تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
جالب است ۰
مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه بسیار ی از مطالب را باید برای بعد از اینکه نتایجی حاصل شد بیان کرد، گفت:پشت صحنه تصمیم گیری های اقتصادی بعدها گفته میشود.
پشت صحنه تصمیمات اقتصادی بعدها گفته می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،مسعود نیلی شامگاه یکشنبه در همایش پاسداشت حماسه حضور که به مناسبت دومین سالگرد آغاز به کار دولت تدبیر و امید برگزار شد با بیان اینکه ۲۲ ماه از فعالیت دولت یازدهم می گذرد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت جامع تر نگاه کنیم داستان پدیده پنج میلیون دختر مجرد کشور این است که در سال های نخست دهه ۶۰ کشور با شوک بزرگ جمعیتی مواجه شد.


وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ نوزادان یک برآمدگی بزرگی در هرم جمعیت کشور ایجاد کردند و در مدت هشت سال هفت تا هشت میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شد و در لایه های سنی به سمت سنین بالاتر حرکت می کرد، بیان داشت: پیش بینی می کردیم که این جمعیت کثیر درنیمه دوم دهه ۸۰ به سن کار، ازدواج و مسکن می رسند و یک متولد ۶۰ در سال ۸۵ یک جوان ۲۵ ساله و آماده ورود به کار بود.

امسال به سختی درآمد نفتی کشور به ۲۵ میلیارد دلار می رسد

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه جمعیت جوان کشور فراتر از چیزی بود که در ظرفیت عملکرد ایجاد شغل در گذشته در کشور ثبت شده و همیشه مورد توجه برنامه ریزان بود، ادامه داد: برنامه سوم توسعه وقتی تدوین شد مسئله اشتغال جوانان در آن در نظر گرفته شد.

نیلی با بیان اینکه نخستین مسئله منابع است و اینکه چگونه می توان منابعی ایجاد کرد که برای این جمعیت شغل ایجاد کند و زندگی توام با عزت داشته باشند، بیان کرد: در سال های نیمه دوم دهه ۸۰ اقتصاد ایران و دیگر اقتصاد های صادر کننده نفت با موهبتی روبرو شده و به حجم عظیمی از درآمد نفتی رسیدند.

وی با بیان اینکه در سال ۷۷ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کردیم که این به حجم عظیمی از درآمد تبدیل شد، عنوان کرد: سال ۸۴ رکورد درآمد نفتی کشور به ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۹۰ به ۱۵۳ میلیارد دلار رسید.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه در مجموع از سال ۷۷ تا سال ۹۰ به عدد سرسام آور ۹۵۰ میلیارد دلار درامد ارزی رسیدیم، عنوان کرد: با این منابع می توانستیم برای متولدین دهه ۶۰ کشور زندگی، شغل، درآمد، مسکن فراهم و مشکل آب کشور را به طور اساسی حل کنیم.

مسعود نیلی با بیان اینکه مشخص نیست که چنین منابعی دیگر برای کشور ایجاد شود تا بتوان کار کرد، عنوان کرد: امسال به سختی درآمد نفتی کشور به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

سال ۸۹ رکورد واردات تاریخ کشور شکسته شد

وی با بیان اینکه این مقدار از منابع در اقتصاد ایران تبدیل به حجم عظیمی واردات شد و از سال ۸۴ تا سال ۹۲ به میزان ۷۲۰ میلیارد واردات کالا و خدماتی داشتیم، بیان کرد: بودجه به اتکا نفت رشدی زیادی داشت و اقتصاد به واردت وابسته شد و حجم نقدینگی هم افزایش پیدا کرد و آنچه رشد داشت حجم نقدینگی بود.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه سال ۸۹ رکورد واردات تاریخ کشور شکسته شد و واردات کشور به ۹۵ میلیارد دلار رسید، عنوان کرد: سال ۹۰ واردات کشور به ۹۳ میلیارد دلار رسید.

نیلی با بیان اینکه امروز ارقام متفاوتی در مورد بدهی دولت گفته می شود اما فصل الخطاب عدد بزرگی است، ادامه داد: تورم سال ۸۹ حدود ۱۲.۴ درصد، سال ۹۰ به میزان ۲۰.۵، سال ۹۲ به میزان 31.3 دهم درصد و مرداد ۹۲ به ۴۳ تا ۴۴ درصد رسید و هر سال ده واحد رشد به نرخ تورم اضافه شد که این مسئله بی سابقه بود.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۱ و ۹۲ اقتصاد متلاطم بود در این شرایط وقتی به متولدین دهه ۶۰ بر می گردیم می بینیم که می توانستند در این شرایط شغل و درآمد پیدا کنند، بیان کرد: تعداد شاغلان کشور در سال ۸۴ حدود ۲۰ میلیون ۳۰۰ هزار و سال ۹۱ حدود ۲۰ میلیون ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

آموزش عالی برای ضربه گیری بازار کار توسعه داده شد

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه عده ای از جوانان از پیدا کردن شغل مایوس و عده ای دیگر نیز دانشجو شدند، بیان کرد: امروز تعداد دانشجوهای ایران از کشورهای انگلستان و فرانسه بالاتر است و آموزش عالی فقط برای ضربه گیری بازار کار توسعه داده شد.

مسعود نیلی با بیان اینکه کشوری که حدود سه میلون و ۴۰۰ هراز نفر بیکار دارد از افعانستان کارگر وارد می کند، بیان کرد: جوان دهه ۶۰ اکنون ۳۴ سال سن دارد و از سن پیدا کردن شغل او گذشته که می تواند به مشکل فرهنگی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ که دولت کار خود را آغاز کرد در یک بازار متلاطم ارز قرار داشتیم، عنوان کرد: وقتی به ۲۴ خرداد که انتخابات برگزار شد نگاه می کنیم می بینیم نوسانات نرخ ارز با وجود اینکه دولت هنوز روی کار نیامده ثبات پیدا کرده است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه شاخص بورس در خرداد سال ۹۲ و اوایل تابستان ۹۲ حدود ۴۵ هزار بود و در دی ماه به ۹۰ هزار رسید که حتی نگران کننده شده بود که این رشد حبابی نباشد، اظهار داشت: با ثبات برقرار شدن در بازار ارزش و روی کار آمدن دولت و انضباط پولی و مالی قله تورم در مرداد ماه ۹۲ بود که بعد رو کاهش رفت.

تورم ۱۵ درصد است

نیلی با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که در پایان سال گذشته به رشد اقتصادی سه درصد و تورم ۲۵ درصد برسیم، بیان کرد: امروز می بینیم که رشد اقتصاد سه درصد و تورم ۱۵ درصد است که این موفقیتی برای مردم و کشور بود.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم اگر مثبت نباشد دولت به تنهایی نمی تواند کاری کند، بیان کرد: از تورم ۱۵ درصد رضایت نداریم چرا که تورم امروز در دنیا ریشه کن شده و تعداد کشور هایی که تورم دارند کم است که متاسفانه ایران نیز یکی از این کشورهای دارای تورم است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه وظیفه داریم اقتصاد را تا آنجا که می توانیم قوی کنیم تا در مذاکرات از موضع قدرت وارد شویم، بیان کرد: گفتن بسیاری از مطالب را باید برای بعد از اینکه نتایجی حاصل شد گذاشت و باید گذاشت و بعد ها گفت که پشت صحنه تصمیم گیری های اقتصادی چگونه است.

مسعود نیلی با بیان اینکه با ۲۵ میلیارد دلار اقتصاد را اداره کردن کاری دشوار است، بیان کرد: شرایط کشور به سختی در سال گذشته از وضع غیر قابل قبول ۹۱ و ۹۲ به قابل قبول تبدیل شد و حفظ آن به سادگی امکان پذیر نیست و چیزی که به آن بسیار نیاز داریم انسجام ملی است.

انکار اعداد و ارقامی که واقعیت دارد

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام همدلی و همزبانی نامگداری کرده اند، بیان کرد: امسال باید در یک دایره قرار گیریم و در آن دایره با هم دعوا نکنیم تا اینکه بتوانیم به سلامت از سال جاری خارج شویم برای انجام این مهم باید به درک عمیق از شرایط برسیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه خیلی راحت عدد و ارقام انکار می شود در صورتی که واقعیت دارد، ابراز داشت: انسجام ملی محتوا می خواهد و بدون محتوا نمی توان انسجام ملی داشت.

نیلی بیان کرد: سعی می کنیم با محدودیت بودجه و منابع ملی از شرایط دشوار امسال عبور کنیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg.z9xrak9typr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما