تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۷
جالب است ۰
توسعه و تسهیل روابط بین المللی بازار سرمایه ، برنامه ریزی برای آموزش اعضاء و برگزاری جلسات مشترک برای معرفی امکانات بازار سرمایه در فرایند تأمین مالی مورد نیاز شرکت های کوچک و ارایه مشاوره جهت پذیرش آنها در بورس از برنامه های ائتلاف برای فردا است.
ضعف اتاق بازرگانی در حمایت از فعالان بازار و سرمایه
علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، در این خصوص نوشت: در این دوره از انتخابات، مشارکت فعالان بازار سرمایه برای عضویت در اتاق پر رنگ شده که می توان دو عامل را برای این اقبال مطرح کرد. نخست اینکه بخش خصوصی احساس کرده دولت یازدهم به دلیل کاهش درآمدهای ارزی به این بخش توجه بیشتری نشان داده و علاقمند به تحرک بیشتر بخش خصوصی است. بنابراین، فعالان بخش خصوصی در پاسخ به تمایل دولت، مشارکت بیشتری از خود نشان داده‌اند. در وهله دوم نیز باید اشاره کرد که اتاق بازرگانی برای حمایت از فضای کسب و کار ظرفیت های خوبی دارد و طبق قوانین موجود می توان از این موقعیت برای توسعه کسب و کار به ویژه در حوزه شرکت های فعال در بازار سرمایه بهره برد. اما به دلیل فضای سنتی حاکم، و خط کشی‌های موجود، تاکنون از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

به دلیل فرهنگ حاکم بر کسب و کار از گذشته، بخش خصوصی به دلیل سرمایه مورد نیاز کمتر و ریسک پایین‌تر بیشتر علاقمند به فعالیت در حوزه بازرگانی بوده است و دوم اینکه صنعتی شدن در کشور و به‌ویژه در بخش خصوصی سابقه طولانی ندارد. از این‌رو این اتاق در شروع به عنوان اتاق بازرگانی شناخته می‌شده و بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی، بعدا به اتاق اضافه شده‌اند.

بنابراین بیشتر تمرکز اتاق بر حوزه بازرگانی بوده است تا صنعت. البته باید ذکر کنم حوزه بازرگانی کشور اگرچه شرایط بهتری از صنعت و معدن دارد اما مشکلات این بخش هم اندک نیستند. علاوه بر این به مرور زمان این ایده در اتاق بازرگانی شکل گرفته که اعضای اتاق فقط خود را نماینده بخش خصوصی فعال در کسب و کارهای کوچک می دانند؛ حال آنکه اتاق نماینده بخش خصوصی است و سایز و اندازه و نوع فعالیت واحدها و بنگاه های اقتصادی در آن تعیین کننده نیست.

بنابراین انتظار می‌رود اتاق از شرکت های فعال در بازار سرمایه که عمدتا شرکت‌های بزرگ کشور و تولید کننده حدود ۸۰ درصد از محصولات و خدمات کشور هستند نیز حمایت و پشتیبانی کند. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر اتاق خود را نماینده تنها ۱۵ درصد از اقتصاد کشور بداند، حاکمیت نیز به همان اندازه در حمایت و توسعه آن تمرکز می کند و اگر این نسبت مثلا به۵۰ درصد افزایش یابد، در ایجاد قدرت رقابتی و تقویت جایگاه اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور نیز اثر گذار خواهد بود؛ از این رو لازم است با حضور نمایندگانی از بازار سرمایه و هلدینگ‌های بزرگ در اتاق نگرش اعضای آن اصلاح شود تا شرکت های بزرگتر نیز از فرصت استفاده از ظرفیت‌های اتاق را برای تعامل نزدیک‌تر با حاکمیت برخوردار شوند.

بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر کتبی اتاق را دریافت کند. در حالی که در دو سه سال گذشته مصوباتی در دولت و مجلس به ضرر شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و معدنی تصویب شده است. اما متاسفانه شاهد هیچ صدایی از اتاق بازرگانی برای مقابله با این تصمیمات نبودیم. از طرف دیگر کمیسیون‌های مرتبط در اتاق هم ارتباط چندانی با فعالان بازار سرمایه ندارند و از نظرات آن‌ها ناآگاه هستند. حضور فعالان بازار مالی در اتاق باعث تقویت ارتباط اتاق با این بخش از اقتصاد و همچنین استفاده موثر از ظرفیت‌های اتاق خواهد شد.

تفاوت حضور فعالان بازار سرمایه در اتاق تا مجلس

فضای اتاق بازرگانی با مجلس تفاوت دارد؛ چرا که در این جایگاه دغدغه مسائل و مشکلات دیگر حوزه ها همچون مسایل، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد و همه اعضای آن فعالان اقتصادی هستندکه به دنبال طرح و پیاده سازی دیدگاه های مرتبط خود با این حوزه هستند . پس اتفاق نظر بیشتری میان اعضای آن وجود دارد و تفاوت ها تنها در برنامه‌ها و دیدگاه‌های آنهاست . من به عنوان نماینده ائتلاف برای فردا اعلام می کنم که صدای بازار سرمایه در اتاق بازرگانی خواهیم بود .

باید یادآوری کنم ائتلاف برای فردا تنها ائتلافی است که برنامه های مدونی برای کمک به بازار سرمایه و بازار پول دارد. برنامه های متنوعی از جمله اصلاح فرآیند خصوصی سازی و کمک به تکمیل این فرآیند، برقراری ارتباط موثر با مقام ناظر بازار پول و سرمایه و نقش آفرینی موثر در تدوین برنامه بلندمدت اصلاح نظام مالی، همکاری نزدیک با نهادهای فعال در بازار سرمایه و پول، برای فعالیت آتی اتاق در نظر گرفته شده تا بر مبنای آن بتوان در وضع قوانین جدید و اصلاح رویه های موجود، شرایط را برای توسعه این بازارها فراهم کرد .

همچنین توسعه و تسهیل روابط بین المللی بازار سرمایه ، برنامه ریزی برای آموزش اعضاء و برگزاری جلسات مشترک برای معرفی امکانات بازار سرمایه در فرایند تأمین مالی مورد نیاز شرکت های کوچک و ارایه مشاوره جهت پذیرش آنها در بورس از برنامه های ائتلاف برای فردا است .

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.n8wbjh8we9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین