تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹
جالب است ۰
در نخستین روز معاملاتی هفته جاری رخ داد؛

عقب‌نشینی یک پله‌ای شاخص فرابورس

معاملات فرابورس ایران در اولین روز کاری از هفته جاری با افت ۴/ ۹ واحدی شاخص کل (معادل ۷/ ۰ درصد) به پایان رسید تا نماگر این بازار در پایان معاملات درسطح ۱۴۱۹ واحدی قرار گیرد. سه نماد «مارون»، «میدکو» و «ذوب» دیروز در صدر نمادهای اثر گذار بر افت آیفکس قرار داشتند. پس از جهش قیمت نمادهای مزبور طی هفته گذشته دیروز فعالان فرابورس شاهد عقب‌نشینی سهامداران از نمادهای مزبور بود.
عقب‌نشینی یک پله‌ای شاخص فرابورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، امری که می‌توان آن را فرصت شناسایی سود و همچنین دستورالعمل اخیر وزارت صمت در مورد شرکت‌های فولادی نسبت داد. عقب‌نشینی سهامداران در معاملات گروه فلزات اساسی بورس و فرابورس دیروز غالب سهام زیر‌مجموعه را با افت محسوس قیمت مواجه کرد.

در ادامه معاملات روز چهارشنبه، دستورالعمل اخیر وزارت صمت در راستای تنظیم بازار محصولات فولادی که بر اساس آن فولادسازان ملزم به عرضه محصولات خود به نرخ ارز دولتی هستند، همچنان فشار را بر سهام گروه فلزات اساسی حفظ کرده است. هر‌چند این دستورالعمل فعلا در مورد شرکت‌های فولادی صادر شده است با این حال دیگر هم‌گروهی‌های این شرکت‌ها از نگرانی در مورد وضع چنین دستورالعمل‌هایی مصون نمانده‌اند.این موضوع دیروز غالب نمادهای فعال در گروه فلزات اساسی را با افت محسوس قیمت مواجه کرد.در این میان کارشناسان معتقدند آزادسازی نرخ دلار می‌تواند بار دیگر ورق معاملات صنعت مزبور را برگرداند.باید دید در بسته ارزی جدید که بنا به شنیده‌ها امروز یا فردا ارائه می‌شود، چه تصمیماتی برای شرکت‌های مزبور گرفته شده است.

   رصد بازار اول و دوم
دیروز در اولین روز کاری از هفته جاری، سهامداران شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از 735 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 511 میلیارد تومان در مجموع بازار‌های فرابورس بودند که از این میزان حدود 75 درصد از حجم و بیش از 30 درصد از ارزش کل معاملات به بازار اول و دوم اختصاص داشت.در بازار اول فرابورس بیش از 259 میلیون سهم به ارزش حدود 68 میلیارد تومان معامله شد. بازار دوم نیز میزبان نقل‌و‌انتقال بیش از 294 میلیون سهم به ارزش حدود 90 میلیارد تومان بود. نماد «شغدیر» در بازار اول و نماد «ذوب» در بازار دوم بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. همچنین نماد‌های «شراز» و «کوثر» با نزدیک به 5 درصد رشد شاهد بیشترین افزایش قیمت و نماد‌های «ذوب»، «زاگرس» و «شغدیر» پر‌بیننده‌ترین آنها بودند.در ادامه معاملات سهام در فرابورس ایران، بازار پایه به استقبال معامله بیش از 160 میلیون سهم به ارزش 25 میلیارد تومان رفت.

صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت‌های پالایش نفت شیراز، بیمه کوثر، قند شیروان قوچان و بجنورد و مبین وان کیش بود. در مقابل نماد شرکت‌های بانک دی، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، توکا رنگ فولاد سپاهان، شیشه همدان، آلومراد و بهمن لیزینگ با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. پالایش نقت شیراز دیروز با تقاضای قابل توجه سهامداران مواجه شد و با صف خرید به کار خود پایان داد. معاملات پتروشیمی زاگرس نیز با صف خرید بیش از 6/ 2 میلیارد تومانی به پایان رسید.

   چه خبر از دیگر تابلو‌ها
معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دیروز با جا‌به‌جایی نزدیک به 4 میلیون ورقه به ارزش حدود 294 میلیارد تومان پیگیری شد یک میلیون و 840 هزار ورقه به ارزش بیش از 131 میلیارد تومان در بازار اسناد خزانه اسلامی معامله شد.این دادوستدها به صدر‌نشینی «اخزا610» به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در مجموع بازار اوراق با درآمد ثابت انجامید.طی معاملات این روز غالب «اخزا»‌ها با افت قیمت به کار خود پایان دادند.این امر نرخ سود موثر این اوراق را با 8/ 0 واحد درصدی به 3/ 29 درصد رساند.  بیش از 13 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 25 میلیارد تومان نیز ماحصل معاملات روز گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) بود که نماد «اعتماد» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت.نگاهی به آمار معاملات در تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد، بیش از 95 هزار ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 3/ 6 میلیارد تومان در این تابلو معامله شد. تسه تیر 97 با حجم معاملاتی به میزان افزون بر 42 هزار ورقه به ارزش بیش از 8/ 2 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در تابلوی معاملات امتیاز مسکن به خود اختصاص داد.مدت اعتبار تسه مرداد‌ماه 95 در نماد معاملاتی «تسه95051» جهت نقل و انتقال در تاریخ 15/ 05/ 1397 به اتمام می‌رسد و این نماد معاملاتی در پایان معاملات روز دوشنبه متوقف خواهد شد. غالب «تسه»‌ها دیروز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfmvd0.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما