تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
جالب است ۰
نایب رییس سازمان بورس:

ریسک در بازار سرمایه توزیع می شود

ثبات سیاست گذاری ها برای جلب اعتماد سرمایه گذاران
تفاوت عمده ای بین بازار پول و بازار سرمایه وجود دارد بدین ترتیب که در بانکداری ریسک متمرکز است اما در بازار سرمایه ریسک توزیع می شود بنابراین الزامات زیادی برای تأمین مالی برای این دو بازار وجود دارد .
ریسک در بازار سرمایه توزیع می شود
دکتر علی سعیدی در هفتمین کنفرانس "توسعه نظام تامین مالی در ایران" با اشاره به تفاوت بازار پول و بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی گفت: نکته اصلی این است که چطور می شود برای تأمین مالی بنگاه ها از بازارسرمایه بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از سنا، علی سعیدی، نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفتمین کنفرانس "توسعه نظام تامین مالی در ایران" درباره الزامات فرآیند تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: تفاوت عمده ای بین بازار پول و بازار سرمایه وجود دارد، بدین ترتیب که در بانکداری ریسک متمرکز است اما در بازار سرمایه ریسک توزیع می شود بنابراین الزامات زیادی برای تأمین مالی برای این دو بازار وجود دارد .

سعیدی با بیان این که پروژه های مختلف به این دو بازار برای تأمین مالی رجوع می کنند گفت: در بازار پول، پول برای تأمین مالی که به سرمایه گذار داده شود آماده است و فقط مدیریت ریسک برای سررسید انجام می گیرد.

وی ادامه داد: اما در بازار سرمایه به دلیل وجود بازار ثانویه در اوراق بهادار و امکان معامله اوراق در بورس، سرمایه گذار می تواند در یک دوره مشخص برای اوراق با سررسید و بدون سررسید روی سرمایه خود حساب کند.

وی با اشاره به ضرورت توزیع ریسک گفت : بانک ها تمام ریسک را برای سپرده گذار در نظر می گیرند در حالی که در بازار سرمایه ریسک توزیع می شود.

 عضو هیأت مدیره سازمان بورس به سیستم نظارتی بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: در بازار سرمایه سیستم نظارتی تکامل یافته تر است به گونه ای که در بازار پول، بانک، همراه با نهاد ناظر سیستم نظارتی را تشکیل می دهند در حالی که در بازار سرمایه عموم مردم که خریداران اوراق هستند به جمع ناظران می پیوندند .

سعیدی تصریح کرد: با قیمت گذاری بر اوراق و سهام در بازار ثانویه، عموم مردم نظارت خود را اعمال می کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم از نظام بانک پایه بودن به جمع بانک پایه و بازار پایه بودن (خدمات مالی) در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی حرکت کنیم نیاز به ابزارها و نهادهای خاصی است.

سعیدی علاوه بر ضرورت طراحی ابزارها و نهادهای مرتبط با تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به ضروت فرهنگ سازی در خصوص ابزارها نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ابزارها و نهادهای پایه وجود دارد و آغاز به کار کرده اند اما باید برای آینده این ابزارها و نهادها، توسعه بهتری پیدا کنیم.

این مقام مسئول به نظام مالی اسلامی اشاره کرد و گفت: در نظام مالی اسلامی دو نوع اوراق وجود دارد سهام و صکوک که یا مبتنی بر دارایی است و یا پشتوانه دارایی است.

وی با بیان این که در این اوراق یا سرمایه گذاران ادعایی روی دارایی دارند که می شود اوراق اجاره یا روی دارایی ادعایی ندارند که می شود اوراق مرابحه گفت: این اوراق از حیث مسئولیت متفاوت است .

وی در مورد صندوق های با درآمد ثابت نیز گفت: در این صندوق ها تلاش شده ریسک مدیریت شود اما ضرورت دارد درک سرمایه گذاران و خریداران از اوراق در خصوص ریسک تصحیح شود که برای این امر رتبه بندی اعتباری نقش بسیار مهمی دارد .

سعیدی در خصوص درک سرمایه گذاران از ریسک گفت: تامین مالی از بازار سرمایه یک فرصت است بدین نحو که دسترسی به منابع عمومی را بدون محدودیت ایجاد می کند اما در کنار این فرصت، یک تهدید هم وجود دارد .

وی ادامه داد: منابع عمومی قابلیت تأخیر در بازپرداخت ندارد به عبارتی در بازار سرمایه مانند نظام پولی تأخیر در پرداخت تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: اوراقی که هم اکنون در بازار کشور وجود دارد(اورق مشارکت) از طرف نظام بانکی تعهدی به بازخرید داده شده است که این تعهد هم برای نظام پولی هم برای بازار سرمایه یک خطر است و در دنیا چنین چیزی تعریف نشده است.

سعیدی با بیان این که تعهد بازخرید ذائقه سرمایه گذار را خراب می کند گفت: سرمایه گذار با موضوعی مانند تعهد بازخرید از پدیده ریسک دور می شود و در نتیجه ذائقه او برای سرمایه گذاری خراب می شود.

وی با بیان این که در نظام اقتصادی ضرورت ثبات سیاست گذاری ها می تواند اعتماد ایجاد کند گفت: چنانچه اعتماد بین سرمایه گذاران کم رنگ شود آنها به این بازار اعتماد نمی کنند در نتیجه ثبات سیاست گذاری ها از جمله الزاماتی است که می تواند وجوه مردم را برای ورود به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای این که بازار سرمایه بتواند نقش جدی در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی داشته باشد نیاز به زمان و هماهنگی در زیرساخت های مطرح شده وجود دارد .

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.0qia2bqi1la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما