تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
جالب است ۰
چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خط آهن سریع السیر هم اکنون بدون توجه به تحریم های یک جانبه آمریکا ، در دو زمینه احداث خط آهن در داخل ایران و همچنین احداث خط آهن چین - ایران به طول هشت هزار و ۳۰۰ کیلومتر با تهران همکاری دارد.
همکاری های ریلی چین و ایران، بی توجه به تحریم ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اتصال خط آهن چین به ایران یکی از بخش های پروژه بزرگ 900 میلیارد دلاری «جاده ابریشم جدید» چین بود که از سال 2013 میلادی آغاز شد و بهار امسال به بهره برداری رسید.

محور اصلی «جاده ابریشم جدید» چین که به عنوان 'یک کمربند، یک جاده' (One Belt, One Road) شهرت یافته است مجموعه‌ای از خط آهن است که چین را به کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله ایران متصل می کند.
به دنبال افتتاح خط آهن چین ایران، قطارهای تجاری چین از بایانور در شمال چین مسیر هشت و هزار و 352 کیلومتری را 15 روزه طی می‌کنند و به تهران می‌رسند به این ترتیب زمان ضروری برای رسیدن کالا از چین به ایران، به نسبت حمل کالا از طریق دریا، دستکم 20 روز کاهش می‌یابد.
اما جدا از همکاری ریلی ایران و چین در قالب 'راه ابریشم جدید'، در حال حاضر نیز دو کشور در ساخت چندین خط آهن در داخل ایران با یکدیگر همکاری می کنند چینی ها تجربه زیادی در ساخت راه آهن در جهان دارند این کشور اکنون با 22 هزار کیلومتر خط ریلی برای قطارهای تندرو به دارنده وسیعترین و طویل ترین شبکه ریلی پرسرعت در سراسر دنیا تبدیل شده است.
این آمار در واقع ثابت می کند که اگر تمام خطوط ریلی پرسرعت دنیا در کنار هم ارزیابی شود باز هم شبکه راه آهن تندرو چین از آن طویل تر است.
چین در مجموع دارای 124 هزار کیلومتر خط ریلی است که شبکه پرسرعت آن به 22 هزار کیلومتر می رسد و تاکنون هفت میلیارد سفر از طریق آن انجام شده است.
چین همچنین در ساخت تجهیزات ریلی شامل وسایل مربوط به کنترل قطارها، تولید قطعات، امنیت ترابری و فناوری ساخت و راه اندازی ترن های پرسرعت پیشرو کشورهای دیگر جهان است.
وزارت راه آهن چین پیش بینی کرده است که طول خطوط سریع ریلی این کشور تا سال 2025 میلادی به 38 هزار کیلومتر و تا سال 2030 میلادی به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید.
در عین حال چین موفق به ساخت قطاری تندرو از نسل جدید ترن ها شده است که به گفته مسئولان راه آهن این کشور با سرعتی معادل 400 کیلومتر در ساعت حرکت می کند.
این کشور در ساخت قطارهای تندرو در جهان سریعترین رشد را دارد و در سال های اخیر موفق شده است در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان فراوانی برای این فناوری داشته باشد.
ساخت خط آهن شیراز - مشهد از جمله پروژه هایی است که چینی ها با 700 میلیون دلار قرارداد ساخت آن را از اواخر سال گذشته آغاز کرده اند.
راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان از دیگر پروژه هایی است که با مشارکت چینی ها در حال اجرا است.
سرعت زیرسازی این خط آهن که با مشارکت شرکت 'سی آر آر سی' چین در حال اجراست.
بر مبنای 350 کیلومتر در ساعت و بهره برداری 300 کیلومتر طراحی شده است ارزش قرارداد ساخت این خط آهن 1.7 میلیارد دلار است که 1.5 میلیارد دلار توسط اگزیم بانک چین و 200 میلیون دلار هم توسط ایران تامین می‌شود.
در حال حاضر چندین شرکت خط آهن چینی در حال بررسی قراردادهای خود با ایران برای مشارکت در طرح های مختلف راه اهن هستند.
مدیر فروش شرکت ملی راه اهن و صنایع لوکوموتیوسازی چین (crrc) در مورد همکاری های دو کشور در حوزه راه آهن معتقد است تحریم‌های آمریکا در مورد ایران نمی تواند مشکلی بر سر راه همکاری‌های دوجانبه ایجاد کند چون محصولات این شرکت در داخل چین تولید می‌شوند.
«پو لینگ» با اشاره به اینکه شرکتش علاقه‌مند به همکاری با ایران است اظهار امیدواری کرد همکاری دو کشور در زمینه توسعه فعالیت های حوزه راه آهن و ریل سازی توسعه یابد.
شرکت CRRC یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار حمل‌ونقل ریلی جهان محسوب می‌شود و با توجه به قدمت 100 ساله این شرکت که از ادغام شرکت‌هایCNR و CSR تشکیل شده است، سهم بزرگی در بازار ریلی جهان دارد و کشورهای آرژانتین، استرالیا، کنیا، عربستان، تایلند و برخی کشورهای اروپایی مشتریان محصولات این شرکت محسوب می‌شوند.
روابط اقتصادی ایران و چین بعد از خروج آمریکا از برجام نه تنها کاهش نیافته است بلکه حتی در مواردی نیز افزایش یافته است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
در شش ماه اول سال جاری حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران به 17 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزایش داشته است.
آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgyu9x.ak93w4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما