تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
جالب است ۰
پانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی تهران برگزار شد

بازگشایی مذاکرات اقتصادی با رویکرد جذب سرمایه‌گذاران خارجی

انتقاد از بیان آمارهای متناقض درباره دارایی‌های خارجی ایران
پانزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران در محل اتاق تهران برگزار شد. این، نخستین جلسه شورای گفت‌و‌گو در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران است و در آن رییس اتاق تهران و برخی اعضای هیات رییسه به همراه استاندار تهران و برخی معاونان وی حضور داشتند.
بازگشایی مذاکرات اقتصادی با رویکرد جذب سرمایه‌گذاران خارجی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از سایت خبری اتاق تهران،ابتدا اخبار روز اقتصادی از سوی برخی حاضران مطرح و پس از آن گزارشی از مواد مهم قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی ارائه شد و چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه‌های این قانون روی میز شورای گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین در این نشست از ارسال نامه به وزیر اقتصاد با موضوع به کارگیری نظرات بخش‌خصوصی در تدوین آیین‌نامه قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر خبر داده شد.


ورود به مذاکرات اقتصادی
در ابتدای این نشست، استاندار تهران به نقش و جایگاه اتاق بازرگانی و استانداری در دوره پساتحریم اشاره کرد و گفت: «در تعاملی که میان اتاق تهران و استانداری تهران شکل گرفته است می‌توان خط مشی توسعه استان تهران را ترسیم کرد و در کشور پیشتاز بود.» سیدحسین هاشمی افزود: در حال حاضر استان تهران از ظرفیت‌های بالای اقتصادی برخوردار است که بهره برداری از آن در تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی گره خورده و در شرایط کنونی که مسئله تحریم‌ها نیز در حال رفع شدن است، از این فرصت برای تعالی اقتصادی و توسعه‌ای استان تهران باید استفاده کنیم.

رییس اتاق تهران نیز پس از آنکه از موفقیت در پرونده هسته‌‎ای به نیکی یاد کرد و تلاش تیم مذاکره‌کننده را ستود، گفت: دوره مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک به پایان رسیده و اکنون زمان مذاکرات اقتصادی است. بنابراین حضور بخش خصوصی می‌تواند در این مورد بسیار موثر و راهگشا باشد.

ورود سرمایه‌گذاران با هدف اشتغال و تولید
مسعود خوانساری در همین زمینه به راه‌اندازی کمیته جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اتاق تهران اشاره کرد و افزود: در اتاق تهران برای افزایش سطح آگاهی‌ها، نشست‌های تخصصی تدارک دیده شده ‌است و اولین نشست نیز با حضور دکتر طبیبیان، دکتر فرهاد نیلی و دکتر موسی غنی نژاد هفته آینده در محل اتاق تهران برگزار می‌شود. وی هدف از این نشست را بررسی شرایط اقتصادی کشور برای عبور از دوران تحریم به روزهای پساتحریم عنوان کرد و گفت: نیت ما این است که سطح آگاهی و فنی بخش خصوصی کشور در مورد واقعیت های موجود را ارتقاء دهیم.
رییس اتاق تهران در ادامه به آمادگی شرکت‌ها و بنگاه‌های خارجی برای ورود به بازار ایران اشاره کرد و یادآور شد که باید مراقب بود تا سرمایه‌گذاران خارجی تنها برای فروش کالاهای خود به بازار ایران سرازیر نشوند و هدف ایجاد اشتغال و تولید در کشور باشد.
خوانساری افزود: البته در فاز اولیه این اقدام می تواند به صورت همکاری مشترک با طرف ایرانی صورت گیرد. اما نکته اینجاست که ما به عنوان بخش خصوصی و دولت بتوانیم خواسته های خود را به طرف مقابل به صورت درست انتقال دهیم.

تشکیل کمیته مشترک
رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش بر پایش فضای کسب‌و‌کار در کشور تاکید کرد و گفت: دراین زمینه الگو برداری از قوانین در کشورهای توسعه یافته و بومی سازی و پیاده سازی آنها در کشور می‌تواند بسیار مفید باشد.
خوانساری با بیان اینکه در دوران پساتحریم شورای گفت‌و‌گو می‌تواند کمیته های مشترک کارشناسی را با حضور بخش خصوصی و دولتی برای هم اندیشی و شناسایی قواین زائد جهت رفع آنها تشکیل دهد، گفت: کمیته های مشترک می‌توانند به سرعت موارد مشکل ساز و دست و پاگیر را شناسایی و برای حل آنها راهکار نشان دهند.بنابراین تشکیل چنین کمیته ای به همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی نیاز دارد.

برگزاری نشست سفرای خارجی در اتاق تهران
شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در استان تهران از دیگر محورهای سخنان رییس اتاق تهران بود. به گفته خوانساری، شورای گفت و گو و اتاق تهران می توانند طی پروژه مطالعاتی مشترک اقدام به شناسایی مزیت های سرمایه گذاری، مشوق ها و امکانات موجود در تهران کنند و این ویژگی ها را از طریق برگزاری همایش ها، دیدارها و حضور در نمایشگاه های خارجی به سرمایه گذاران بین المللی ارائه دهند. وی تصریح کرد که اتاق تهران قصد دارد از طریق بخش معاونت بین الملل خود در این زمینه فعال شود و در همین زمینه طی هفته های آتی نشستی با حضور سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران برگزار می شود تا مزیت های سرمایه گذاری در ایران و تهران به صورت مستقیم به اطلاع نمایندگان کشورهای خارجی برسد.

ابتکار عجیب بانک‌ها
سیدمحمدرضا مرتضوی عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران نیز در این نشست ابتدا بر حضور بخش خصوصی در تدوین آیین نامه های قانون رفع موانع رقابت پذیر تاکید کرد و یادآور شد که اگرچه بخش عمده ای از مواد این آیین نامه بدون نظ کارشناسی بخش خصوصی تدوین شده است اما در فرصت باقی مانده تا تصویب نهایی آن، اتاق تهران می‌تواند نظرات بخش خصوصی را برای اعمال در این آیین نامه ارائه دهد.وی همچنین به دستورالعمل جدید دولت مبنی بر اخذ عوارض گندم وارداتی به رقم 150 تومان اشاره کرد و چنین تصمیمی را به ضرر تولیدکنندگان داخلی و خروج از بازار رقابتی با دیگر کشورها دانست.

مرتضوی در عین حال از ابتکار تازه برخی بانک ها برای ارائه تسهیلات به بنگاه ها خبر داد و گفت: به تازگی برخی بانک ها اقدام عجیبی برای پرداخت تسهیلات به کار برده اند به طوری که متقاضیان دریافت تسهیلات باید چند درصد ارزش تسهیلات را به عنوان حساب سپرده قرض‌الحسنه نزد بانک بلوکه کنند که این ابتکار در نوع خود عجیب است.

تصویب استقرار صنایع دانش‌بنیان در نزدیکی تهران
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این جلسه از آغاز به کار مجدد کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان تهران خبر داد و گفت: پس از 2.5 سال که فعالیت این کارگروه متوقف شده بود، هفته گذشته اولین جلسه آن به ریاست استاندار تهران برگزار شد.
محمدرضا مس فروش همچنین از اقدام دیگری خبر داد و افزود: پس از نزدیک به 8 سال پیگیری و تلاش مداوم سرانجام موضوع استقرار صنایع دانش بنیان در شعاع 120 کیلومتری تهران در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و به زودی نیز ابلاغ می‌شود.وی در عین حال به برقراری تفاهم نامه میان سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران با برخی تشکل ها و انجمن ها اشاره کرد و در همین زمینه یادآور شد که تفاهم نامه همکاری میان این سازمان و تشکل خانه صنعت و معدن استان تهران به تازگی امضا شده است و برقراری چنین تفاهم نامه ای با دیگر انجمن ها نیز در دستورکار است.

افزایش تولید گندم در تهران
نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این نشست از افزایش تولید گندم در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 120 هزار تن گندم در استان تهران به صورت تضمینی خریداری شده است.به گفته سیدپور، تولید گندم در استان تهران با 60 درصد رشد به 200 هزار تن رسیده است. وی همچنین از برگزاری نمایشگاه گل در مسکو طی شهریور ماه امسال خبر داد و با اعلام اینکه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در حال آمادگی برای حضور در این نمایشگاه هستند، افزود: حدود 46 درصد گل شاخه بریده کشور در استان تهران تولید می‌شود که این استان از حیث صادرات این محصول نیز سهم 50 درصدی در کشور دارد.

انتقاد از تفاوت آمارها 
در ادامه این نشست، استاندار تهران از بیان آمار متفاوت مربوط به میزان ارز بلوکه شده ایران در خارج از کشور انتقاد کرد و گفت: این روزها اعداد و ارقام متفاوت و بعضا فاصله داری از میزان دارایی ارزی ایران در خارج از کشور مطرح می‌شود که این آمار گوناگون با منویات دولت یازدهم همخوانی ندارد.به گفته سید حسین هاشمی، انتظار از دولت یازدهم این است که در بیان آمار روش گذشته را دنبال نکند و در خصوص میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران رقم واحد و مشخصی را اعلام کند.

وی در همین زمینه، خاطرنشان کرد که نامه ای از سوی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران خطاب به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ارسال خواهد شد و طی آن از مسولان دولت خواسته می‌شود که آمار واحد و یکسانی را در این رابطه اعلام کنند.

چالش‌های قانون رفع موانع تولید
در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق تهران گزارشی از مواد مهم قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی ارائه کرد.ابراهیم بهادرانی یکی از اهداف مهم این قانون را تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در همین زمینه، ایجاد دستورالعمل هایی برای برقراری تهاتر بدهی بخش خصوصی و دولتی و نیز انتشار اوراق صکوک اجاره در قانون لحاظ شده است.

به گفته وی همچنین، اجرای معافیت‌های مالیانی،اصلاح ساختار دارائی‌های سیستم بانکی، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد تمهیدات لازم برای استفاده از تسهیلات پیش بینی شده از دیگر اهداف قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است. وی سپس به تشریح چگونگی عملیاتی شدن اهداف موردنظر د این قانون پرداخت و الزام پذیرش سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها به پذیرش اسناد خزانه تحویلی دولت به طلبکاران را یکی از راهکارهای آن دانست.

به گفته دبیرکل اتاق تهران، با توجه به ممنوعیت بانک‌ها در خرید اوراق صکوک اجاره، دولت بایستی تمهیدات لازم برای ایجاد جذابیت برای خرید این اوراق توسط مردم را، بوجود آورد.
حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی در تنظیم آئین نامه ها و دستور العمل‌های اجرائی قانون، ساده کردن روش محاسبات تسویه بدهی‌های ارزی، مراقبت از عدم افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و در نتیجه افزایش پایه پولی و نیز ایجاد حساب ویژه سرمایه در گردش از دیگر راهکارهای پیشنهادی است که دبیرکل اتاق تهران در این نشست ارائه کرد. پس از ارائه این گزارش، اعضای شورا متفق القول از ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد و رونوشت آن به رییس جمهور و معاون اول با موضوع تاکید بر حضور بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در تدوین آیین نامه های قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خبر دادند و قرار شد این نامه طی هفته آتی به مخاطبان خود ارسال شود.

برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری تهران
در پایان نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، نعمت اله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گزارشی از جلسات تشکیل شده در استانداری تهران با بانک ها و بیمه ها و نیز تامین اجتماعی در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی ارائه کرد. پس از استماع این گزارش، مقرر شد در نشست آتی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، موضوع مشکلات واحدهای تولیدی با سازمان امور مالیاتی روی میز قرار گرفته و با دعوت از حسین بنی صفار رئیس امورمالیاتی شهر تهران مسائل این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.همچنین ترکی، از برگزاری همایش بین المللی معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران در آبان ماه سال جاری خبر داد. به گفته وی، مخاطبان این گردهمایی، تجار و سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور هستند و برگزارکنندگان آن قصد دارند طی دو روز به معرفی طرح های اقتصادی و صنعتی استان تهران و سایر استان ها برای سرمایه گذاران خارجی بپردازند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.te8fuqexhsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین