تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۴
جالب است ۰
دیدار سفیر اسلواکی با رئیس اتاق تهران

علاقه شرکت‌های اسلواکی برای حضور در صنعت خودرو و انرژی ایران

گام سوم برای توسعه روابط دو کشور برداشته شد
سفیر اسلواکی به همراه دو تن از مقامات هیات تجاری اتاق بازرگانی و صنایع براتیسلاوا، صبح امروز دوشنبه چهارم خرداد ماه به دیدار رئیس اتاق تهران آمدند تا با او در مورد روابط اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور به بحث و گفت‌وگو بنشینند. اسلواک‌ها که یک هیات تجاری ۱۲ نفره به ایران فرستاده‌اند امروز در اتاق تهران با مسعود خوانساری و پس از آن با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
علاقه شرکت‌های اسلواکی برای حضور در صنعت خودرو و انرژی ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در این نشست ابتدا این مسعود خوانساری بود که حضور مجدد یک هیات تجاری از اسلواکی در اتاق تهران پس از گذشت هشت سال را به فال نیک گرفت و با استقبال از حضور مقامات این هیات به همراه سفیر کشور اسلواکی در تهران، عنوان کرد که دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دوجانبه دارند که نادیده مانده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری دو کشور گفت: «روابط اقتصادی ایران در گذشته با کشور چکسلواکی سطح مناسبی داشت اما بعد از تقسیم آن به دو کشور جمهوری چک و اسلواکی روابط تجاری ما بیشتر به سمت جمهوری چک متمایل شد.» خوانساری با اشاره حضور رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، در پاییز 1392 در تهران افزود: «پس از این دیدار روابط دو کشور روند خوبی در جهت توسعه طی کرده است که نمونه آن مذاکرات موفق در دور اول برای امضای توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف است.»

رئیس اتاق تهران عدم شناخت تجار و صنعتگران دو کشور از ظرفیت‌های موجود در ایران و اسلواکی را در کنار تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی از دلایل رشد نیافتن مراودات تجاری فیمابین خواند و گفت: «رفت‌وآمد هیات‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند به افزایش شناخت طرفین از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری منجر شود.» مسعود خوانساری پیوستن اسلواکی به اتحادیه اروپا و رعایت کردن استانداردهای این اتحادیه در تولید کالاها را مولفه‌ای تشویق‌کننده برای فعالان اقتصادی ایرانی عنوان کرد. او در پایان نقاط قوت ایران در صنایع مختلف را که می‌تواند زمینه همکاری دو کشور قرار گیرد برشمرد. خوانساری با اشاره به سفر یک هیات تجاری از اتاق تهران به اسلواکی در سال گذشته، حضور این هیات را سومین گام در جهت توسعه روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور دانست.
در ادامه این نشست نیز یان بوری، سفیر اسلواکی در تهران، با اعلام آمادگی کامل کشور اسلواکی به همکاری‌های صنعتی و تجاری با ایران به صنایع پیشرفته در اسلواکی از جمله خودروسازی اشاره کرد و گفت: «تولید سرانه خودرو در اسلواکی بسیار بالاست و این صنعت می‌تواند به کمک تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و بهتر در ایران بیاید. هم‌اکنون خودروسازهای بزرگ دنیا از جمله پژو، فولکس واگن، لامبورگینی، بنتلی، کیا و ... در اسلواکی کارخانه دارند و با کمک شرکت‌های صنعتی اسلواکی خودرو تولید می‌کنند. شرکت‌های ما می‌توانند قطعات خوبی در اختیار خودروسازهای ایرانی قرار دهند.» او در کنار صنعت خودرو، بخش انرژی را به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دارای ظرفیت برای همکاری نام برد.
هم‌چنین ایگور یوناس، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع براتیسلاوا، که سرپرستی هیات تجاری اسلواکی را برعهده دارد در این دیدار به بانکداری و روابط بانکی دو کشور پرداخت. یوناس با اشاره به حضور پررنگ بانک‌های خارجی در اسلواکی، عنوان کرد که نظام بانکداری اسلواکی خصوصی است. سرپرست هیات تجاری اسلواکی اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بیشترین ضربه خود را به روابط بانکی وارد کرد چون باعث شد تا نه تنها بانک‌های اسلواکی، که تمامی بانک‌های اروپایی نتوانند با بانک‌های ایرانی مراوده داشته باشند. در پایان این نشست طرفین ابراز امیدواری کردند که فعالان اقتصادی دو کشور بتوانند به توافقات خوبی برای شروع و تداوم همکاری‌ها دست پیدا کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.o0x2yt0ssa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین