تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۰
جالب است ۰
بورس تهران معاملات هفته گذشته را با کسب بازده متوسط ۱/ ۶‌درصدی به پایان برد.
بازی نامتقارن بورس‌بازان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، رشد شتابنده قیمت سهام که به دنبال خبر انتقال ارزهای صادرکنندگان غیرنفتی به بازار دوم آغاز شد تا نیمه نخست هفته قبل ادامه یافت و بازدهی خیره‌کننده بالای 20 تا 50 درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورد. اشتیاق سرمایه‌گذاران خرد برای خرید سهام در این دوره پررونق، منجر به ثبت رکوردهای تازه برای شاخص کل سهام، ارزش معاملات و میزان تغییر مالکیت شد؛ به‌طوری که معامله‌گران حقیقی بازار به‌رغم فشار فروش در دو روز انتهایی هفته گذشته، حدود 390 میلیارد تومان سهم را در مقیاس هفتگی به پرتفوی خود افزودند. به‌طور کلی، دادوستدهای این هفته در دو نیمه نامتقارن رقم خورد که نیمه نخست توام با مشارکت بیشتر فعالان حقیقی در خرید بود و در نیمه دوم برعکس، فعالان حقوقی به حمایت از سهام خود پرداختند و در نتیجه جریان جابه‌جایی‌های سهام تغییر یافت.

تقاضای محتاطانه حقیقی‌ها

تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در معاملات روز شنبه گذشته حاکی از خالص خرید بیشتر حقیقی‌هاست. خرید قابل توجه سهامداران خرد در نماد شرکت پتروشیمی شازند و همچنین تمایل سهامداران عمده به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان از جمله اتفاقات مهم این روز بود. در عین حال، شاخص کل سهام در این روز همزمان با موج شناسایی سود در بیشتر نمادها شتاب روزهای ماقبل را نداشت. بنابراین، تغییر مالکیت‌ها با حجم کمتری نسبت به روزهای قبل صورت گرفت، اما همچنان جابه‌جایی کل به نام معامله‌گران خرد به ثبت رسید. به لحاظ آماری، برآیند خرید و فروش‌ها در این روز به تغییر مالکیت بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون تومانی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی‌ها بود.

در صدر این جابه‌جایی‌ها، تغییر مالکیت سهام پتروشیمی شازند قرار داشت. در این روز «شاراک» رفتاری متفاوت را از سوی بازیگران بازار تجربه کرد. با وجود اینکه دو سهامدار حقوقی این شرکت اقدام به عرضه قابل‌توجه سهام خود کردند، اما سهامداران خرد نیز بیشترین تقاضا را در این نماد رقم زدند. برآیند این عرضه و تقاضا به ثبت خالص خرید 19 میلیارد تومانی در کارنامه حقیقی‌های «شاراک» منتهی شد. این در حالی است که 7 میلیون سهم «شاراک» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و 5 میلیون سهم دیگر نیز توسط شرکت سهامی بیمه ایران به فروش رفت.

در مقابل، بیشترین خالص خرید سهامداران عمده معطوف به جمع آوری سهام فولاد مبارکه بود. در حالی که نماد «فولاد» طی دادوستدهای روز شنبه تحت فشار فروش قرار داشت، سهامداران عمده با خریدهای پرحجم خود سعی در ایجاد تعادل در این نماد داشتند. در نهایت حدود 11 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابه‌جا‌ شد.

به این ترتیب صنعت فلزات اساسی، بیشترین تغییر مالکیت را در مسیر پرتفوی سهامداران عمده تجربه کرد. این جابه‌جا‌یی با خالص خریدی در حدود 20 میلیارد تومان از سوی معامله‌گران حقوقی همراه بود. از سوی دیگر، بیشترین اقبال فعالان حقیقی در معاملات شنبه گذشته به‌ترتیب به سهام صنایع پتروشیمی، سرمایه‌گذاری‌ها و تامین‌کنندگان برق و گاز و یوتیلیتی بود.
اشتیاق برای سهام در آستانه رونمایی از بسته ارزی

اما پس از موج نخست شناسایی سود در دادوستدهای روز شنبه، در معاملات یکشنبه شاهد هجوم نقدینگی به بازار و حضور پررنگ معامله‌گران حقیقی در سمت خرید سهام بودیم. امید و انتظار برای رونمایی از بسته جدید ارزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی در یکشنبه‌شب، مجددا موج سنگینی از تقاضا را در بازار به وجود آورد که بخش عمده منابع آن متعلق به سهامداران خرد بازار بود. در این روز بیش از 126 میلیارد تومان سهم از پرتفوی مالکان عمده به سبد سهام سهامداران حقیقی انتقال یافت.

در معاملات روز یکشنبه سهام شرکت‌های صادرات‌محور با استقبال گسترده معامله‌گران مواجه شد و اغلب آنها صف‌های طولانی خرید را تجربه کردند. جذابیت صنایع ارزآور فلزات اساسی و پتروشیمی توجه معامله‌گران خرد بازار را جلب کرد؛ به‌طوری‌که این دسته از سهامداران حدود 70 میلیارد تومان از سهام این دو گروه را به پرتفوی خود افزودند. در صدر تغییر مالکیت‌های این روز سهام گروه فلزات اساسی قرار داشتند. بیش از 38 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌های این صنعت به سبد سهامداران خرد منتقل شد. فعالان خرد بازار بیشترین خالص خرد خود را در این روز در سهام فولاد مبارکه اصفهان صورت دادند. به‌طوری‌که تغییر مالکیت 23 میلیارد تومانی در «فولاد» به نام سهامداران حقیقی ثبت شد. از نکات جالب توجه در این روز، عرضه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان سهامدار عمده «فولاد» بود که در روزهای بعد، محل سوال و ابهام برخی از فعالان حقیقی بازار قرار گرفت. سهام ملی مس ایران نیز با خالص خرید بیش از 11میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد، از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.

در همین روز سهامداران حقیقی حضور پررنگی در معاملات گروه شیمیایی داشتند؛ به‌طوری‌که بیش از 34 میلیارد تومان از سهام صنعت پتروشیمی طی دادوستدهای روز یکشنبه به پرتفوی حقیقی‌ها جابه‌جا شد. البته در این گروه هر دو جبهه بازیگران به خرید پرداختند. سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی شازند در مرکز خریدهای معامله‌گران حقیقی قرار داشت. ضمن اینکه بیشترین خالص خرید سهامداران عمده در معاملات این روز در نماد پتروشیمی پارس رقم خورد.
تقاضای انبوه در روز تاریخی بورس

معاملات روز دوشنبه گذشته در حالی آغاز شد که پس از 9 روز انتظار، خبر «پمپاژ دلارهای غیرنفتی به بازار دوم» از سوی رئیس کل بانک مرکزی تایید شد. تایید این خبر شرایطی را فراهم کرد تا سهامداران با اطمینان بیشتری در خرید سهام مشارکت کنند و رشد شتابنده شاخص کل را برای نهمین روز پیاپی تداوم بخشند. در این روز توام با جهش 9/ 3 درصدی شاخص سهام، ارزش معاملات نیز رقم تاریخی یک‌هزار میلیارد و 370 میلیون تومان را به ثبت رساند که در طول تاریخ فعالیت بورس بی‌سابقه بود. البته رکوردشکنی‌ها به شاخص کل و ارزش معاملات محدود نشد، بلکه اشتیاق سهامداران حقیقی برای خرید سهام به تغییر مالکیت 470 میلیارد تومانی به نفع این معامله‌گران انجامید.

چنان‌که انتظار می‌رفت سهام شرکت‌های صادرکننده و مرتبط با ارز بازار در این روز با استقبال چشمگیر فعالان سهام همراه شدند. سهامداران حقیقی تنها در گروه پتروشیمی بیش از 180 میلیارد تومان سهم به دارایی خود افزودند که در نوع خود جالب توجه است. گروه فلزات نیز یکی دیگر از مقاصد جذاب نقدینگی سهامداران خرد بازار در این روز بود. علاوه بر این، سهام پتروشیمی پارس در صدر خریدهای سهامداران خرد بود که با جابه‌جایی‌ بیش از 98 میلیارد تومانی همراه شد. «فارس» و «شپدیس» نیز از دیگر نمادهای پتروشیمی مورد توجه حقیقی‌ها در این روز بود که به ترتیب با جابه‌جایی‌ 26 میلیارد تومانی و 22 میلیارد تومانی همراه شد. در بین فلزکاران، نماد «فولاد» نیز در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقیقی قرار داشت که با خالص خرید بیش از 65 میلیارد تومانی همراه شد.

حضور پررنگ سهامداران در معاملات و تداوم صف‌های خرید موجب شد تا برخی از سهامداران درصدی سهام پرتقاضای بازار، اقدام به عرضه سهام خود به منظور شناورسازی معاملات کنند. البته این موضوع-عرضه سهام از سوی چندین فعال حقوقی- چندان به مذاق برخی از فعالان حقیقی بازار خوش نیامد و حرف و حدیث‌هایی در مورد مساله‌دار بودن عرضه سهامداران عمده را به دنبال داشت و به شایعاتی در این باره دامن زد.

به‌طور مشخص، در دادوستدهای روز دوشنبه عرضه سهام از سوی سهامداران درصدی شرکت‌های پرتقاضای گروه فلزات اساسی و پتروشیمی ثبت شد که در بین آنها فروش‌های شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا جالب توجه بود. به‌طوری‌که این حقوقی در 7 نماد مطرح بازار اقدام به فروش‌های سنگین کرد که از جمله آن عرضه 61 میلیون سهمی فولاد مبارکه اصفهان و فروش 13 میلیون و 600 هزار سهمی در نماد فولاد خوزستان بود. ضمن اینکه گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «فولاد» عطش تقاضا در این سهم را اجابت کرد و 80 میلیون سهم خود از «فولاد» را به فروش رساند.

در ادامه عرضه‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا، فروش 110 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر قرار داشت. فروش 37 میلیون سهم ملی مس ایران، 20میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان و 5/ 7 میلیون سهم پتروشیمی پردیس نیز از دیگر عرضه‌های شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا در بازار امروز بود. افزون بر این نماد «فملی» عرضه‌های دیگری از سوی سهامدار عمده داشت که این روند با فروش 5میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات همراه شد.

این میزان عرضه در حالی صورت گرفت که صف‌های خرید طویلی برای سهام مزبور رقم خورده بود و تعلل و عدم عرضه می‌توانست از جذابیت سهام مورد اقبال بازار بکاهد. با این حال، حجم عرضه‌ها در این روز بهانه‌ای شد تا برخی از فعالان بازار بدون توجه به آثار مثبت این اتفاق به انتقاد از این روند بپردازند و آن را سیگنالی منفی در راستای پایان روند صعودی قیمت‌ها بدانند. این دسته از فعالان بازار نقدکردن سهام از سوی سهامداران عمد ه را به منزله تبانی برای پایان‌دادن به رشد شاخص تلقی کردند و در نتیجه با ایجاد فضای منفی زمینه را برای فشار فروش در روزهای بعد مهیا کردند.
فشار فروش و حمایت حقوقی‌ها

پس از رسیدن شاخص به اوج تاریخی و ثبت رکورد بی‌سابقه برای ارزش معاملات خرد و تغییر قابل‌توجه مالکیت سهام در معاملات روز دوشنبه، فشار فروش در دو روز انتهایی هفته قبل افزایش یافت. شناسایی سود پس از کسب بازده 30 تا 50 درصدی، در کنار پخش برخی شایعات درخصوص فروش سهامداران درصدی و همچنین ابهام در نحوه نرخ‌گذاری خوراک شرکت‌های پتروپالایشی و سرنوشت نامعلوم قیمت محصولات صنعت فلزات در بورس کالا از بهانه‌های اصلی افزایش عرضه در بازار بودند.

بیشتر فروشندگان در دو روز پایانی هفته گذشته از جنس سهامدار حقیقی بودند. طبیعی بود که این دسته از سهامداران با کسب سود قابل قبول ظرف 8 روز کاری به عرضه سهام خود و حفظ سود به دست‌آمده اقدام کنند. موضوعی که در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه به تغییر مالکیت سهام به نام فعالان عمده بازار انجامید. سهامداران حقوقی بازار در روز شنبه بیش از 131 میلیارد تومان سهم به پرتفوی خود افزودند که بخش اصلی آن به سهام گروه فلزات اساسی، معدنی‌ها، پالایشی و پتروشیمی‌ها تعلق داشت.

تشدید فشار فروش از سوی مالکان حقیقی باعث شد تا سهامداران عمده به منظور کاهش بار هیجانی معاملات و جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌ها از سهام مزبور حمایت کنند. بنابراین ناگزیر از خرید حجم انبوهی از سهام از دست فروشندگان حقیقی شدند که تا روز قبل در صف طولانی خرید بودند. بنابراین شاخص کل توانست به‌رغم فشار سنگین عرضه و با حمایت فعالان حقوقی 256 واحد رشد کند. اما این الگو در معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و موجب ثبت خالص خرید بیش از 77 میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده بازار شد. با این حال، این حجم از خرید مانع از ریزش 5/ 1 درصدی شاخص کل در آخرین روز هفته قبل نشد.



https://sarmayegozarionline.ir/vdciqqar.t1aq32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما