تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
جالب است ۰
نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که آمریکا و کشورهای غربی برای جبران کسری نفت ناشی از تحریم ایران باید از ذخایر راهبردی خود استفاده کنند.
 تحلیل وال استریت ژورنال از اثرات تحریم نفتی ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به هشدار وزارت خارجه آمریکا به کشورهای خریدار نفت از ایران برای قطع کامل واردات خود تا 4 نوامبر (13 آبان ماه)، به تبعات تحریم نفتی واشنگتن علیه تهران در بازار جهانی نفت پرداخت.

این نشریه نوشت که تصمیم واشنگتن برای جلو انداختن ضرب الاجل قطع صادرات نفت ایران، تامین نیاز جهانی برای نفت را زودتر از آنچه انتظار می رفت با تهدید مواجه کرده است. با وجود کاهش صادرات نفت ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، همچنان 2 درصد نیاز جهانی برای نفت را ایران تامین می کند که مقداری قابل توجه است.

براساس این گزارش، مقام های آمریکایی با رایزنی با کشورهای صادرکننده نفت همچون عربستان سعودی، خواستار افزایش تولید این کشورهای برای جبران کسری ناشی از تحریم ایران شده اند. اما بسیاری از این کشورها انتظار داشتند واشنگتن مهلت بیشتری به کشورهای واردکننده نفت از ایران بدهد تا منابع جایگزین را بررسی کنند.

عربستان سعودی به همراه برخی کشورهای عضو اوپک و روسیه خواستار افزایش تولید نفت بودند اما افزایش تصویب شده نهایی چندان بالا نبود. مقدار توافق شده برای افزایش تولید نفت بر روی کاغذ یک میلیون بشکه در روز است اما تنها برخی کشورهای عضو این سازمان توانایی افزایش نفت را در حال حاضر دارند؛ به نظر برخی منابع آگاه از این موضوع، در چند ماه آینده تنها امکان افزایش 600 هزار بشکه برای این کشورها وجود دارد.

به نوشته وال استریت ژورنال، عربستان تنها کشوری است که امکان افزایش قابل توجه تولید نفت را دارد و ریاض گفته است که ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز را دارد. عربستان ماه پیش 10 میلیون بشکه در روز تولید داشته و در ماه جاری میلادی این مقدار را به 10.6 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

اما مقام های منطقه خلیج فارس می گویند که عربستان با وجود داشتن ظرفیت تولید 12.5 میلیون بشکه در روز، این امکان را ندارد که تولید خود را برای مدت پایداری در این میزان نگاه دارد. همچنین مقام های سعودی گفتند که لازمه تولید بیش از 11 میلیون بشکه نفت در روز، استخراج نفت خام سنگین است که بسیاری از پالایشگاه ها امکان فراوری آن را ندارند.

یک فرد آشنا به مسائل نفت منطقه گفت: ممکن است بر روی کاغذ بتوان اثبات کرد که این امر شدنی است، اما بر روی همان کاغذ، همیشه 10 درصد از ظرفیت تولید هر کشوری غیرفعال است. لذا این انتظار که عربستان سعودی بتواند این مقدار را تولید کرده و این تولید را به مدت 90 روز ثابت نگه دارد، انتظاری واقع بینانه نیست.

همچنین نفت شیل آمریکا نیز با وجود آنکه در ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته، به دلیل تنگناهای زیرساختی مثل محدودیت نیروی انسانی و نبود خطوط لوله کافی، دست کم در کوتاه مدت احتمال حفظ رشد تولید آن وجود ندارد.

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود نوشت که انتخاب دیگر برای ایالات متحده و کشورهای غربی برای جبران کسری ناشی از تحریم نفتی ایران، استفاده از ذخایر راهبردی آن ها است که معمولا به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار می گیرد. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ذخیره راهبردی نفت در کشورهای صنعتی در ماه آوریل 1.6 میلیارد بشکه و در آمریکا 660 میلیون بشکه در ماه ژوئن بوده است.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjxhe8.uqevxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما