تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۶
جالب است ۰
چنین به نظر می­رسد کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی می­تواند بصورت مقطعی، تعادل در بازارهای مالی را دستخوش تغییراتی کند بدین معنی که در کوتاه مدت بخشی از منابع مالی از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد. احتمال چرخش منابع به سمت بازار سرمایه زمانی بیشتر تقویت می­شود که در کنار بهبود فضای سیاسی در حوزه بین ­الملل پس از توافقات لوزان، روند قیمتی سهام بیشتر شرکت­های بورسی در سال گذشته نزولی بوده و خرید سهام پیشرو در صنایع دارای مزیت نسبی از جذابیت­های لازم برای سرمایه­ گذاران ریسک­­ پذیر برخوردار است.
کاهش نرخ سود و رویکرد بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،مبنای تعیین نرخ سود بانکی به عنوان یکی از متغیرهای کلان اقتصادی مدت هاست که محل مناقشه بسیاری از صاحب­نظران اقتصادی است و به جرات می‌توان گفت که در بین سیاست‌گذاران اقتصادی کشور، اجماع چندانی در خصوص نحوه اصلاح نرخ سود بانکی وجود ندارد بدین معنی که شتابزدگی در اتخاذ سیاست­های دستوری مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی می­تواند از یکسو باعث خروج بخشی از منابع از سیستم بانکی و به تبع آن افزایش حجم نقدینگی و تورم در صورت ثابت ماندن حجم تولید شود و از سویی دیگر افزایش نرخ سود بانکی باعث بالا رفتن هزینه­ های تامین مالی، بهای تمام شده تولیدات و نهایتاً ایجاد رکود اقتصادی در کشور می­شود.

رشد نقدینگی و افزایش سفته­ بازی در بازار ارز در سال­های پایانی دولت دهم، رئیس کل وقت بانک مرکزی را بر آن داشت تا پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم را که در آن سال­ها رقمی بیش از 35 درصد را شامل می شد، به شورای پول و اعتبار ببرد تا از این طریق آرامش را به بازار ارز برگرداند. هر چند که این پیشنهاد نیز تاثیری در کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی نداشت ولی شرایط خاص آن دوره و رقابت ناسالم بانک­ها برای جذب بیشتر سپرده­ها که بعضاً با نرخ­هایی خارج از بسته سیاستی – نظارتی بر سیستم بانکی  صورت می­گرفت؛ موجبات گران شدن هرچه بیشتر تسهیلات و سخت­ تر شدن فضای کسب و کار بر فعالان اقتصادی را فراهم آورد.

چنین به نظر می­رسد کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی می­تواند بصورت مقطعی، تعادل در بازارهای مالی را دستخوش تغییراتی کند بدین معنی که در کوتاه مدت بخشی از منابع مالی از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد. احتمال چرخش منابع به سمت بازار سرمایه زمانی بیشتر تقویت می­شود که در کنار بهبود فضای سیاسی در حوزه بین­الملل پس از توافقات لوزان، روند قیمتی سهام بیشتر شرکت­های بورسی در سال گذشته نزولی بوده و خرید سهام پیشرو در صنایع دارای مزیت نسبی از جذابیت های لازم برای سرمایه ­گذاران ریسک­­پذیر  برخوردار است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.ye8fuqettsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما