تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴
جالب است ۰
یک مقام مسئول تشریح کرد:

ریسک‌های خطرناک سه گانه بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سفته بازی، حرکت‌های هیجانی و نگاه کوتاه مدت، حضور سهامداران در بورس را پُرریسک می‌کند.
ریسک‌های خطرناک سه گانه بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، محسن خدابخش صیانت و حمایت از سرمایه های مردمی در بازار سرمایه را مهم ترین وظیفه سازمان بورس دانست و گفت: بر همین اساس سازمان بورس تصمیم گرفت بنگاه‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه را ملزم به اجرای حاکمیت شرکتی کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس، در خصوص اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه گفت: در گذشته موضوع جداسازی مالکیت از مدیریت در شرکتها و بنگاه‌های اقتصادی مهم نبود، اما با توسعه بیشتر فرهنگ سهامداری و ورود شرکت های بزرگ به بازار، لزوم اجرای اصول راهبری شرکتی مورد توجه قرار گرفت.

مهمترین مزیت حاکمیت شرکتی

وی مهمترین مزیت حاکمیت شرکتی را حمایت از سهامداران خُرد دانست و خاطرنشان کرد: اینکه مدیریت و مالکیت یک بنگاه اقتصادی بزرگ در اختیار یک فرد باشد کاملا با منافع سهامداران خرد تضاد دارد. از همین رو، اجرای حاکمیت شرکتی برای حفظ منافع سرمایه گذاران خرد بازار بسیار با اهمیت است.

خدابخش، به وظایف این سازمان اشاره و تصریح کرد: حمایت و صیانت از حقوق سهامداران خُرد از اهداف اصلی سازمان بورس است. بر همین مبنا، هدف اجرای دستورالعمل راهبری شرکتی برای همه ناشران بازار سرمایه به طور جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

حفظ حقوق سهامداران خرد

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در تلاش است با اجرای دقیق این دستورالعمل، ناشران پذیرفته شده در بازار سرمایه را در راستای حفظ حقوق سهامداران خرد به بحث حاکمیت شرکتی پایبند کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در ادامه به بررسی روند معاملات بازار سرمایه پرداخت و افزود: نوسان ذات بازار سرمایه است و قرار نیست هر صعود یا نزولی ادامه دار باشد. وی با تاکید بر افزایش ارزش ارز در برابر پول ملی گفت: با توجه به رشد نرخ ارزهای مختلف، موضوع ارزش جایگزینی در سال جاری به طور جدی برای سرمایه گذاران مهم شده است.

نقش صندوق های سرمایه گذاری

خدابخش تاکید کرد: سرمایه گذاران تازه وارد و علاقه مند به بازار سرمایه بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردان در بازار سرمایه فعالیت کنند در غیر اینصورت حتما اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها را از سامانه کدال استخراج و دقیق مطالعه کنند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس، درجه ریسک پذیری افراد را برای ورود به بازار سرمایه مهم دانست و افزود: سرمایه گذاران تحت تاثیر هیجان های زودگذر و بدون تحلیل وارد صف های خرید یا فروش سهام نشوند.

ورود نقدینگی

وی جذب و نگهداری سرمایه ها و نقدینگی های جامعه را برای بازار سرمایه بسیار مهم دانست و یادآور شد: ورود نقدینگی به بازار سرمایه باعث رونق صنایع و بنگاه های بزرگ کشور می شود که در نهایت رشد اقتصادی را به همراه دارد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس سفته بازی و حرکت های هیجانی و کوتاه مدت در بازار را پُرریسک خواند و گفت: چنین رفتارهایی علاوه بر اینکه سرمایه های فرد را با خطر مواجه می کند، به اقتصاد کشور نیز آسیب می‌زند.

افزایش عمق بازار

وی افزایش حاشیه سود شرکت ها و صنایع را باعث افزایش عمق این بازار دانست و اظهارداشت: رشد حاشیه سود شرکت ها در متغیرهای کلان اقتصادی نیز تاثیرگذار است. خدابخش در خاتمه تاکید کرد: سازمان بورس در تلاش است تا سیاست‌هایی که توسط دولت و مجلس برای صنایع و شرکت های بازار سرمایه اعمال می شود، به رشد و سوآوری آنها منجر شود و همچنین  فضای عادلانه و شفافی برای سرمایه گذاران ترسیم کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjmte8.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما