تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۲
جالب است ۰
طی معاملات هفته گذشته فرابورس رخ داد؛

«آیفکس» در جا زد

معاملات فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت وضعیت نسبتا متعادلی را تجربه کرد. شاخص این بازار در عین فشار عرضه در صنایع کالامحور و صادراتی تقریبا بدون تغییر ماند. افت نسبی بهای سهام گروه‌های بزرگ، توام با حرکت بخشی از نقدینگی به سمت صنایع کوچک‌تر بازار و رشد قیمت سهام مهجور بازار، برآیند صفر شاخص کل را رقم زد.
«آیفکس» در جا زد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به‌طوری که نماگر کل فرابورس ایران در آخرین روز کاری هفته اخیر در سطح 1500 واحد باقی ماند. اما اتفاق تازه در فرابورس، رسیدن نرخ سود موثر اوراق خزانه به کانال 30 درصدی بود. جذابیت اوراق بدهی به‌عنوان یکی از رقبای اصلی سهام با توجه ابعاد ریسک آن می‌تواند تقاضای سهام را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

سهام فرابورسی در انتظار تغییر
یکی از موانع رشد شاخص در هفته گذشته وجود ابهامات در نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پایه در چارچوب بسته جدید ارزی بود. پس از اعلام سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر شناورسازی ارز صادرکنندگان غیرنفتی، انتظار می‌رفت تقاضای سهام مرتبط با ارز و بازارهای صادراتی افزایش یابد. اما عدم تمهید و مقدمه‌چینی لازم برای اجرای این بسته سیاستی، دوگانگی‌هایی را در حوزه فروش ارز و قیمت پایه عرضه محصولات در بورس کالا به وجود آورد. ضمن اینکه ابهام در نحوه نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صنعت فرابورس بر شدت ابهامات افزود تا دادوستدهای سهام گروه‌های مرتبط بر مدار گمانه‌زنی‌ها و گاه شایعات انجام شود. حال، فعالان سهام منتظر رفع نقایص سیاست‌های تازه و تعیین تکلیف قیمت‌ها برای اتخاذ راهبرد مناسب در چارچوب جدید هستند.

بازار اول و دوم زیر ذره‌بین
پیامد مستقیم ابهامات بسته ارزی، رکود معاملات سهام فرابورس در هفته گذشته بود. در حالی که متوسط ارزش معاملات خرد بازارهای اول و دوم در هفته منتهی به 17 مرداد به 155 میلیارد تومان رسیده بود، این رقم هفته قبل به سطح 100 میلیارد تومان کاهش یافت. افت 35 درصدی جریان نقدینگی در بازارهای یادشده عمدتا تحت تاثیر اقدامات سیاست‌گذار و تا حدودی تلاطم‌های بازار جهانی بود.  اما در حالی که سهام چند صنعت بزرگ بازار تحت تاثیر فضای بیرون بازار، فشار عرضه را تجربه کرد، اتفاقات مثبتی درون چند صنعت خاص رخ داد که توانست تقاضا در این گروه‌ها را تقویت کند. تعدیل مثبت سود در نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذی پارس، شناسایی درآمد توسط گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و همچنین افشای اطلاعات مثبت در گروه حمل‌ونقل‌ از رویدادهای جالب‌توجه این هفته در فرابورس بود.  به این ترتیب، با افت ارزش سهام بزرگان، توجه معامله‌گران به سمت این گروه‌ها جلب شد و در نتیجه انتقال بخشی از نقدینگی در بازار، شاهد رشد قیمت سهام صنایع کوچک‌تر بودیم. در مجموع، شاخص 13 گروه فرابورسی در افق هفتگی افزایش یافت. در این میان، صنعت هتل و رستوران فرابورس با تک‌نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی ضمن رشد 5/ 15 درصد بهای سهم، جایگاه نخست جدول بیشترین رشد شاخص صنایع را در مقیاس هفتگی کسب کرد.  گروه استخراج زغال‌سنگ با رشد 12 درصدی نماگر در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت. گروه اطلاعات و ارتباطات نیز متوسط بازدهی 10 درصدی را نصیب سهامداران کرد و در جایگاه بعدی نشست.

جالب توجه است که در بین گروه‌های کالایی، ارزش سهام پالایشی‌های فرابورسی نیز به‌طور متوسط رشد بیش از 6‌درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده است.  در نقطه مقابل، عنوان بیشترین افت شاخص در هفته اخیر به گروه خودرو و قطعات فرابورس تعلق گرفت. ضعف تقاضای تکنیکال و افزایش نرخ ارز توام با شروع دور نخست تحریم‌ها فشار فروش را در گروه خودرو بیشتر و زمینه را برای تنزل حدود 5 درصدی شاخص این گروه در هفته گذشته فراهم کرد. ارزش سهام سیمانی‌های فرابورس هم در این هفته به‌طور متوسط 4 درصد کاهش یافت تا عنوان دومین صنعت زیان‌ده فرابورس به این گروه اختصاص یابد.  همزمان، سهام گروه فلزات که بیش از 38 درصد از ارزش معاملات خرد بازارهای اول و دوم را به نام خود ثبت کردند، با افت 3/ 1 درصدی شاخص مواجه شدند. بر خلاف رشد ارزش سهام فولادسازان فرابورسی، نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت این گروه تحت تاثیر ابهام در قیمت‌گذاری محصولات فلزی، زیر فشار عرضه قرار گرفت و ضمن افت هفتگی بهای سهم، شاخص این گروه را تنزل داد.  از طرف دیگر، بخش عمده نقدینگی نیز مطابق معمول در 3 گروه کالامحور فرابورس گردش داشت. به بیان دقیق‌تر، حدود سه‌چهارم ارزش معاملات هفته گذشته به ترتیب در صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی به گردش درآمد. ضمن اینکه گروه هتل و رستوران نیز با اختصاص بیش از 9 درصد از نقدینگی بازار در رتبه چهارم فهرست صنایع قرار گرفت.

رکورد بازدهی در بازار بدهی
توام با ضعف معاملاتی در سهام فرابورسی، بازار بدهی ضمن رونق معاملاتی، رکورد تازه‌ای به لحاظ بازدهی به ثبت رساند. روند رو به رشد نرخ بازده اوراق خزانه در هفته گذشته نیز ادامه یافت؛ به‌طوری که متوسط نرخ سود در این بازار از مرز 30 درصد گذشت. افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات و فشار عرضه در بازار بدهی طی هفته‌های گذشته از رخدادهای بدیع این بازار به شمار می‌رود. به بیان آماری، میانگین ارزش معاملات اوراق خزانه در دو هفته اخیر به رقم تقریبی 160 میلیارد تومان رسیده است. در حالی که میانگین این رقم از ابتدای سال، عدد 75 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcayanu.49n0w15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین