تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷
جالب است ۰
در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی

افزایش سرمایه بانک ها، ضرورت امروز اقتصاد

اولویت دولت مقابله با رکود است
بهترین محل برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است و مردم می توانند دارایی خودشان را متناسب با میزان ریسک پذیریشان در این بازار سرمایه گذاری کنند و بیشترین بازدهی را کسب کنند.
افزایش سرمایه بانک ها، ضرورت امروز اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شاخص قیمت مطالبه فعالان بازار سرمایه بود که بر اساس قولی که داده بودیم امروز زمینه انتشار آن را فراهم کردیم و در آینده نزدیک نیز زمینه انتشار شاخص های دیگر فراهم خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین و به نقل از سنا، علی طیب نیا در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی با بیان اینکه تنگنای مالی مهمترین مشکل اقتصادی کشور است افزود: از گذشته تا کنون عمده منابع مالی از طریق نظام بانکی تامین می شود اما برنامه ریزی کردیم تا سهم زیر 30 درصدی بازار سرمایه از تامین منابع مالی به 70 درصد افزایش یابد .

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری مردم در بلند مدت است گفت: ورود منابع مالی مردم به بورس سازگار با سیاست های دولت و عقود اسلامی است و هیچ شائبه ای برای ربوی بودن آن وجود ندارد .

وزیر اقتصاد با اشاره به جوان بودن بازار سرمایه ونیز فعالان این بازار گفت: خلاقیت و نوآوری در این بازار و فعالان آن بیشتر است اما همزمان با رشد تحصیلات عالی در این بازار فرهنگ سرمایه داری در این بازار رشد نکرده است از این رو هیجانات را در این بازار شاهدیم بنابراین باید با آموزش و ارائه مشاوره به سهامداران بازار شاهد رفتارهای کوتاه مدت کمتری در این بازار باشیم.

وی گفت: از نظر دولت اولویت مقابله با رکود است و شکی نیست که هزینه های رکود از هزینه های تورم شدید تر و دردناک تر است اما اگر دولت به دنبال کنترل تورم است علت ان است که آن را شرط مقابله با رکود می دانیم زیرا اگر در بازاری مانند بازار ارز التهاب حاکم باشد نمی توان انتظار رشد اقتصادی داشت.

وزیر اقتصاد گفت: در 9 ماه اول امسال شاهد رشد اقتصادی مثبت بودیم که امیدواریم این امر ارتقاء‌ یابد.

طیب نیا افزود: سیاست های اقتصادی دولت و مجلس باید با ثبات باشد و اگر با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به صورت دفعی مخالفیم به این علت است که ذهنیتی منفی در بخش خصوصی از اینکه قیمت ها هر روز عوض می شود شکل نگیرد و سرمایه گذارها بتوانند با برنامه ریزی سرمایه گذاری کنند.

طیب نیا با بیان اینکه اولویت راهبردی وزارت اقتصاد بهبود محیط کسب و کار است گفت : دولت نباید در فرآیند تعیین قیمت بازار بورس اوراق بهادار و بورس کالا دخالت کند بلکه منطق بازار بر اساس عرضه و تقاضاست البته وظیفه ما این است اقداماتی انجام دهیم تا شرایط رقابتی در بازار حاکم شود و از آن حفاظت کنیم .

طیب نیا با بیان اینکه ما هم دلمان نمی خواهد نمادها را ببندیم گفت: متاسفانه در یکسال گذشته نماد پالایشگاهها در بورس متوقف شد با وجود اینکه موافق نبودیم به علت اینکه مسائلی که داشت ما را به این سمت کشاند و این اتفاق افتاد .

طیب نیا افزود: آقای زنگنه به من گفت که بخشنامه لازم صادر شده و بزودی می توانیم نماد پالایشگاهها را در بورس باز کنیم.

وزیر اقتصاد با انتقاد از بالا بودن نرخ های سود بانکی گفت: فاصله میان نرخ سود رسمی تسهیلات و نرخ تورم حدود 10 درصد است که البته به علت اضافه تقاضا در بازارهای مالی و کافی نبودن عرضه این مشکل بوجود آمده است .

طیب نیا گفت: بطور نمونه اخیراً منابع بین بانکی با نرخ سود 29 و نیم درصد معامله شد در حالیکه بانکها روی نرخ 22 درصد توافق کردند و بانک مرکزی بر روی آن صحه گذشت بانک های منضبط رعایت کردند و بانکهای غیرمنضبط رعایت نکردند که موجب شد منابع از بانکهای منضبط به بانکهای غیر منضبط گرایش یابد .

وی افزایش سرمایه بانکها، تسویه بدهی های دولت به بانکها ، مدارا با بدهکاران خوش حساب و وصول مطالبات از بدهکاران بد حساب و همچنین فروش اموال مازاد بانکها را از راههای افزایش عرضه منابع مالی برشمرد .

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: انتظار ما این است که نرخ سود متناسب با نرخ تورم کاهش یابد اما مشکل این است که بانک مرکزی با مشکلی به نام کنترل موسسات اعتباری غیر منضبط و غیر متشکل روبروست.

انتظار ما کاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم است

طیب نیا در حاشیه نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: اگر مقررات را بانکهای منضبط اجرا کنند و موسسات غیر منضبط اجرا نکنند مشکلات جدی برای اقتصاد بوجود می آید که بانک مرکزی هم اکنون در حال برخورد باموسسات غیر منضبط است.

وی اضافه کرد: این موسسات یا باید تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرند یا منحل شوند که عزم بانک مرکزی در مقابله جدی با این مشکل است .

طیب نیا افزود: همزمان با اعمال نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانکها ، معتقدم باید در مسیر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات حرکت کنیم که البته برای حل مشکل کمبود عرضه در بازار مالی ضمن افزایش سرمایه بانکها ،‌تسویه بدهی دولت به نظام مالی و خودداری بانکها از بنگاه داری باید اموال مازاد بانکها به فروش برسد .

وی گفت: در موضوع مطالبات معوق اگر فعال اقتصادی مشکل مالیاتی و بدهی بانکی در گذشته نداشته باشد مساعدت می کنیم اما بدحساب هایی که از گذشته بدهی دارند نظام بانکی اقدامات جدی در وصول مطالبات خود انجام خواهد داد .

 

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.5b5urhb5aiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما