تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷
جالب است ۰
رئیس کنفدراسیون صادرات پاسخ می دهد؛

تجارت ایران اسیر چه بندهایی است؟

رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد: تحریم‌ها تنها مانع توسعه تجارت ایران نیستند، بلکه نبود تعرفه‌های ترجیحی، بالا بودن هزینه‌های تولید و عضویت نداشتن در WTO در مسیر تجارت ایران مانع ایجاد کرده اند و البته وجود این موارد ربطی به تحریم‌ها ندارد.
تجارت ایران اسیر چه بندهایی است؟
محمدلاهوتی با تاکید بر این که قیمت‌ها در ایران به دو دلیل نبود تعرفه ترجیحی و هزینه‌های بالای تولید، رقابتی نیست، اظهار کرد: همچنین عضویت ایران در WTO مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وقتی کالای با ارزش افزوده بالا در ایران تولید می‌شود به دلیل عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و نبود تعرفه ترجیحی امکان رقابت با سایر کشور‌ها را نخواهد داشت.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از  سایت خبری اتاق تهران ، لاهوتی با بیان این که تفاوت در تعرفه‌های ترجیحی شرایط نابرابری را به وجود می‌آورد، گفت: ایران برای وارد کردن کالای خود به یک کشور باید تعرفه 50 تا 100 درصدی بپردازد اما کشور‌های رقیب مثل ترکیه و پاکستان این امکان را دارند همان کالا را با تعرفه 10 درصدی صادر کنند و این یعنی رقابت نابرابر.

او با تاکید بر این که بحث بالا بودن هزینه های تمام شده تولید در ایران هم موضوعی است که قدرت رقابت از کالای ایرانی را می‌گیرد، اظهار کرد: بهره‌های دورقمی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی همه عواملی هستند که منجر به بالا رفتن هزینه تمام شده کالا در ایران می‌شود.
لاهوتی افزود: کالاهایی در ایران تولید می‌شوند که نسبت کالاهای سایر کشور‌ها به لحاظ کیفیت از مزیت بالایی برخودار است اما قیمت‌های غیررقابتی، منجر به کاهش صادرات آنها شده‌است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که با شرایط فعلی حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود در اقتصاد ایران تغییری ایجاد نمی‌شود، گفت: مشکلات زیادی وجود دارد که اگر بر طرف نشود لغو تحریم‌ها هم به ما کمکی نمی‌کند و فقط با لغو تحریم‌ها مشکلات مربوط به نقل‌وانتقال بانکی حل می‌شود. 

او گفت: اگر قرار بر تسهیل تجارت باشد، و بخواهیم میزان کم صادرات جهش پیدا کند و به جایگاه واقعی خود برسد باید تمامی این مشکلات که ربطی هم به تحریم ندارد حل شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.xqia2bq0pla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین