تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
جالب است ۰
رییس کل بانک مرکزید :

ضرورت ارتباط تنگاتنگ نظام پولی و مالی

بازار پول و سرمایه رقیب هم نیستند
سالهاست به اشتباه از بازار پول و سرمایه به عنوان رقیب یاد می شود در حالیکه این دو بازار ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و نمی توان به هیچ کدام از آنها بدون در نظر گرفتن دیگری توجه کرد.
ضرورت ارتباط تنگاتنگ نظام پولی و مالی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار پول و سرمایه ارتباط تنگاتنگی دارد و نمی توان به هیچ کدام از آنها بدون در نظر گرفتن دیگری توجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از سنا، ولی الله سیف در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی افزود: واقعیت این است که بازار پول نیز مانند بازار سرمایه نوسانات زیادی داشته و هنوز دارد. البته همان اقداماتی که در بازار سرمایه در چند سال اخیر انجام شده اما کافی نیست ، اجرای آن در بازار پول نیز لازم است و باید در این باره اقدامات اساسی و جدی را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در دولت یازدهم عزم جدی بر این است بدون این که به گذشته برگردیم و عیب ها را بگوییم تصمیم می گیریم، نواقص و خلاء ها را پر کنیم اما بعضی ها با بی انصافی نواقص را گردن نظام جاری می اندازند.

سیف گفت: از زمان پرداخت تسهیلات تا زمان شکل گیری مطالبات معوق در بانک ها چهار سال زمان نیاز دارد و این موضوعی نیست که در یک سال و نیم اخیر پرداخت شده باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در پرونده 6500 میلیارد تومان می بینیم افعال مورد استفاده مضارع است در حالی که این موضوع مال گذشته است اما آن را سوء جریان جدید معرفی می کنند. وقتی راجع به صورت های مالی نظام بانکی این طوری صحبت می کنیم بازار سرمایه را هم تحت تأثیر قرار می دهیم.

وی گفت: اقدامات خوبی در این باره در حال انجام است که فکر می کنیم در آینده نزدیک ثبات پایداری به وجود خواهد آمد.

سیف با اشاره به نرخ های موجود در دو بازار پول و سرمایه افزود: این که گفته اید نرخ سود بالای نظام بانکی بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده قبول دارم اما باید گفت برای مدت طولانی شاهد سرکوب در نظام بانکی بودیم باید تحمل کنیم تا نظام بانکی متناسب با وضع تورم و رکود شکل خود را بگیرد.

وی گفت: در بازار سرمایه هم مانند همه بخش های دیگر وقتی اشکالی به وجود می آید پیشنهاد می شود با استفاده از مکانیزم دستوری نرخ سود تسهیلات را پایین بیاوریم اما باید اجازه دهیم مکانیزم های بازار کار خود را انجام دهد و ما سیاست گذاری و جهت دهی کنیم.

سیف افزود: تصمیمات خوب در اردیبهشت و آذر امسال موجب شد نرخ سود بانکی کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به این که دیدیم تصمیم غلط گذشته در نظام بانکی بازار ارز را دچار التهاب کرد باید به جای تصمیمات شتابزده تصمیمات بلندمدت بگیریم.

وی یکی از پیش نیازها در بازار سرمایه را نهاد سازی دانست و افزود: تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه از جمله این نهاد سازی هاست البته باید اینها را جامع ببینیم و اگر نداریم ایجاد کنیم. البته هدف نباید حمایت از قیمت های غلط باشد چون ثبات را استمرار نمی بخشد بنابراین باید از قیمت های درست حمایت کرد.

سیف گفت: خوشبختانه نوسانات در بازار ارز تا حدودی کنترل شد و در بازار طلا و سایر بازارها آرامش حاکم شده است در بازار سرمایه تصمیمات مطالعه نشده و ناگهانی مانند نرخ خوراک پتروشیمی شوک و نوسانات شدید در این بازار ایجاد کرد و با وجود این که می دانستیم رانت در خوراک پتروشیمی وجود دارد با همین رانت در بازار عرضه شد. البته مطمئنم در آینده این جور تصمیمات وجود نخواهد داشت و با هماهنگی شرایط بهتری رقم خواهیم خورد.

سیف با اشاره به این که در نرخ سود بانکی آن چه که مدنظر بانک مرکزی بوده به طور کامل اجرا نشده است، گفت:‌ با این وجود بانک ها از نظر رعایت نرخ سود بانکی تحت نظارت بانک مرکزی هستند که این نظارت در دو شکل مستقیم و شعبه به شعبه از جانب بازرسان و از طریق بخش آمار بانک مرکزی انجام و با تخلفات موجود و بانک های متخلف برخورد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امیدوارم با اقداماتی که در بازار سرمایه و نظام بانکی در حال انجام است شاهد ثبات در این دو باشیم.

وی با اشاره به این که سهم تأمین مالی بازار سرمایه در اقتصاد کشور 12 درصد و سهم نظام بانکی 88 درصد است ، گفت: بازار سرمایه باید مسیر طولانی را طی کند تا به جایگاه خود دست یابد زیرا بازار سرمایه برای تأمین مالی های بلند مدت و بنگاه های بزرگ ایجاد شده و نظام بانکی باید به بنگاه های کوچک خدمات ارائه کند و این عدم تعادل می تواند مشکلاتی را در اقتصاد کشور بوجود بیاورد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.x0x2yt0x9a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما