تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
جالب است ۰
در ملاقات سفیر جدید ایران در یونان با هیات رییسه اتاق تهران مطرح شد

تاکید بر تشکیل اتاق مشترک ایران و یونان

در ملاقات سفیر جدید ایران در یونان با هیات رییسه اتاق تهران، دو طرف در مورد توسعه مناسبات تجاری ایران و یونان به گفت‌و‌گو نشستند.
تاکید بر تشکیل اتاق مشترک ایران و یونان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،مجید مطلبی شبستری، پیش از سفر و استقرار در آتن به اتاق تهران آمد و در نشستی با هیات رییسه این اتاق، نسبت به مساعدت در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور اعلام آمادگی کرد. در ابتدای این نشست، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین الملل اتاق تهران، طی سخنانی به پیشینه روابط ایران و یونان اشاره کرد و گفت: «در طول تاریخ، رابطه تجاری عمیقی میان ایران و یونان برقرار بوده است؛ اما در سال‌های اخیر سطح این روابط به دلیل اعمال تحریم‌ها، دچار تنزل شده است.» 


او در ادامه به برخی اقلام تجاری ایران و یونان اشاره کرد و گفت: «یکی از کالاهای عمده صادراتی ایران به یونان نفت بوده و بیشترین اقلامی که ایران از این کشور خریداری کرده، در حوزه دارو و تجهیزات بوده است. حال آنکه به دلیل فروش نفت، موازنه تجاری ایران و یونان در اغلب مواقع به نفع ایران رقم خورده است.»

بختیاری سپس برخی زمینه‌های مستعد همکاری میان دو کشور، نظیر حمل و نقل، گردشگری و کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و البته ابراز امیدواری کرد که با استقرار سفیر جدید یونان در این کشور، فرصت‌های جدیدی برای همکاری اقتصادی ایران و یونان کشف شود.

شورای مشترک به اتاق مشترک تبدیل شود
در ادامه این ملاقات، مجید موافق قدیری، دبیرکل شورای مشترک ایران و یونان نیز با اشاره روند شکل‌گیری این شورا، خطاب به سفیر جدید یونان «تبدیل شورای مشترک به اتاق مشترک ایران و یونان» و نیز «تسهیل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی برای ورود به یونان» را درخواست کرد. او در بخش دیگری از سخنانش از اعزام هیات تجاری 70 نفره به یونان ظرف 45 روز آینده خبر داد و گفت: «این هیات تجاری در زمینه داروی انسانی فعالیت می‌کنند و اعضای این هیات قرار است برای بررسی زمینه‌های همکاری به این کشور سفر کنند.» قدیری همچنین از اعزام هیاتی متشکل از فعالان حوزه کشتیرانی به یونان نیز خبر داد.

کار سفارت تسهیل امور تجاری است
مجید مطلبی شبستری، سفیر جدی ایران در یونان هم با بیان اینکه بخش عمده فعالیت سفارت ایران در این کشور بر همکاری با بخش خصوصی دو کشور متمرکز خواهد شد، گفت: «من نماینده بخش خصوصی ایران در یونان هستم و کار عمده در این سفارتخانه، تسهیل امور تجاری خواهد بود.» او افزود: «ارتباط مستمر اتاق بازرگانی با سفارت ایران در یونان نیز به تسهیل فرآیندهای تجاری کمک شایانی خواهد کرد.» شبستری در مورد تسهیل صدور روادید برای ورود بازرگانان یونانی به ایران قول مساعد داد و گفت: «بازرگانان ایرانی که قصد ورود به یونان را دارند، چنانچه پیش از هر اقدامی من یا رایزن بازرگانی این سفارتخانه را در جریان بگذارند، صدور روادید برای این افراد نیز با سهولت انجام می‌گیرد.» او از تبدیل شورای مشترک به اتاق مشترک نیز استقبال کرد و گفت که این تغییر می‌تواند به ارتقا جایگاه بازرگانان ایرانی در یونان کمک کند. سفیر جدید ایران در یونان در ادامه خطاب به هیات رییسه اتاق تهران گفت که درهای سفارت ایران در یونان به روی فعالان اقتصادی باز است و چنانچه توسعه مناسبات تجاری ایران و یونان به نحوی باشد که منافع دو طرف را تامین کند، می‌توان انتظار داشت که سطح تجارت ایران و یونان به نقطه قابل قبولی برسد.

شناسایی ضرورت‌های اقتصاد پس از لغو تحریم‌ها 
در ادامه، مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران نیز از ضرورت توسعه روابط اقتصادی دو کشور سخن گفت. او افزود: «تشکیل اتاق ایران و یونان در میان مدت قابل پیگیری است و البته لازم است میان اتاق تهران و سفارت ایران در یونان، نوعی تعامل برقرار شود تا در سایه این تعامل، مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور برای افزایش داد و ستدهای تجاری برطرف شود.»

رییس اتاق تهران نیز افزایش مراودات تجاری ایران و یونان را مورد تاکید قرار داد و تشکیل اتاق مشترک را از طریق اتاق ایران قابل پیگیری دانست. مسعود خوانساری همچنین خواهان افزایش آمد و رفت‌های تجاری میان ایران و یونان شد. خوانساری گفت: «در اتاق تهران مطالعاتی آغاز شده است که ضرورت‌های اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اتاق تهران قصد دارد، بر مبنای این پژوهش‌ها، موانع و مشکلات رونق اقتصاد را شناسایی کند و برای رفع این موانع راهکارهایی را به سیاستگذاران ارائه کند.» رییس اتاق تهران در ادامه ابراز امیدواری کرد که در دوره مدیریت شبستری در سفارت ایران در یونان، زمینه ارتقا سطح تعاملات تجاری دو کشور فراهم شود. 

https://sarmayegozarionline.ir/vdch.xnit23nkqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما