازار واقعی (کالا) در بورس کالا به‌خوبی شکل گرفته است و موضوع تامین منابع مالی برای تجارت کالا  به‌راحتی در این بورس اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل بورس کالای ایران تصریح کرد :در حال حاضر در حوزه محصولات فولادی اقدامات بسیار مناسبی در بورس کالا انجام شده و بسیاری از قیمت‌های بورس کالا محل استناد خیل عرضه‌کنندگان و متقاضیان بازار است. با توجه به رشد مناسب، این بورس می‌تواند به مرور به‌عنوان مرجعیت کشف قیمتی در منطقه شناخته شود، چنانکه درباره برخی محصولات این اتفاق افتاده است.

بورس کالا نقش بسزایی در توسعه اقتصادی دارد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:زمانی که کالا به وفور در بازار وجود دارد، باید به طور حتم آن را در بورس عرضه کرد زیرا بورس با مزیت هایی که دارد نقش به سزایی در توسعه اقتصادی ایفا می کند.

عزیر اکبریان به قیمت گذاری دستوری و آسیب های آن اشاره کرد و گفت: به طور قطع قیمت گذاری دستوری زمینه ایجاد رانت و فساد در بازار را فراهم می کند، به طوریکه تعیین ارز 4200 تومانی برای کالاها باعث ایجاد ناهماهنگی در بازار شده است.

اکبریان گفت: این در حالی است که ما در کشورمان بورس کالا داریم که مسوولان کارکرد این بورس را در طول سال های گذشته مشاهده کرده و همواره از آن به عنوان بازاری شفاف، قانونمند و قابل رصد یاد کرده اند؛ به این ترتیب لزومی برای قیمت گذاری دستوری و اجبار برای ارزان فروشی تولیدکننده با وجود بورس کالا نیست و باید قیمت کالاها و مواد اولیه در بورس به صورت شفاف و منطقی کشف شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنابراین تاکید می شود که عرضه کالاها خارج از بورس اصلا جایز نیست و قیمت گذاری دستوری جوابگو نبوده و باعث‌ رانت می شود، پس باید از ظرفیت های بورس کالا در کشف واقعی قیمت ها در بهبود وضعیت کشور استفاده کرد.

انتشار 2000 میلیارد ریال اوراق سلف موازی تیرآهن در بورس کالا

در هفته گذشته مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن 14 شرکت ذوب آهن اصفهان به ارزش 2000 میلیارد ریال از در روز 29 مرداد ماه در بورس کالای ایران آغاز شد.

براین اساس عرضه اولیه اوراق سلف موازی تیرآهن 14 شرکت ذوب آهن اصفهان ، 97 در نماد «عذوب 3» به تعداد 817هزار و 694 قرارداد و با قیمت 2میلیون و 445هزار و 900 ریال در هر قرارداد صد کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید طی دو روز و به منظور تامین سرمایه در گردش ذوب آهن اصفهان منتشر شد و در نهایت در پایان معاملات 29 مرداد ماه بیش از 1427 میلیارد ریال از این اوراق توسط خریداران معامله شد به این ترتیب بیش از 583 هزار و 590 ورقه از این اوراق به فروش رسید.

معاملات ثانویه اوراق سلف موازی تیرآهن که به منظور تامین سرمایه در گردش ذوب آهن اصفهان منتشر شده است، از تاریخ سوم شهریورماه 97 تا 29مردادماه سال 98 ادامه خواهد داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgu79w.ak9zy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین