تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۲
جالب است ۰
آیین رونمایی از ائتلاف بازار سرمایه در نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه­ گذاری ایران در محل هتل استقلال برگزار شد. این نشست با حضور کاندیداهای ائتلاف بازار سرمایه و مدیران هلدینگهای مرتبط با بازار سرمایه و اصحاب رسانه برگزار شد.
اولین گردهمایی ائتلاف بازار سرمایه برای اتاق بازرگانی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلای و به نقل از روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، در ابتدا دکتر خدارحمی دبیرکل کانون ضمن خیرمقدم به میهمانان هدف ازین نشست را همگرایی بیشتر و اسنجام بیشتر در ائتلاف بازار سرمایه دانستند. و در ادامه افزودند: “مستحضرید توسعه بازار سرمایه به ویژه در یک دهه گذشته، در سطح اقتصاد، نیازمند شنیده شدن بیشتر صدای بازار سرمایه در بخش‌های خارج از بازار سرمایه است. بسیاری از آثار سوئی که در چند سال گذشته -به ویژه در یکی دو سال گذشته- در بازار سرمایه شاهد بودیم به جهت نبودن این صدا در بخش‌های خارج از بازار سرمایه و گاهاً خارج از وزارت اقتصاد بوده است. این ائتلاف بدون هیچ‌گونه گرایش فکری و گرایش خطی تشکیل شده و وجه اشتراک و وجه غالب افراد و بزرگوارانی که در این ائتلاف هستند دغدغه بازار سرمایه است، شنیده شدن این صدا در سایر مراکز خارج از بازار سرمایه و به صورت خاص در یکی از مراجع اثرگذار و پرسابقه به نام اتاق بازرگانی است؛ به نظر می‌رسد بازار سرمایه با تقبل بیش از %۶۰ از تولید ناخالص داخلی این شایستگی را دارد و این نیاز را به صورت جدی آغاز کرده که با اهمیت بیشتری و با همت بیشتری دغدغه‌های بازار سرمایه را به سایر بخش‌ها برسانیم. کشوری که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده دو دغدغه‌ی اصلی اش کسری منابع ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی و دغدغه‌ی دوم دغدغه‌ی اشتغال می باشند، که طبیعتاً هر دوی این دغدغه ها جز توجه جدی و بلندمدت به تولید و صنعت و نگاه بلندمدت مرتفع نمی‌شوند. معتقدیم در بازار سرمایه که با توجه کسری منابعی که به احتمال بسیار زیاد در پیش داریم، نگاه ما به واردات و بازرگانی هم باید با قبل متفاوت باشد و بیشتر منابع ارزی را صرف واردات دارایی‌های سرمایه‌ایی کنیم نه دارایی‌هایی که به عنوان مصرف جاری در کشور نیاز داریم.

تغییر در شیوه برگزاری در انتخابات اتاق در این دروه این ضرورت را بیشتر از پیش نمایان می‌کند که قدری جدی‌تر به انتخابات توجه کنیم. چنین پتانسیلی در بازار سرمایه وجود دارد و کافیست هماهنگی آن در یک چنین ائتلافی و دبیرخانه و ستاد مرکزی آن انجام ‌شود. در صورتی که هلدینگ‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها این همراهی را داشته باشند جایگاه مورد نظر در اتاق بازرگانی -صدای جدی از بازار سرمایه بشنویم- قطعاً قابل در اختیار گرفتن هست.”

 

پس از پایان سخنان دکتر خدارحمی جناب آقای عسکری مارانی، ریاست محترم هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در انتقال مشکلات و ریسکهای سیستماتیک بازار به مراجع تصمیم گیری، مانند مجلس و دولت، حضور بازار سرمایه در این اتاق را یک ضرورت دانستند و در ادامه فرمودند: ” رشد و توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال زایی مورد نیاز است و حضور تعدای از افراد مربوط به بازار  سرمایه در اتاق بازارگانی به این مهم کمک خواهد کرد. ضمناً درخواست من این است که این لیست را بدون گزینش افراد و شناخت خاص انتخاب نمایید، زیرا در کانون نهاد های سرمایه گذاری و اعضای هیئت مدیره نیز، تصمیم به گزینش و غربالگری وجود نداشته و تنها معیار فقط حضور مدیرانی که در حوزه بازار سرمایه فعالیت داشته اند بوده و هیچ معیار دیگری وجود نداشته است. بنابراین ضمن حمایت برای انتخاب این افراد، تلاش کنیم شرکت های تابع در روز انتخابات، فعالانه و با انگیزه بیشتر شرکت کنند. امیدوارم  تا انتهای سال با این اتحاد به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم .”

در ادامه نشست جناب آقای پورشب، عضو ستاد مرکزی ائتلاف بازار سرمایه با ارائه توضیحاتی در مورد ماموریت اتاق بازرگانی و تشریح نقش اتاق بازرگانی در نهادهای برنامه ریزی و تنظیم مقررات اقتصادی ایران به جایگاه مهم این اتاق اشاره کردند و مهمترین مزیتهای ورود نمایندگان منتخب ائتلاف بازار سرمایه به اتاق بازرگانی را در ۵ مورد ذیل برشمردند :

۱ – توسعه و تعمیق رابطه موثر و سازنده میان دولت و بخش خصوصی بویژه صاحبان سهام شرکتهای عضو بورس

۲ – جهت دهی موثر قوانین و مقررات حاکم بر نظام اقتصادی کشور با محوریت بازار سرمایه

۳ – بهره برداری حداکثری از جایگاه قانونی اتاق بازرگانی ایران در بهبود عمومی فضای کسب و کار

۴ – ایجاد پیوند موثر با تجار خوشنام به منظور تقویت کانال های ورود به بازارهای جهانی و توسعه صادرات

۵ – توسعه رابط موثر اقتصادی با سایر کشورها از طریق اتاق ها و شوراهای مشترک

 

پس از پایان توضیحات آقای پورشب، کاندیداهای حاضر در جلسه از ائتلاف بازار سرمایه ضمن معرفی خود و توضیحات مختصری از سوابق کاری خود با یکدیگر و میهمانان بیشتر آشنا شدند، و جناب آقای دکتر احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و مشاور وزیر محترم صنایع، با اشاره به درک جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد فرمودند : اتاق تا به حال نتوانسته است رسالت خودش را در رابطه با بخش خصوصی انجام دهد. هنگام سقوط بازار سرمایه در پایان سال گذشته و در سال جاری اتاق چه کرد؟ اتاق در حمایت از صنعت پتروشیمی که صنعت برتر کشور است موضعی نگرفت. ما در حال حاضر نیازمند اتاقی شجاع، با اعضایی مدبر هستیم. اتاق در کمیسیون تلفیق بودجه دعوت می‌شده است و می‌توانسته در تدوین قوانین با دولت اعمال نظر کند که متاسفانه این جایگاه در حال حاضر وجود ندارد. انجام این کار برای حاضران در این جمع منفعتی ندارد و زحمت و مشقت دارد اما یک خدمت بزرگ است. اگر بخواهیم اقتصاد را درست کنیم باید بازار سرمایه را اصلاح کنیم و یک اتاق قوی داشته باشیم که امور را پیش ببرد و دولت بدون نظر این افراد عمل نکند.چنین جایگاهی در حال حاضر نیست؛ منظور خدمت نکردن اعضای فعلی نمی باشد، ولی واقعاً این جایگاه را ندیده ایم.”

سپس دکتر خدارحمی ضمن تشکر از همه میهمانان مقرر نمودند در آینده جلساتی جهت هماهمنگی بیشتر اعضای این ائتلاف در بخشهای مختلف برگزار گردد.

در پایان این نشست اعضای حاضر از ائتلاف بازار سرمایه به اتفاق میهمانان عکسی به یادگار گرفتند و فعالیت رسمی این ائتلاف را جهت حضور در انتخابات اتاق بازرگانی آغاز نمودند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.1qia2bqi0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما