تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با افت ۱۷۲ واحدی شاخص کل مواجه شد. این امر در شرایطی رخ داد که تشدید تنش‌های سیاسی بار دیگر بهای ارز و سکه را با رشد قابل توجهی همراه کرد.
افت شاخص سهام در روز بازگشت نمادها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در این شرایط اما بازار سرمایه تحت تاثیر افزایش ریسک سیاسی تن به کاهش شاخص کل داد. امری که بازگشایی نمادهای متوقف نیز نتوانست آن را ترمیم کند. سرانجام شاخص کل با افت16/ 0 درصدی به رقم 108هزار و 659واحد رسید. کارشناسان بازار سهام تردید در مورد مسائل سیاسی و انتظار برای شفاف شدن وضعیت سیاسی را مهم‌ترین موضوع پیش روی بازار ارزیابی می‌کنند.

از دیدگاه این کارشناسان بازار سهام می‌تواند در صورت آرامش در بازارهای موازی مجدد در روزهای آینده مورد توجه قرار گیرد.  در بازار دیروز شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش 155 واحدی عدد 18 هزار و 282 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز نزدیک به 30نماد بازگشایی شدند، اکثر این نمادها بعد از برگزاری مجمع به گردونه معاملات بازگشتند. در بین این نمادهای فولادمبارکه، پتروشیمی پارس، ایران خودرو و بانک پارسیان حضور داشتند. دیروز پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اسفند یکم(مسوولیت محدود) در نماد (صایپا104) به منظور تامین سرمایه در گردش جهت کاهش هزینه‌های زنجیره تامین گروه سایپا انجام شد. این اوراق با نام، قابل معامله در بورس، چهار ساله با نرخ سود 18 درصد است. مبلغ کل اوراق منتشره 390 میلیارد تومان، مواعد پرداخت آن سه ماهه و قیمت اسمی هر ورقه 100 هزار تومان است. در ضمن سررسید این اوراق در تاریخ 30 تیر 1401 انجام می‌شود.

متعهد پذیره‌نویسی و بازار گردان شرکت تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص)، کارگزار پذیره‌نویس و کارگزار بازارگردان شرکت کارگزاری بانک ملت (سهامی خاص)، ناشر شرکت واسط مالی اسفند یکم (با مسوولیت محدود) است. همچنین معاملات ثانویه اوراق مذکور از طریق بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در گروه بانکی دیروز، فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: برنامه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در یک بانک دولتی وجود دارد.

این ادغام یک برنامه اصلاحی وسیع‌تر است و امید می‌رود با اصلاحاتی که در شبکه بانکی صورت خواهد گرفت، بانک‌های با صلابت‌تری فعالیت داشته باشند.  در گروه غذایی دیروز مجمع سالانه هلدینگ تبرک به تنفس کشیده شد و مجمع دو شرکت شهداب ناب خراسان و نوش پونه مشهد به‌عنوان زیرمجموعه مهم این شرکت نیز برگزار و صورت‌های مالی سال 96 آنها تصویب شد.

کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نیز با تقسیم سود 270ریال سهامداران خود را راهی خانه کرد.  در گروه فلزی دیروز فولاد مبارکه اصفهان 51 هزار و 700 تن ورق گرمB با قیمت پایه 24,771 ریال(8/ 1 درصد بالاتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که درنهایت با توجه به فزونی تقاضا بر عرضه و شکل‌گیری رقابت این محصول با میانگین قیمت 32,458 ریال به ازای هر کیلو (03/ 31 درصد بالاتر از قیمت پایه) معامله شد. همچنین این شرکت 36 هزار و 300 تن ورق گرم C با قیمت پایه 26,310 ریال (7/ 1 درصد بالاتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که پس از شکل‌گیری رقابت این محصول در سقف قیمت 28,941 ریال (10درصد بالاتر از قیمت پایه) معامله شد.

دیروز همچنین ذوب‌آهن اصفهان دیروز دو سبد تیرآهن مخلوط به حجم 5 هزار تن و قیمت پایه 29200 ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که در سقف قیمتی 32120 ریال(10درصد بالاتر از پایه) معامله شدند. همچنین یک سبد تیرآهن مخلوط دیگر به حجم 2 هزار تن و قیمت پایه 29500 ریال توسط این شرکت عرضه شد که این محصول نیز در سقف قیمت32450 ریال(10 درصد بالاتر از پایه) معامله‌ شد. سبد مخلوط نیز به حجم یک هزار تن و قیمت پایه 29600 ریال توسط ذوب آهن عرضه شد که در سقف قیمت 32560 ریال مورد معامله قرار گرفت.  دیروز همچنین در بازگشایی بازارهای جهانی قیمت مس اندکی تقویت شد و به 6هزار و 186 دلار در هر تن رسید. بهای سرب و روی نیز به ترتیب 2هزار و 146 دلار و 2هزار و 590 دلار رقم خورد.

در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه‌اندازی دفتر فروش متمرکز سیمان به‌عنوان مقدمه حضور این صنعت در بورس کالا خبر داد و گفت: از هفته گذشته دفتر فروش متمرکز سیمان راه‌اندازی شد تا به‌صورت پایلوت و آزمایشی خرید و فروش سیمان صورت بگیرد و بعد از فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی تولید‌کنندگان از ساز و کار خرید و فروش در بورس، سیمان راهی بورس کالا شود. عبدالرضا شیخان

با اشاره به آخرین وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا گفت: با توجه به انجام معاملات سنتی سیمان و لزوم آشنایی فعالان صنعت با مزایای بورس کالا، تصمیم گرفته شد تا قبل از ورود سیمان به بورس کالا دفتری به‌عنوان دفتر فروش متمرکز در انجمن سیمان بر پایه ساز وکار بورس راه‌اندازی شود تا فعالان صنعت از این طرق بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شده و زمینه ورود سیمان به بورس کالا فراهم شود.در گروه فرآورده‌های نفتی گروه گسترش نفت و گاز پارسیان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 9 ماهه منتهی به پایان خرداد امسال را با شناسایی سود 348 ریالی منتشر کرد. این شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 291 ریال سود ساخته بود که در گزارش امسال با 20 درصد رشد مواجه شد.

در گروه خودرویی، ایران‌خودرو صورت‌های مالی میان دوره‌ای 3 ماه نخست سال جاری را منتشر و بر اساس آن 5 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. شرکت ایران خودرو که روز گذشته مجمع سالانه را برگزار و پس از تصویب صورت‌های مالی از 57 ریال سود محقق شده هر سهم، 6 ریال معادل 10 درصد تقسیم کرد، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 3 ماهه نخست سال جاری (حسابرسی نشده) را منتشر کرد. به این ترتیب، «خودرو» در این مدت به ازای هر سهم 5 ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 64 درصد افت داشته است. دلیل عمده کاهش سود این شرکت 53/ 1 هزار میلیارد تومانی به افزایش 21 درصدی بهای تمام شده فروش و افزایش 33 درصدی هزینه‌های مالی برمی‌گردد. این شرکت بورسی براساس عملکرد 3 ماهه مبلغ 6/ 7 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و تحت تاثیر بازگشایی نمادها و تنش‌های سیاسی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به 257میلیارد تومان و در فرابورس به 130‌میلیارد تومان رسید.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg7w9x.ak9ny4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما