تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۷
جالب است ۰
شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای معاملات روز گذشته به واسطه افزایش قیمت‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. در مجموع این نماگر روند افزایشی خود را حفظ کرد و در پایان معاملات رشد بیش از ۱۸ واحدی را به ثبت رساند. با توقف «آیفکس» در سطح ۱۵۰۱ واحدی بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال تا‌کنون به حدود ۳۷ درصد رسید که بازدهی نسبتا قابل قبولی به شمار می‌رود.
رشد ۲/ ۱ درصدی «آیفکس»
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،دیروز نزدیک به 622 میلیون سهم به ارزش 1342 میلیارد تومان در فرابورس دست به دست شد. ارزش چشمگیر معاملات اوراق اسناد خزانه و نیز پذیره‌نویسی صکوک اجاره سهام بازار اوراق با درآمد ثابت برای تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی، عامل اصلی افزایش چشمگیر مجموع ارزش معاملات دیروز فرابورس بود.

رصد معاملات بازار اول و دوم
دیروز در بازار اول و دوم، بالغ بر 482 میلیون سهم به ارزشی بیش از 139 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. صنعت فرآورده‎‌های نفتی با افزایش نزدیک به 5 درصدی شاخص، بیشترین رشد روزانه را در میان صنایع دیگر تجربه کرد. عمده سهام زیرمجموعه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با اقبال سهامداران مواجه شدند.بیش از 70 درصد ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز در این دو صنعت به گردش درآمد. در صدر نمادهای پربیننده دیروز فرابورس سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت.این نماد در ابتدای ساعات معاملات در روندی نزولی حرکت می‌کرد، اما در نهایت بدون نوسان قیمتی معاملات خود را به پایان رساند. از دیگر نمادهای پربیننده، می‌توان به پتروشیمی غدیر و پتروشیمی زاگرس اشاره کرد که روند صعودی بهای خود را تجربه کردند.

در جایگاه اول جدول نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل فرابورس، پتروشیمی زاگرس قرار داشت که با نزدیک به 8 واحد «آیفکس» را ارتقا داد. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در رشد شاخص مؤثر شناخته شد. در مقابل پتروشیمی مارون، از رشد بیشتر این نماگر جلوگیری کرد. در صدر نمادهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی قرار گرفتند. غالب نمادهای این گروه با رشد قیمتی مواجه شدند. بیشترین تقاضا برای سهام این دو بازار به نماد معاملاتی نفت پاسارگاد اختصاص یافت. پس از پایان معاملات بیش از 2 میلیارد تومان در صف خرید این سهام به انتظار نشست. از طرفی بیشترین عرضه سهام در بازار اول و دوم به گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی معطوف شد. در پایان داد وستد «سمگا» همچنان بیش از 100 میلیون تومان در صف فروش این نماد قرار داشت. در جدول نمادها با بیشترین حجم معامله، سهامی ذوب آهن اصفهان صدرنشین شد. در جایگاه دوم گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی قرار گرفت و جایگاه سوم به نام پتروشیمی غدیر ثبت شد.

بررسی معاملات بازیگران فرابورس
طی معاملات روز گذشته سهامداران حقیقی بالاترین اولویت خود را به گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اختصاص دادند. خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد بیش از 10 میلیارد تومان بود. از دیگر ترجیحات این دسته از معامله‌گران سهامی ذوب آهن اصفهان و شرکت آهن و فولاد ارفع بودند. در مقابل پتروشیمی زاگرس در مرکز توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت. پتروشیمی غدیر و فولاد هرمزگان جنوب در این رتبه‌بندی جایگاه دوم و سوم را به نام خود ثبت کردند. در مجموع در پایان داد وستد فرابورس ایران نزدیک به 11 میلیارد تومان از سبد معامله‌گران عمده به نفع سهامداران خرد خارج شد.

رکورد شکنی پذیره‌نویسی اوراق اجاره
دیروز بالغ بر 12 میلیون برگه در بازار اوراق با درآمد ثابت با ارزشی بیش از 1134 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. قسمت عمده این نقدینگی در داد‌و‌ستدهای اوراق منتشره از سوی سازمان تامین اجتماعی به گردش درآمد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی پیش‌تر در تاریخ 22 و 26 اسفندماه سال 1396، به ترتیب دو مرحله صکوک اجاره سهام را با هدف تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی به ارزش مجموع 3 هزار میلیارد تومان از طریق بازار ابزارهای نوین مالی پذیره‌نویسی کرده بود که با احتساب پذیره‌نویسی سری سوم این اوراق که از دیروز در بازار فرابورس ایران صورت گرفت، در مجموع مبلغ نزدیک به 4‌هزار میلیارد‌تومان صکوک اجاره سهام از طریق بازار فرابورس به فروش خواهد رسید که بیشترین مبلغ پذیره‌نویسی این اوراق در بازار سرمایه تا‌کنون محسوب می‌شود. ارزش معاملات اوراق  مزبور 850 میلیارد تومان بود، مبلغ کل اوراق پذیره‌نویسی 1200‌میلیارد تومان است.این موضوع نشان می‌دهد در روز ابتدایی این پذیره‌نویسی استقبال مناسبی از این اوراق شده است. داد‌وستد این اوراق تا روز شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.از طرفی ارزش معاملات دیروز اوراق خزانه اسلامی نیز نسبت به روز دوشنبه با افزایش 100 میلیارد تومانی مواجه شد. نرخ سود موثر این اوراق به سطح 2/ 30 درصدی ارتقا پیدا کرد. امری که حاکی از افت قیمت غالب نمادهای فعال در این بازار است.در ادامه عرضه 14 مرحله از اسناد خزانه متعلق به سازمان تامین‌اجتماعی به دلیل تعیین محدودیت حجمی به امروز موکول شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgtu9x.ak9uu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین