تاریخ انتشار :شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
جالب است ۰
آخرین هفته معاملاتی فرابورس در خردادماه ۹۷ با تداوم رکوردشکنی شاخص کل و ثبت بازدهی خیره کننده این نماگر ادامه یافت که در پی آن آیفکس توانست از ابتدای سال تاکنون تا ۱۳ درصد رشد کند.
رشد ۱۲ درصدی آیفکس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در هفته معاملاتی منتهی به 30 خردادماه شاخص کل در بالاتر از یک‌هزار و 241 واحدی ایستاد و میزان رشد خود در هفته گذشته را به 8 و از ابتدای سال به 13 درصد رساند. همزمان ارزش بازار فرابورس نیز 4 درصد طی هفته قبل افزایش یافت و از ابتدای خرداد تا سی‌ام این ماه 6 درصد رشد کرد.

ارزش بازار

متغیرهای معاملاتی بازار فرابورس نیز هفته‌ای سبز و صعودی را پایه به پای شاخص کل و ارزش بازار تجربه کرد و به ترتیب حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات در مجموع بازارهای 9گانه فرابورس 10، 17 و 11 درصد افزایش یافت. در مجموع بازارها شاهد تغییر مالکیت 2 هزار و 723 میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 523 میلیارد ریال بودیم که این میزان دادوستد طی 237 هزار نوبت رقم خورد.

بازارهای اول، دوم و پایه

رصد مبادلات بازارها حاکی از آن است به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 347، یک‌هزار و 438 و 852 میلیون سهم به ارزش 617، 3 هزار و 201 و یک‌هزار و 311 میلیارد ریال دست به دست شده و حجم معاملات در این سه بازار حداکثر تا سطح 29 درصد رشد کرده است. ارزش معاملات نیز در حالی در بازار اول 12 درصد کاهش یافت که در دو بازار دوم و پایه به ترتیب 45 و 28 درصد رشد را به ثبت رساند.

بازار ابزارهای نوین مالی

از سویی دیگر، بازار ابزارهای نوین مالی نیز با دادوستد 86 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 392 میلیارد ریال شاهد افزایش 77 و 9 درصدی در حجم و ارزش مبادلات انجام‌شده در این بازار بود. اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6211» با تاریخ سررسید 22 مرداد 97 دوشنبه هفته گذشته در این بازار عرضه شد و هر ورقه از آن 966 هزار ریال قیمت خورد. تعداد کل این اوراق 5 میلیون ورقه به ارزش 5 هزار میلیارد ریال است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به عنوان یکی از ابزارهای معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی، هفته گذشته را با رونق دادوستدها پشت سر گذاشت. بدین ترتیب افزایش 91 و 109 درصدی حجم و ارزش دادوستدها در ETF ها رقم خورد. معاملات اوراق بدهی اما نوسان محسوسی را در مقایسه با هفته پیشین تجربه نکرد و به نقل و انتقال بیش از 6 میلیون ورقه به ارزش 5 هزار و 951 میلیارد ریال بسنده کرد. اوراق تسه نیز با کاهش معاملات روبرو شد.

بازار پایه

در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز در حالی با کاهش معاملات در تابلو الف روبه‌رو بودیم که سهامداران اقبال زیادی به دادوستدها در تابلوهای ب و ج نشان دادند و در پی آن تا سطح حداکثر 18 درصد حجم و 31 درصد ارزش معاملات در این تابلوها افزایش یافت.

معاملات خُرد بازار

در نهایت در مجموع معاملات خرد بازار سهام شاهد تغییر مالکیت 5 هزار و 77 میلیارد ریال سهم بودیم که 30 درصد از این رقم به گروه فلزات اساسی اختصاص داشت. گروه‌های شیمیایی و هتل و رستوران نیز با سهم 14 و 8 درصدی از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbfwb5.rhb8wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما